Celebrele actrițe de Hollywood Anne Hathaway și Katie Holmes, dar și modelul britanic Kate Moss au inclus în garderobele lor iile create de casa de modă Isabel Marant pentru colecția de primăvară – vară 2012.
Dar și alte vedete precum Gwyneth Paltrow, Sophia Loren, Raquel Welch, Ali McGraw, Emma Stone, Halle Berry, Jennifer Garner, Katie Holmes, Kirsten Dunst, Khloe Kardashian sau Rita Wilson au, de semenea, în dressing-uri, bluze inspirate din iile noastre. E drept că una din acestea costă 4 – 5.000 de solari, doar sunt făcute de designer celebri, unele sunt piese haute-couture. Dar tot ii rămân.
”La blouse roumaine”
Aproape că nu există om care să nu fi auzit de seria de lucrări ”La bouse roumaine” pictată de impresionistul francez Henri Matisse, unul dintre cei mai străluciți reprezentanți ai artei secolului al XX-lea și totodată unul dintre principalii inițiatori ai artei moderne.
În aprilie 1940 Matisse încheia o pictură care avea să devină simbolul unei mişcări artistice universale. Pânza de dimensiuni 92 x 73 centimetri, cu fundal roşu, reprezenta o tânără ce purta o fusta albastră şi o bluză albă cu însemne populare de o neasemuită frumuseţe.
„La Blouse Roumaine“ și-a intitulat artistul francez lucrarea pe care a început-o la Paris şi a terminat-o la Nisa, oraşul unde se stabilise. Îl inspiraseră prietenele sle românce faimoase: Elvira Popescu, Elena Văcărescu, Anna de Noailles şi Martha Bibescu.
”Le magnifique” Poiret a conceput prima ie haute-couture
Parizianul Paul Poiret, cel mai la modă designer de îmbrăcăminte din primul război mondial, a fost, în fapt, deschizătorul de drumuri în adoptatrea iei românești în colecțiile de lux ale caselor de modă. Supranumit ”Le Magnifique” la Paris şi ”King of Fashion” în America, vizionarul Poiret a creat ţinute pentru Regina Maria a României şi a fost un mare admirator şi prieten al lui Brâncuşi.
El a fost fermecat de frumusețea costumului popular românesc cu care a intrat în contact prin Regina Maria, ea însăși una dintre principalele promotoare ale costumului national, care îi era clientă fidelă.
YSL – o colecție întreagă dedicate iei
Dar Yves Saint Laurent rămâne primul designer care a dedicat iei o colecție întreagă. El s-a inspirat mai întâi în 1981 din capodopera lui Henri Matisse, ”La blouse roumaine”, prezentând o singură creație, asupra căreia a revenit 18 ani mai târziu.
Astfel, în 21 iulie 1999, la Paris, Saint Laurent a prezentat o întreagă colecție denumită ”La blouse roumaine” (colecția haute-couture toamnă – iarnă) în care elemente din portul tradițional românesc au fost interpretate în stilul său inconfundabil.
”A fost, în mod clar, o poveste de dragoste. Când a decis să facă o colecţie ”românească”, a fost cu totul neaşteptat. La vremea aceea locuia în Marrakesh, dar a fost oricum o dorinţă reală. S-a inspirat din ceva ce îi plăcea extrem de mult”, spunea, la momentul respectiv Didier Grumbach, fost decan al Institutului Francez de Modă.
Toate marile case de modă s-au inspirat din portul românesc
Toate marile case de modă mondiale au inclus, de-a lungul timpului ia românească sau alte piese vestimentare din portul tradițional românesc în colecțiile lor. Amintim aici: Oscar de la Renta, Carolina Herrera sau Emilio Pucci.
Jean Paul Gaultier a fost al doilea mare designer care dedicat o întreagă colecție tradițiilor vestimentare românești, în toamna anului 2006.
Designer-ul francez Philippe Guilet (care a lucrat cu Karl Lagerfeld, Thierry Mugler şi Jean-Paul Gaultier), a lansat în 10 noiembrie 2011 proiectul cultural ”100%.RO”, o colecție care numără 31 de ținute inspirate din costumația călușarilor.
Casa Tom Ford a inclus în colecția sa de primăvară 2012 o ie, ”Romanian Peasant Blouse”. Aceasta a devenit și mai celebră după ce a fost purtată de celebra cântăreață Adele, pe coperta revistei Vogue, în același an. Cusută manual, piesa se vinde cu 4.500 de dolari.
Un alt designer francez, Joseph Altuzarra, care deține brandul american omonim, a lansat în toamna anului 2013 o colecție impresionantă care număra mai multe piese inspirate din iile românești. În același an, retailerul american Anthropologie (care deține peste 200 de magazine) a inclus în colecția anuală haine cu motive populare românești.
Și casa Valentino a prezentat pe podiumuri piese cu inspirație tradițională românească în anul 2015.
Dior a prezentat în colecția din 2017 un cojoc țărănesc din Bihor, iar acesta a iscat mari controverse. Un an mai târziu, unul din cei mai cunoscuți artiști români contemporani în lume, Mircea Cantor, a ”înfrățit” o vestă Dior din colecţia toamnă-iarnă, primită cadou din partea casei de modă, cu un cojoc autentic binşenesc.
Un an mai târziu, designerul american Tory Burch a prezentat în colecția Resort 2018 cojoacele tradiționale românești. Și această colecție are o poveste controversată. Creatoarea a susținut că inspirația ei a fost cultura africană, însă după ce a fost contactată de reprezentanta paginii de Facebook La Blouse Roumaine, a revenit asupra explicațiilor.
Sursa: Facebook / Dior, Jean Paul Gaultier, Philippe Guilet, Altazzura, La Blouse Roumaine
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook