Simona Ionescu / Redactor Șef

A fost modificat Statutul polițistului prin Ordonanță de Urgență. Ce spune legea

A fost modificat Statutul polițistului prin Ordonanță de Urgență. Ce spune legea
Pe 28 iunie a fost adoptată Ordonanța de Urgență prin care a fost adoptat Statutul polițistului. Prin modificările aduse de Ministerul Afacerilor Interne a fost consolidat cadrul normativ pentru protecția juridică a polițiștilor.

Prin Ordonanța de Urgență, adoptată ieri, 28 iunie 2024, a fost pusă în acord Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului cu deciziile recente ale Curții Constituționale a României.

Plafonului maxim până la care pot fi decontate cheltuielile de asistență juridică

Pentru asigurarea unei protecții juridice adecvate pentru polițiști, au fost stabilite condițiile în care polițistului, împotriva căruia se desfășoară un proces penal și/sau civil pentru fapte săvârșite în exercitarea atribuțiilor de serviciu sau care are sau a avut, într-un proces penal, calitatea de persoană vătămată printr-o faptă de ultraj, i se decontează cheltuielile de asistență juridică;

Ce se întâmplă cu polițistul suspect/inculpat

Decontarea cheltuielilor de asistență juridică efectuate de polițist reprezintă expresia sprijinului instituțional acordat polițistului care dobândește o anumită calitate procesuală într-un proces penal sau civil ce are ca obiect fapte săvârșite în exercitarea atribuțiilor de serviciu, sprijin ce are în vedere inclusiv prezumția de nevinovăție, în situațiile în care polițistul are calitatea de suspect/inculpat.

Cheltuielile de asistență juridică ce se decontează vizează în mod exclusiv sumele de bani plătite în mod efectiv de către polițist cu titlu de onorariu al avocatului ales, pentru asistența juridică și reprezentarea în cadrul procesului în care acesta are calitatea procesuală prevăzută de lege (suspect/inculpat/pârât pentru fapte săvârșite în exercitarea atribuțiilor de serviciu sau persoană vătămată în cazul infracțiunii de ultraj).

Nu pot include alte cheltuieli efectuate cu ocazia desfășurării procedurii judiciare (cheltuieli pentru administrarea probatoriului, efectuarea actelor de procedură, precum și orice alte cheltuieli ocazionate de desfășurarea procesului). Plafonului maxim până la care pot fi decontate cheltuielile de asistență juridică reprezintă valoarea unui câștig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Prevederi clare privind răspunderea materială a polițistului

De asemenea, au fost stabilite prevederi clare cu privire la răspunderea materială a polițistului, în acord cu deciziile Curții Constituționale a României și cu nevoile instituției. Polițistul va răspunde civil pentru întreaga pagubă, calculată la data constatării acesteia, produsă cu vinovăție patrimoniului unității sau patrimoniului Ministerului Afacerilor Interne, prin acțiunile ori inacțiunile sale care nu au legătură cu atribuțiile de serviciu.

Când polițistul nu răspunde material

A fost modificat Statutul polițistului prin Ordonanță de Urgență

Au fost prevăzute și situațiile în care polițistul nu răspunde material, respectiv când pagubele au fost: cauzate prin acțiunile ori inacțiunile sale desfășurate în limitele legii, generate de riscul normal al serviciului. Dar și produse pe timpul intervenției la evenimente urgente, dacă a respectat dispozițiile legale incidente, inclusiv procedura de intervenție și produse din cauze de forță majoră și caz fortuit.

Sau pagube produse ca urmare a executării dispoziției superiorului ierarhic, caz în care este analizată angajarea răspunderii materiale a acestuia, produse în situații de legitimă apărare, produse în stare de necesitate și constatate după împlinirea unui termen de 3 ani de la data producerii lor.

Tatuajele sau ornamentele naturale sunt interzise

Persoana care participă la un concurs pentru ocuparea unor funcții de execuție vacante prin încadrare directă/reîncadrare/transfer nu trebuie să aibă tatuaje ori elemente ornamentale, de orice natură, aplicate, inserate sau implantate pe față și/sau gât, precum și în alte zone ale capului.

Sunt interzise tatuajele ori elementele ornamentale prezente pe corpul candidatului care reprezintă sau semnifică simboluri, mesaje, sloganuri sau reprezentări de natură să incite la violență, ură sau discriminare ori care au conotații politice, fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe.

Alte modificări la Statutul polițistului

Alte modificări se referă la reglementarea modalității de acordare a gradelor profesionale absolventului cu diplomă de licență al unui program de studii organizat la forma de învățământ cu frecvență în cadrul Academiei de Poliție ,,Alexandru Ioan Cuza” în funcție de vechimea în structurile MAI.

Dar și la instituirea posibilității aplicării măsurii „atenționării”, ca măsură administrativă cu rol preventiv. Precum și la stabilirea stabilirea modalității și a criteriilor în baza cărora se realizează repartizarea absolvenților instituțiilor de învățământ ale Ministerului Afacerilor Interne, fiind reglementate mecanismul repartiției în ordinea descrescătoare a rezultatelor și măsura repartizării din oficiu, în situația refuzului de a formula o opțiune.

Proiectul de Ordonanță de Urgență a parcurs procedurile privind transparența decizională

Dar și la reevaluarea reevaluarea masterului profesional, acesta fiind destinat, la forma de învățământ cu frecvență, persoanelor care nu au absolvit anterior un program/curs de formare inițială a personalului Ministerului Afacerilor Interne, iar la cea cu frecvență redusă, agenților de poliție absolvenți de studii superioare, care îndeplinesc anumite condiții expres stabilite de lege.

Dar și la reducerea termenului privind interdicția de modificare a raporturilor de serviciu pentru agentul de poliție absolvent al programului de master profesional pentru formarea ofițerilor de poliție de la 5 la 3 ani. Proiectul de Ordonanță de Urgență a Guvernului prin care a fost modificată Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului a parcurs procedurile privind transparența decizională.

Subliniem faptul că organizațiile sindicale, polițiștii și organizațiile sindicale au putut interveni prin propuneri concrete, inclusiv în cadrul dezbaterii publice organizate de Ministerul Afacerilor Interne pe tema proiectului de act normativ.

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre