Simona Ionescu / Redactor Șef

Legea a intrat în vigoare azi și vizează taxele și impozitele. Românii nu vor mai fi umiliți la ghișee

Legea a intrat în vigoare azi și vizează taxele și impozitele. Românii nu vor mai fi umiliți la ghișee
De azi, dosarul cu șină devine istorie. Legea care reduce birocrația din instituțiile publice a intrat în vigoare astăzi, 4 iulie. Este vorba de Legea 9/2023, care este menită să ducă la reducerea birocrației în instituțiile publice. Începând de azi, celebrul dosar cu șină ar trebui să devină istorie.

Marea noutate a legii este că, începând cu ziua de marți, toate instituțiile publice din România au obligația să primească documente de la cetățeni, inclusiv cele de identitate, în format electronic. Pentru asta, instituțiile publice trebuie să anunțe pe site-urile proprii adresele de mail prin care se pot expedia actele în format online.

Tot prin această lege, instituțiile publice trebuie să  trebuie să pună la dispoziția cetățenilor, și în format electronic (pe site-ul propriu), modelele formularelor sau al cererilor aferente tuturor serviciilor publice furnizate.

E oficial: dosarele cu șină sunt istorie

Românii au trebuit să ajungă în anul 2023 pentru ca să aibă o lege  prin care se interzice explicit ca instituțiile publice să le mai solicite cetățenilor dosare cu șină sau orice alt tip de dosar, plic, mapă, etc.

„Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, nu pot solicita persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, dosare, dosare cu șină, precum și niciun alt articol sau obiect de birotică sau papetărie”, se arată Legea 9/2023.

O altă noutate: copiile xerox se fac la instituții, gratis

Conform noii legi, funcționarii publici nu vor mai putea să îi trimită pe oameni să își fotocopieze actele pe care trebuie să le depună la instituțiile publice. Fotocopierea actelor necesare este o obligație a funcționarului. Ca un exemplu, un drum la primăria de localitate pentru a primi o adeverință cu privire la adresa de domiciliu, nu mai presupune fotocopierea documentelor de proprietate. De acum înainte, funcționarul de la ghișeu are obligația să facă asta, gratuit.

„Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, care solicită copii în format fizic pe hârtie pentru diverse acte, cereri sau formulare au obligația de a asigura, în mod gratuit, fotocopierea acestora. Prevederile prezentului alineat nu se aplică pentru actele, cererile sau formularele emise de autoritățile și instituțiile publice centrale”, se mai arată în Legea 9/2023.

Sursa foto: e-arhive.ro

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre