USR și AUR, lideri incontestabili în manipularea algoritmilor Facebook la europarlamentare, spune un studiu recent

Studiul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC) din Universitatea București, publicată în prestigioasa revistă „Media and Communication”, o publicație de top la nivel internațional, vorbește despre o practică ce subminează încrederea în democrație, dar oferă și lecții valoroase pentru viitoarele alegeri.
V-ați imaginat vreodată o campanie electorală unde vocile adevărate se pierd în ecoul a mii de conturi fantomă? Nu este o glumă, ci realitatea alegerilor europarlamentare din 2024, așa cum o dezvăluie un studiu riguros realizat de specialiștii FJSC.
Cercetarea a fost condusă de specialiștii din cadrul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, care au analizat distribuirea postărilor de pe paginile oficiale de Facebook ale principalelor partide politice, punând accent pe activitatea conturilor cu comportament inautentic.
„USR și AUR conduc clasamentul manipulării algoritmilor de Facebook în timpul campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare din România din 2024”, au arătat rezultatele.
Perioada analizată, de la miezul nopții de 10 mai 2024 până la 7 dimineața pe 8 iunie, a surprins esența campaniei: un vârtej de postări, share-uri și interacțiuni aparent organice, dar orchestrate cu o precizie chirurgicală.
Studiul a identificat „super-distribuitori”, respectiv conturi care share-uiesc aceeași postare de cel puțin 10 ori și „hiper-distribuitori” (cel puțin 4 share-uri).
Pagina USR a înregistrat postări unde peste o treime (33,9%) din distribuiri au venit de la super-distribuitori, iar pentru unele conținuturi, aproape jumătate (45%) au fost opera hiper-distribuitorilor.
Nici AUR nu stă mai bine, având 16,3% super-distribuitori și 28,1% hiper-distribuitori, indicând o strategie similară de „boost” digital. PNL și PSD, partidele tradiționale la guvernare, au urcat pe podium cu 10,3% respectiv 12% super-distribuitori, și 26,2% respectiv 17,1% hiper-distribuitori. Deși moderate, nici aceste cifre nu pot fi ignorate.
Cercetarea arată conturi care au publicat până la 187 de postări într-o singură zi, altele postând 75 de mesaje succesive în doar 10 minute, adică una la fiecare opt secunde.
Peste 40% dintre hiper-distribuitori au postat exclusiv conținut politic sau civic, dar un uluitor 96% nu și-au declarat afilierile în secțiunea „Despre”, încălcând Standardele Comunității Meta.
În final, PSD a șters toate postările din campanie de pe pagina oficială, un gest care ridică întrebări despre transparență.
Acest tip de comportament online este definit de Facebook/Meta, într-un raport din 2017, ca o activitate desfășurată de „falși amplificatori” al cărei rol este de „a manipula opinia publică” și de „a manipula dezbaterea politică”.
Conform declarațiilor oferite de Samantha Bradshaw și Philip N. Howard, de la University of Oxford, conturile cu conținut inautentic fac parte din „trupe cibernetice, uneori formate din câțiva indivizi care gestionează sute de conturi false” și care „sunt echipe ale partidelor politice dedicate manipulării opiniei publice pe rețelele de socializare”.
„Toxicitatea rețelelor de socializare folosite iresponsabil nu mai este astăzi un secret pentru nimeni.
Datele cercetării noastre arată încă o dată că, pentru mulți politicieni, discuția despre dreptul la liberă exprimare, care ar fi îngrădit printr-o reglementare riguroasă a acestor platforme, este doar un paravan pentru manipulările pe care le practică sau le tolerează în vederea promovării propriilor candidați și ale agendelor lor politice”, a declarat și dr. Bogdan Oprea, coordonatorul echipei de cercetare.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook