Simona Ionescu / Redactor Șef

Ce s-a întâmplat în cele 7 ore în care Facebook, Instagram, WhatsApp și Messenger au căzut. Explicațiile lui Zuckerberg

Ce s-a întâmplat în cele 7 ore în care Facebook, Instagram, WhatsApp și Messenger au căzut. Explicațiile lui Zuckerberg
Timp de șapte ore, ieri, Facebook a picat. Și, odată cu serverele celei mai accesate rețele de socializare, au încetat să funcționeze și aplicațiile conexe - Instagram, WhatsApp și Messenger.

A fost o criză fără precedent ce s-a întâmplat în cele 7 ore în care Facebook, Instagram, WhatsApp și Messenger au căzut, iar acum au apărut și explicațiile lui Zuckerberg. A fost vorba de un fișier de actualizare care a fost trimis la sistemele de bază ale companiei, deconectându-le în mod eficient de la internet, împreună cu toate sistemele interne necesare pentru rezolvarea problemei, până la încuietorile ușilor.

Mark Zuckerberg a văzut cum averea i se diminuează cu șapte miliarde de dolari. El și-a cerut scuze astăzi pentru întrerupere, când începe vânătoarea pentru persoana responsabilă de marea problemă care a afectat întreg mapamondul.

Explicațiile lui Zuckerberg

Mark Zuckerberg și-a cerut scuze după ce toate serviciile Facebook au fost offline cel puțin șapte ore din cauza unei actualizări defectuoase a serverelor companiei. „Îmi pare rău pentru întrerupere”, a scris Zuckerberg pe pagina sa de Facebook. „Știu cât de mult vă bazați pe serviciile noastre”.

Problemele au început în jurul prânzului, ora de est (ora 17:00 GMT), când Facebook, Instagram, WhatsApp și Facebook Messenger s-au oprit din actualizare – forțând miliarde de utilizatori, inclusiv companii, care s-au trezit cu conturile offline. Facebook a explicat că problema a fost cauzată de o actualizare defectă care a fost trimisă către serverele lor de bază și care i-a deconectat efectiv de internet.

Aceeași actualizare a dezactivat, de asemenea, toate sistemele de care Facebook avea nevoie pentru a rezolva problema, de la instrumente de inginerie digitală la servicii de mesagerie, chiar și încuietori ale ușilor. Inginerii au venit la centrele de date ale companiei pentru a reseta manual serverele, dar a fost necesar mult timp – până la 17:45 ora de est (22:45 GMT) pentru ca serverele să fie reconectate.

Cum a afectat criza Covid-19 căderea Facebook

În timp ce unii utilizatori au văzut că aplicațiile lor încep să funcționeze imediat, a durat ceva timp până când alții au reușit să se întoarcă online – cu unii raportând că au fost blocați timp de șapte ore sau mai mult.

Cineva a scris pe Reddit că problemele Facebook au fost exacerbate, deoarece un număr mare de angajați lucrează încă de acasă din cauza pandemiei de Covid-19, ceea ce înseamnă că le-a luat mai mult timp să ajungă la centrele de date. În acea perioadă, acțiunile Facebook au scăzut cu cinci procente.

Explicațiile specialiștilor în securitate tehnologică

John Graham-Cunningham, directorul tehnologic al companiei de securitate web CloudFlare, a declarat că Facebook a făcut o serie de actualizări la protocolul său BGP, care a făcut ca „să dispară” de pe internet. BGP permite schimbul de informații de rutare pe internet și duce oamenii pe site-urile pe care doresc să le acceseze. Dane Knecht, vicepreședinte senior al firmei, a declarat anterior că rutele Facebook Border Gateway Protocol (BGP) au fost „retrase de pe internet”.

Expertul în securitate cibernetică, Kevin Beaumont, a scris pe Twitter: „Acesta pare a fi o eroare de configurare destul de epică, Facebook practic nu există pe internet chiar acum. Chiar și intervalele lor de server de nume autorizate au fost retrase BGP. Whatsapp, Instagram și Facebook Messenger rulează pe o infrastructură partajată back-end, creând un „punct unic de eșec”, potrivit experților citați de Daily Mail.

Nu doar principalele aplicații Facebook au scăzut, alte servicii, inclusiv Facebook Workplace și site-ul web Oculus au fost, de asemenea, afectate.  Și directorul tehnologic Facebook, Mike Schroepfer, a exprimat, luni după-amiază, „scuze sincere pentru întrerupere”.

Facebook, înfruntă o altă criză majoră

Facebook se afla deja în fruntea unei crize majore separate după ce denunțătorul Frances Haugen, fost manager de produs Facebook, a furnizat The Wall Street Journal documente interne care au expus conștientizarea companiei cu privire la prejudiciile cauzate de produsele și deciziile sale. Haugen a ieșit public la programul CBS „60 de minute” duminică și este programat să depună mărturie în fața unui subcomitet al Senatului marți.

El a depus, de asemenea, plângeri anonime la forțele de ordine federale, susținând că propriile cercetări ale Facebook arată cum mărește ura și dezinformarea și duce la o polarizare sporită. De asemenea, a arătat că compania era conștientă că Instagram poate afecta sănătatea mintală a adolescenților.

Cele relatate, denumite „Fișierele Facebook”, au proiectat o imagine a unei companii axate pe creștere și propriile interese deasupra binelui public. Facebook a încercat să minimizeze cercetarea. Fostul vicepremier Nick Clegg, vicepreședinte al politicii și afacerilor publice al companiei, le-a scris angajaților Facebook într-o notă, vineri, că „rețelele sociale au avut un impact mare asupra societății în ultimii ani, iar Facebook este adesea un loc în care o mare parte din dezbatere se desfășoară”.

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre