Scrisorile secrete din perioada interbelică pentru inaugurarea unei rute de zbor de la Târgu Jiu la Bucureşti

Scrisorile secrete din perioada interbelică pentru inaugurarea unei rute de zbor de la Târgu Jiu la Bucureşti
Deși în Târgu Jiu nu exista vreun aeroport în perioada interbelică, un avion făcea curse din micul orășel de provincie în București. Zborul dura mult mai puțin decât o călătorie cu trenul și chiar prețul biletului era mai mic față de cursele de pe calea ferată.

Acum 85 de ani, cursa cu avionul se efectua în numai o oră și jumătate, pe când cea cu trenul însemna 12 ore de călătorie. În prezent, cu trenul ajungi în doar 6 ore, însă nu există curse aeriene între Târgu Jiu şi Bucureşi.

Avionul care zbura în acea perioadă fusese donat de Principele George – Valentin Bibescu, senator din partea judeţului Gorj. Atunci, evenimentul a fost anunțat public în ziarul „Gorjeanul“, care i-a dedicate un articol.

„Domnia sa, într-un lung sbor ce a făcut în lumea întreagă, – în calitatea sa de preşedinte al Federaţiei Aeronautice Internaţionale, a achiziţionat un avion tip american «Stinson». Acest avion, distinsul senator de Gorj, l-a făcut danie judeţului nostru, cu recomandaţia de a se organiza cu el, de către Aviaţia civilă, curse regulate între Tg. Jiu – Bucureşti. Vom avea astfel fericitul prilej ca, – cu o sumă ce nu va trece costul unui bilet de tren, – să parcurgem drumul până în Capitală în maximum două ore, – nu în 12 ca acum, cu trenul“.

În lucrarea „Avion la Târgu Jiu în Perioada Interbelică” (publicată în volumul „Litua“ al Muzeului Județean Gorj), Paula-Cristina Vasiloiu a prezentat textul scrisorilor adresate de Principele Bibescu, cu ocazia donaţiei, ministrului al Aerului şi prefectului judeţului Gorj.

Scrisoare către ministrul Aerului

„Domnule ministru şi iubite camarade,
Am plăcerea de a vă anunţa că dăruiesc avionul meu Stinson Aviaţiei Civile, în următoarele condiţiuni: acest avion va servi exclusiv pentru a înjgheba o legătură aeriană între Bucureşti — Târgu-Jiu – Bucureşti. Acest avion l-am cumpărat din diurnele mele senatoriale, socotind că cinstea de a fi alesul Gorjului este destul de mare prin ea însăşi pentru ca diurnele primite să slujească judeţului care m-a ales. Vă rog să primiţi, domnule ministru, cea mai călduroasă strângere de mână. Principele Bibescu”

Scrisoare către prefectul județului Gorj

„Domnule Prefect,
Am deosebita plăcere de a aduce la cunoştinţa dvs. că am cumpărat, din diurnele ce am primit ca senator, pe anul curent, un avion pe care îl dăruiesc Aviaţiei Civile în scopul bine definit de a face legătura regulată Bucureşti şi Târgu-Jiu. Acest avion pe care îl vom boteza «Gorjul» şi care poartă ca litere de înmatriculare iniţialele mele, va putea fi pus în circulaţie imediat ce aerodromul din spatele cazărmilor va fi amenajat de dvs. Vă rog, domnul prefect, să luaţi măsurile necesare şi să-mi comunicaţi data când aeroportul va fi gata, pentru a fixa, în înţelegere cu dvs. ziua în care, aducând avionul la Târgu-Jiu, vom inaugura această linie şi vom boteza avionul. Primiţi domnule prefect, încredinţarea deosebitei mele consideraţiuni. Principele Bibescu Rămâne acum de văzut cum înţeleg autorităţile noastre să ofere sprijinul lor, pentru definitivarea organizării acestei linii aeriene“.

Cât costa o cursă Târgu Jiu – Bucureşti

Avionul a fost numit „Gorjul” și a fost prezentat publicului în 28 septembrie 1933. La „botezul” aeronavei au participat șefii autorităților locale, a cântat muzica militară, a fost ofciată o slujbă religioasă, iar „cel mai elegant și mai modern al aviației noastre civile”, cum a fost descris în același ziar „Gorjeanul”, a fost admirat de toată urbea. Principele Bibescu a fost în centrul atenției, primind mulțumiri pentru darul făcut. Deosebit de modest, acesta s-a arătat fericit că a putut face acest dar județului Gorj.
Paula-Cristina Vasiloiu arată în studiul prezentat că din 2 octombrie 1933 au început cursele regulate, cu plecarea de la Bucureşti- Pipera, la 8.00, iar din Târgu-Jiu cu plecarea la 16.00. Distanţa Bucureşti – Tg. Jiu se parcurgea fără escală, într-o oră şi jumătate, iar preţul unui bilet de călătorie era de 500 lei, mai ieftin decât la tren.