Suntem ființe sociale încă de când ne naștem, lucru evidențiat și de bebeluși, care au nevoie de căldura mamei când sunt mici. Contactul uman ne oferă o senzație de bucurie și o stare de bine fizică, dar este important și pentru sănătatea noastră psihică. Studiile au arătat că contactul “piele pe piele” dintre mamă și nou născut îi ajută pe aceastia doi în reducerea stresului, dar ajută și la formarea abilitaților sociale și a capacității de a gestiona sentimentele, mai târziu în viață.

În momentul în care luăm pe cineva în brațe corpul nostru produce un hormon numit oxitocină. Supranumit și “hormonul dragostei” acesta ajută la reducerea tensiunii arteriale și a stresului.

 Consecințele psihologice ale deprivarii de atingere

 Odată cu atingerea corpul nostru emite și faimosul hormon al fericirii, numit în termeni medicali serotonina. Un nivel scăzut de serotonină, în combinație cu dopamina, sunt asociate unor afecțiuni psihice cum ar fi depresia, anxietatea și o sănătate psihică precară.

În timp de pandemie, deprivarea de atingere a devenit o problema din ce în ce mai serioasă cu care ne confruntăm majoritatea, dar în special cei ce locuiesc singuri. Ne lipsesc emoțiile pozitive, dar cea mai gravă consecință este lipsa echilibrului biochimic în organism.

 Putem să ne îmbrățișăm în siguranță? 6 sfaturi practice

 COVID-19 se extinde de la persoană la persoană prin microparticule respiratorii emise atunci când tușim, strănutam, vorbim și chiar și atunci când respirăm. OMS recomandă renunțarea la acest obicei în pandemie, mai ales că nu putem fi siguri dacă persoana cu care intrăm în contact este asimptomatică sau presimptomatică.  Astfel, un gest care înainte era inocent acum poate provoca o serie de probleme.

Putem însă să luam totuși pe cineva în brațe reducând riscurile? Putem, iar noi vă spunem cum:

1.Nu luați în brațe pe cineva dacă are simptome de răceală, sau daca aveți voi simptome

2.Nu îmbrățișați persoanele vulnerabile. La această categorie intra vârstnicii, persoanele ce suferă de boli autoimune sau cronice, dar și de alte afecțiuni medicale

3.Purtați mască!

4.Când luați în brațe pe cineva sănătos, evitați atingerea obrazului acesteia. Întoarceți capul în direcția opusă

5.Încercați să vă țineți respirația în timpul îmbrățișării. Astfel vă feriți de inhalarea sau emiterea particulelor ce pot împrăștia COVID-19

6.Spălați și dezinfectați mâinile înainte și după fiecare contact.

Cum mărim nivelul de oxitocină fără să ne punem în pericol

Desi nu ne putem îmbrățișa, există alte modalități de a ne oferi sentimentul de fericire. Contactul cu animalele de casă este unul dintre ele. De cate ori n-am avut o zi grea și ne-am înveselit când am ajuns acasă și ne-a întâmpinat patrupedul cu o sesiune de pupat și ținut în brațe?

O altă modalitate de a crește nivelul de serotonină și de a înlătura starea de anxietate este sportul.  Treizeci de minute de sport în fiecare zi vor face minuni în acest sens, ca să nu mai vorbim de restul beneficiilor pe care acest gest zilnic le aduce cu sine.

Nu în ultimul rand, întrunirile on-line pot avea un rol pozitiv în menținerea stării de bine. Profitați de fiecare ocazie pentru a vă întâlni virtual cu cei dragi, la o bârfă și o cafea.

De ce s-a mutat Draga Olteanu Matei la Piatra Neamț? E incredibil ce i s-a întâmplat

Distribuie știrea: Facebook | Twitter | WhatsApp

Parteneri