Întâlnirea inedită este inițiată de Institutul Prezentului în cadrul unui program de evenimente mai larg care se cheamă Necenzurat / Uncensored Act. În orașul de pe Bega, la Indecis (str. Coriolan Brediceanu, nr. 2), începând cu ora 16:00, artistele Neda Kovinić, din Belgrad, și Andrea Palašti, din Novi Sad, vor prezenta istoria unor lucrări de artă recunoscute în Serbia tumultuoasă a anilor 90.
Artistele au readus în prezent aceste lucrări, legându-le de teme relevante în societatea de azi, în cadrul unor ateliere cu studenți de la Facultatea de Arte din Timișoara.
Discuțiile inițiate de artistele Neda Kovinić și Andrea Palašti aduc pe masă întrebări legate de rolul artei în societate, în contextul pe care îl trăim în prezent: războiul aflat în plină desfășurare în inima Europei, victimele, migrațiile, criza economică și energetică, inflația, frica și neliniștea. Întrebarea este: oare toate acestea inspiră arta, are arta un rol de schimbare în societate sau ajută la o evadare dintr-un prezent dificil?
Timișorenii , invitați să admire artă înghețată
Neda Kovinić are ca referință lucrarea „Tristețea” a Grupului ŠKART (1992 – 1993) care a debutat în 1992 cu o acțiune ce își propunea să construiască relații umane prin intermediul artei. Artiștii mergeau prin oraș și împărțeau trecătorilor poeme tipărite pe bucăți de carton. Expozițiile lui Kovinić documentează un proces de cercetare colectivă sub formă de instalații și intervenții în spațiul public.
Andrea Palašti trăiește la Novi Sad, unde activează ca artist și profesor la Academia de Artă. Aceasta cercetează în prezent lucrarea „Artă înghețată” a Grupului Led Art (1993– 1994). În 1992 artistul sârb Nikola Džafo a făcut senzație când a invitat publicul să pună la păstrare într-un frigider, pentru un viitor mai bun, lucruri personale.
Acest „Frigider” a devenit lucrarea sa de artă. Iar în anul următor, Nikola Džafo a creat împreună cu alți artiști grupul LED ART (Artă înghețată), care a susținut acțiunea-expoziție cu același nume, prin care artiștii și publicul au pus la păstrare prin înghețare într-un camion frigorific mai multe opere de artă și obiecte de uz zilnic.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook