Programul Rabla Electrocasnice. Ce trebuie să faci ca să beneficiezi de sprijin financiar

Programul Rabla Electrocasnice. Ce trebuie să faci ca să beneficiezi de sprijin financiar
Schimbarea electrocasnicelor poate prezenta probleme pentru unii oameni, motiv pentru care se va implementa din nou programul Rabla Electrocasnice. Ministrul Mediului a revenit asupra unei declarații făcute în urmă cu câteva zile și a anunțat că lansarea programului va avea loc vineri, 14 mai.

Programul Rabla Electrocasnice. Prin acest program românii își vor putea schimba electrocasnicele vechi cu unele noi, care vor avea un consum de energie mai redus. În aparatele electrocasnice din program sunt incluse aspiratoare, frigidere, mașini de spălat, aparate de aer condiționat, laptopuri.

Ghidul de Finanțare 

Ministrul Mediului a făcut încă un anunț surprinzător, spre bucuria românilor. Se pare că cei care vor să profite de Programul Rabla pot accesa și un sprijin financiar din partea Fondului pentru Mediu. 

Tancszos Barna a publicat Ghidul de Finanțare, în care a oferit informații despre produsele ce pot fi achiziționate, procesul de înscriere și altele. Persoanele fizice pot obține un voucher cuprins între 200 și 400 de lei la momentul schimbării unui aparat electrocasnic uzat cu achiziționarea unuia nou, a anunțat săptămâna trecută ministrul Mediului, Tancszos Barna.

Înscrierile

Programul Rabla Electrocasnice. Persoanele fizice care vor să se înscrie vor putea depune cerere în aplicația informatică găzduită de către website-ul AFM. Acest lucru va fi posibil doar după ce lista comercianților validați a fost publicată pe site și anterior lansării primei etape de generare a voucherelor.

După introducerea informaţiilor legate de datele de identificare, aplicaţia va genera comerciantului un cont de utilizator pentru accesarea acesteia.

“Comerciantul care doreşte validarea în program se înscrie în aplicaţia informatică, pusă la dispoziţie de Autoritate pe pagina web proprie, introducând datele de identificare. După parcurgerea etapelor (sus-mentionate – n.r.), comerciantul completează în aplicaţie, prin bifare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate. (…) 

Documentele ce compun dosarul de validare electronică, vor fi scanate şi introduse în aplicaţia informatică. Documentele trebuie să fie complete şi valabile la data introducerii în aplicaţie”, se arată în Ghidul de Finanțare publicat de Minister. 

Crearea unui cont de utilizator pe baza datelor de identificare în aplicația pusă la dispoziție pe site-ul AFM. Informațiile cerute de aplicație sunt: nume, prenume, localitate, județ, CNP, data expirării actului de identitate, adresa de e-mail, număr de telefon valid.

Aplicația

Înscrierea solicitanţilor se realizează într-un interval fix de 7 zile, de la data stabilită prin dispoziţie a preşedintelui Autorităţii. După completarea informațiilor menționate anterior, cetățeanul va primi un mesaj pe telefonul mobil menit să confirme înscrierea în programul guvernamental. 

Cetățenii vor selecta, ulterior, aparatul pe care doresc să-l achiziționeze și vor completa o declarație pe propria răspundere. În cadrul acesteia, românii se vor obliga să predea apartatul electrocasnic uzat la momentul achiziționării celui nou. 

Declarația pe propria răspundere trebuie să fie una tip și necesită semnătura clientului care dorește să beneficieze de programul în cauză. 

Aplicația va pune la dispoziție cetățenilor o opțiune de încărcare a documentelor, însă documentul amintit, precum și copia cărții de identitate ale cetățeanului pot fi încărcate și de către comerciantul validat, până la momentul utilizării voucherului inclusiv. 

În cazul în care noile echipamente vor fi cumpărate din magazine online, cele două documente trebuie încărcate de către beneficiar, până la momentul utilizării voucherului inclusiv. 

“După finalizarea înscrierii solicitanților în aplicația informatică, Autoritatea centralizează listele cu aceștia, le avizează în cadrul Comitetului director și le aprobă în Comitetul de avizare. Lista solicitanților aprobați se publică pe pagina de  internet a Autorității și va conține numele și prenumele persoanelor fizice, localitatea și județul, categoriile de EEE-uri aprobate și sumele aferente”, se arată în Ghidul de Finanțare.

Schimbul de produse se poate realiza doar dacă se respectă criteriile de eligibilitate, dacă solicitanții se regăsesc în lista publicată de AFM și doar dacă datele din aplicația informatică corespund cu cele furnizate de către persoanele fizice și cu documentele prezentate în susținerea lor. 

Aparatele electrocasnice, disponibile în mai multe etape

Programul Rabla Electrocasnice. Aparatele electrocasnice vor fi disponibile în mai multe etape, iar la nivelul fiecăreia vor exista trei categorii de echipamente și “va avea un buget stabilit prin dispoziție a președintelui Autorității”. 

Etapele în care vor fi disponibile aparatele electrocasnice sunt următoarele:

Etapa 1: 21 mai – 04 iunie, pentru mașini de spălat rufe, mașini de spălat vase și aparatele frigorifice;

Etapa 2: între 04 și 18 iunie, pentru televizoare, laptopuri și tablete;

Etapa 3: 18 iunie – 02 iulie, pentru aparate de aer condiționat, uscătoare de rufe și aspiratoare.

Produsele finanțate și valoarea voucherelor 

-400 de lei pentru mașini de spălat rufe, inclusiv cu uscător având cel puțin noua clasa energetică C;

-400 de lei pentru mașini de spălat vase având cel puțin noua clasă energetică D;

-400 de lei pentru aparate de aer condiționat, inclusiv aparate de aer condiționat portabile, cu eficiență energetică la răcire cel puțin A++;

-400 de lei pentru categoria frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare având cel puțin noua clasă energetică E;

-400 de lei pentru televizoare având cel puțin noua clasă energetică E;

-400 de lei pentru uscătoare de rufe cu eficiență energetică cel puțin A++; 

-200 de lei pentru aspiratoare cu un consum de energie mai mic de 43 kWh/an;

-500 de lei pentru laptopuri;

-300 de lei pentru tablete.

Românii pot beneficia de mai multe vouchere, în schimbul predării unui număr echivalent de produse electrocasnice uzate. Trebuie subliniat însă, că nu se poate beneficia de mai mult de un voucher pentru fiecare categorie. 

Cât timp este valabil voucherul

Valabilitatea voucherului este de 15 zile “de la data publicării listei solicitanților aprobați, perioadă în care trebuie utilizat la un comerciant validat, sub sancțiunea pierderii dreptului de utilizare”. 

Ce condiții trebuie îndeplinite pentru a beneficia de voucher

Potrivit informațiilor publicate de către Minister, pentru a beneficia de programul în cauză, persoana fizică trebuie să dețină domiciliu în România, să nu aibă obligații restante la bugetul de stat și la bugetul local, conform legislației naționale în vigoare, la data achiziționării echipamentelor.

De asemenea, cetățenii care vor să beneficieze de voucherele în cauză trebuie să aibă minimum 18 ani împliniți la momentul înscrierii în aplicația informatică, iar cartea de identitate a persoanei fizice trebuie să fie valabilă la înscrierea în program.

Raluca Bădulescu, lecție de rafinament. Vorbește despre bărbații din viața ei