Simona Ionescu / Redactor Șef

Se va adăuga o nouă culoare la semafor. Toată legislația s-ar putea schimba

Se va adăuga o nouă culoare la semafor. Toată legislația s-ar putea schimba
Într-un viitor mult dorit de giganții tech, în care mașinile autonome se vor plimba pe drumurile noastre aglomerate, semafoarele vor avea o a patra culoare, una adăugată în beneficiul acestor vehicule care se conduc singure.

Cercetătorii de la Universitatea de Stat din Carolina de Nord propun pe lângă cele trei culori ale semaforului și o nouă culoare albă. Aceasta ar semnala șoferilor că vehiculele autonome (AV) gestionează în mod inteligent fluxul de trafic din intersecția viitoare. Ideea este că s-ar putea reduce atât nivelul de congestionare a traficului, cât și consumul general de combustibil.

Vehiculele autonome vor comunica cu semaforul prin intermediul unei rețele wireless

Mașinile și camioanele care se conduc singure nu vor avea nevoie să se „uite” la semaforul alb, pentru că vor comunica cu acesta prin intermediul unei rețele wireless.

Cu toate acestea, acesta va acționa ca un semn pentru șoferii și pasagerii umani că ar trebui să urmeze exemplul vehiculelor care se conduc singure și care trec prin intersecție. „Semaforul roșu va însemna în continuare stop. Semafoarele verzi vor însemna în continuare start. Iar luminile albe le vor spune șoferilor umani să urmeze pur și simplu mașina din fața lor.

„Odată ce numărul de vehicule autonome dintr-o intersecție scade sub un anumit prag, semafoarele ar reveni la opțiunea normală de roșu, galben și verde”

Semafoarele viitorului vor avea patru culori

Acest concept pe care îl propunem pentru intersecțiile de trafic, pe care îl numim «fază albă», exploatează puterea de calcul a vehiculelor autonome. Iată cum ar funcționa: vehiculele autonome ar comunica între ele și cu semafoarele din intersecții, în limita unei anumite distanțe.

Acest lucru le-ar permite să coordoneze fluxul de trafic mai eficient și mai inteligent, acordând prioritate drumurilor convergente cu mai multe vehicule pe ele, de exemplu, și oferind sfaturi privind vitezele optime. Orice șoferi din amestec ar fi informați să urmeze exemplul vehiculului din fața lor prin intermediul luminii albe: să oprească dacă acesta oprește, să continue dacă acesta continuă.

Odată ce numărul de vehicule autonome dintr-o intersecție scade sub un anumit prag, semafoarele ar reveni la opțiunea normală de roșu, galben și verde.

„S-a demonstrat că vehiculele AV îmbunătățesc fluxul de trafic pe cont propriu”

În modelele simulate, s-a demonstrat că vehiculele AV îmbunătățesc fluxul de trafic pe cont propriu, și chiar mai mult atunci când a fost introdusă faza albă – ceea ce are apoi efecte pozitive asupra reducerii consumului de combustibil. Cu cât procentajul de AV-uri într-o intersecție era mai mare, cu atât traficul se deplasa mai rapid, fiind posibile îmbunătățiri de aproximativ 40 până la 99 % în ceea ce privește reducerea totală a întârzierilor.

Acordarea unei părți din controlul fluxului de trafic către AV-uri este o idee relativ nouă, numită paradigma de control mobil”, spune Hajbabaie. Specialistul susțin că este important să fie încorporat încorporăm conceptul de lumină albă în intersecții, pentru că le va spune șoferilor ce se întâmplă, astfel încât aceștia să știe ce trebuie să facă atunci când se apropie de intersecție.

Studiul se bazează pe o investigație anterioară din 2020

Cât de importante vor fi pentru șoferi

Cercetătorii notează că, odată ce numărul de vehicule autonome într-o intersecție depășește 30%, îmbunătățirile devin mai semnificative. Cu 70% din vehiculele AV în trafic, intersecția poate funcționa în mare parte ca un mod complet automat de fază albă. Acest studiu se bazează pe o investigație anterioară din 2020, realizată de aceiași cercetători, în care fluxul de trafic a fost controlat de un computer central conectat la intersecție.

De data asta, calculul necesar poate fi gestionat chiar de mașinile care se conduc singure. Modernizarea fiecărei intersecții rutiere va necesita, desigur, timp și bani, dar cercetătorii cred că anumite aspecte ale ideii de fază albă ar putea fi implementate relativ ușor. Testele în anumite zone ar putea fi următorul pas înainte.

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre