Șoferilor li se pregătește ceva. Din 2026 se începe eliminarea unor funcții ale mașinilor

Începând cu anul 2026, ecranele multiple vor fi eliminate din mașini, căci NCAP a demonstrat că sunt un pericol pentru siguranța celor din vehicul. Astfel, organismul de vârf pentru evaluarea siguranței automobilelor noi în Europa este, potrivit relatărilor, pe cale să introducă criterii care vor favoriza puternic modelele echipate cu butoane și comenzi fizice pentru funcțiile esențiale de siguranță.
Euro NCAP va introduce noile reguli începând cu ianuarie 2026, iar acestea vor duce la scăderea punctajului pentru anumite funcții ale vehiculului care nu sunt ușor accesibile prin comenzi fizice.
Printre aceste funcții se numără semnalizatoarele, luminile de avarie, ștergătoarele de parbriz, activarea sistemului de apel de urgență și chiar claxonul.
Deși aceste funcții sunt controlate aproape universal prin butoane și manete fizice în mașinile moderne, producătorii auto au început să experimenteze, mutând tot mai multe comenzi în ecranele tactile – pentru a reduce costurile de producție.
De exemplu, ștergătoarele la modelele Tesla Model 3 și Model Y pot fi pornite printr-un buton de pe volan, în timp ce viteza acestora este reglată prin intermediul ecranului tactil.
Această alegere a dus la un proces între un șofer de Model 3 și autoritățile din Germania, după ce șoferul a avut un accident încercând să regleze viteza ștergătoarelor. El a fost sancționat la fel ca o persoană care folosește telefonul mobil în timp ce conduce.
În versiunea actualizată a Modelului 3, comenzile pentru semnalizatoare au fost mutate de pe manetele clasice de pe coloana volanului pe butoane montate pe volan – o schimbare care, deși nu încalcă neapărat viitoarele reguli Euro NCAP, a stârnit deja plângeri din partea șoferilor, care trebuie să se obișnuiască din nou cu noile comenzi.
Matthew Avery, director de dezvoltare strategică la Euro NCAP, a declarat că noile reguli sunt aliniate cu viitoare criterii de testare care vor recompensa sistemele avansate de monitorizare a atenției șoferului.
„Folosirea excesivă a ecranelor tactile este o problemă la nivelul întregii industrii, aproape toți producătorii mutând comenzile esențiale pe ecranele centrale, ceea ce obligă șoferii să își ia privirea de la drum și crește riscul de accidente cauzate de distragere”, a spus Avery.
„Noile teste Euro NCAP din 2026 vor încuraja producătorii să folosească comenzi fizice separate pentru funcțiile de bază, într-un mod intuitiv, reducând timpul în care ochii sunt luați de la drum și promovând astfel un condus mai sigur”.
Este important de menționat că, deși Euro NCAP sunt responsabil pentru evaluarea siguranței mașinilor noi, regulile stabilite de această organizație nu sunt obligatorii prin lege pentru producători.
În Australia, de exemplu, o mașină poate primi un rating ANCAP (n.r. organul corespondent NCAP) de zero stele – cum este cazul noului MG 5 sedan sau al SUV-ului Mahindra Scorpio – și totuși să respecte Regulile Australiene de Proiectare (ADR), ceea ce îi permite să fie vândută legal în showroom-uri.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook