Ioan Avram, fost ministru al construcțiilor de mașini timp de 20 de ani și ministrul energiei alți 2 ani în perioada comunistă s-a stins din viață, miercuri, 30 septembrie. Avea 90 de viață, o mare parte trăită la vârful conducerii comuniste. De ce nu l-a îndepărtat Nicolae Ceaușescu? Pentru că Ioan Avram era printre puținii specialiști în domeniu și a dezoltat industria de avioane, de vapoare, de hidrocentrale, rafinării, inclusiv a contribuit la înființarea uzinelor Dacia. Ce poveste!
Ioan Avram a fost cel mai respectat ministru comunist
„Un reputat inginer, director la Vulcan, Reșița și cel mai longeviv ministru în vremea lui Ceaușescu. Acum 2 ani a participat la Politehnică la momentul festiv – 100 de ani de industrie în România – unde a vorbit extraordinar 45 de minute, fiind aplaudat la scenă deschisă pentru discursul său excelent. Mulți l-au acuzat că a fost un ministru al regimului, dar cu certitudine a fost un constructor al economiei moderne. A avut vocația de a construi și a fost un excelent inginer. Un adevărat bărbat de STAT!”, a scris, pe facebook, Călin Radu Vilt, Senior Consultant la CNR-CME.
Ioan Avram, director general la 31 de ani
Ioan Avram s-a născut la 28 iunie 1931, în satul Popeni, comuna Mirșid, județul Sălaj. Familia s s-a refugiat din Ardeal în timpul războiului. Absolvent al Liceului „Matei Basarab” din București, primit o bursă la Institutul Politehnic din Kiev, iar la 25 de ani ca inginer mecanic tehnolog al construcțiilor de mașini a fost trimis la Uzinele ”Vucan” din București. ”Eu am avut o carieră rapidă. Mi-am început activitatea în anul 1956, ca simplu inginer. Am parcurs toate etapele din întreprindere. În 1961 eram deja director general”, a povestit Ioan Avram, pentru culoriletrecutului.ro.
Anul următor, a fost numit director general la una dintre cele mai mari uzine din țară: Uzina Constructoare de Mașini Reșița, unde l-a întâlnit pe prim-ministrul de atunci, Ilie Verdeț. Acolo s-au făcut primele locomotive de tren pe Diesel, după ce Ioan Avram a contribuit și la cumpărarea licenței elvențiene, cu sprijinul lui Henri Coandă.
”Când am ajuns la Reșița aveam 31 de ani. În paralel, am predat la Politehnica din București tehnologia sudurii. Apoi, am predat la Institutul Politehnic din Timișoara. Făceam naveta, știu că predam sâmbăta, de la ora opt dimineața până la șase seara. Studenții veneau în număr mare, erau foarte interesați”, a povestit Ioan Avram.
Ioan Avram, ministru la 34 de ani
Ilie Verdeț a fost impresionat de inginerul tânăr și l-a numit ministru pe Ioan Avram, ca să facă investiții la toate uzinele producătoare de echipament complex. Henri Coandă, marele inventator român, îl cunoștea personal și l-a numit consilierul lui. Așa a început construcția de avioane în țara noastră.
”Henri Coandă era apropiat de englezi, avea relații cu toată lumea acolo, cu lorzii și cu guvernarea. Mă uitam la el ca la un apostol, era și o diferență de vârstă foarte mare. El a avut un cuvânt greu de convingere. M-am întâlnit cu directorii de acolo. General Electric nu prea era interesat, dar Pratt & Wittney, da. Directorul mi-a zis: John, ce să discut eu cu tine? Voi veniți dintr-o țară comunistă, habar n-aveți despre ce e vorba. Ce să discut cu tine, despre Marx? Și eu i-am spus: Vrei să știi ceva? Nici eu nu știu bine doctrina marxistă. Alții se ocupă de ea. Meseria mea e alta. Lui i-a plăcut, am mai negociat, dar la final am rezolvat cu englezii”, povestea Ioan Avram.
Ioan Avram a ridicat Uzinele Dacia
”S-a pus problema să facem producție de automobile pentru că era o anumită presiune. Începuse lumea să aibă ceva bani. Și ne-am întrebat de unde să le luăm. Să luăm de la ruși , de la cehi, din R.D.G. Când a ieșit România pe piață cu Dacia, am fost cel mai mare exportator de automobile din blocul estic. Dădeam 15.000 de automobile, pe an”, a povestit Ioan Avram.
Tot ministerul condus de Ioan Avram s-a ocupat și de construcția de nave, maritime și fluviale, după ce mai întâi a contribuit la construcția șantirelor navale de la Marea Neagră și de pe Dunăre.
”Am luat toate atestările internaționale. Deveniserăm un producător foarte solicitat de vapoare, de toate genurile. Am avut o flotă de 300 de nave maritime”, a spus Ioan Avram.
Ioan Avram. De ce nu a fost înlăturat de Nicolae Ceaușescu?
Când avea timp să le facă pe toate? Muncea de la 7 dimineața, până la ora 22.00, iar în weekend preda studenților. Ioan Avram a fost ministru peste 20 de ani, în toate guvernele comuniste din 1965-1984. Nicolae Ceaușescu era convins că, pe anumite domenii, avea nevoie de specialiști. Ioan Avram a fost în toate delegațiile guvernamentale unde reușea să obțină cooperare economică. Sursa: culoriletrecutului.ro
Foto: „Fototeca online a comunismului românesc”, cota 121/1978
Între 12-17 aprilie, Nicolae Ceauşescu şi Elena Ceauşescu însoţiţi de Gh. Oprea, Ştefan Andrei – ministrul afacerilor externe, Vasile Pungan şi Ioan Avram au făcut o vizită în S.U.A. la invitaţia preşedintelui Jimmy Carter.
Ion Caramitru, viața din spatele scenei
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook