Simona Ionescu / Redactor Șef

Restricțiile impuse de Codul Rutier pentru persoanele cu probleme de vedere. Ce trebuie să știe toți șoferii

Restricțiile impuse de Codul Rutier pentru persoanele cu probleme de vedere. Ce trebuie să știe toți șoferii
În 2025, legislația din România privind obținerea și reînnoirea permisului de conducere rămâne la fel de strictă, mai ales în ceea ce privește acuitatea vizuală, un criteriu esențial pentru siguranța rutieră. Ce trebuie să știe toți șoferii care au probleme cu vederea.

Cei care au probleme de vedere trebuie să respecte restricțiile impuse de Codul Rutier, iar nerespectarea acestora duce la pierderea dreptului de a conduce. La ce trebuie să fie atenți șoferii din România.

Standarde oftalmologice strice pentru șoferii care au probleme cu vederea

Potrivit legii, toți solicitanții care doresc să obțină permisul de conducere prima dată sau își reînnoiesc carnetul, trebuie să îndeplinească standarde oftalmologice stricte.

Pentru șoferii din Grupa I (categoriile A, A1, A2, AM, B, B1 și BE), acuitatea vizuală binoculară (cu ambii ochi) trebuie să fie de cel puțin 0,5, cu sau fără lentile de corecție.

Nu se emit sau reînnoiesc permisele pentru cei care prezintă probleme de sensibilitate la contraste sau diplopie (vedere dublă). Pentru șoferii din Grupa II (categoriile C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 și D1E), acuitatea vizuală trebuie să fie de cel puțin 0,8 la ochiul cel mai bun și 0,1 la celălalt ochi, cu sau fără lentile de corecție.

Dacă se utilizează lentile de corecție, acuitatea necesară (0,8 și 0,1) trebuie obținută fie cu ochelari de maximum +8 dioptrii, fie cu lentile de contact. Corecția trebuie să fie bine tolerată.

Dioptriile maxime admise pentru obținerea permisului

Un aspect crucial pentru șoferii care poartă ochelari este limita maximă a dioptriilor admise. Conform Ordinului 1162/2010, pentru ambele grupe de șoferi (I și II), dacă se utilizează ochelari pentru a atinge acuitatea vizuală necesară, aceștia nu trebuie să depășească +8 dioptrii.

În cazul lentilelor de contact, nu există o limită specifică pentru dioptrii, dar corecția trebuie să fie bine tolerată, fără a cauza disconfort sau alte probleme, conform FisaMedicala.info.

Ce se întâmplă cu șoferii care își pierd parțial acuitatea vizuală

Restricțiile impuse de Codul Rutier pentru persoanele cu probleme de vedere. Ce trebuie să știe toți șoferii
Ce trebuie să știe șoferii care poartă ochelari. Sursă foto: GB News

Persoanele care își pierd total sau parțial vederea la un ochi se confruntă cu restricții stricte. Conform legislației, aceștia nu au voie să conducă timp de cel puțin 6 luni, considerată perioada minimă de adaptare la noile condiții vizuale.

După această perioadă, este obligatoriu un examen oftalmologic la o unitate medicală autorizată. Numai dacă specialistul emite un aviz favorabil, șoferul se poate urca din nou la volan.

În cazul afecțiunilor oculare evolutive, cum ar fi glaucomul, cataracta sau degenerescența maculară legată de vârstă, permisul poate fi emis sau reînnoit doar cu condiția ca șoferul să efectueze examene oftalmologice periodice. Aceste controale sunt necesare pentru a monitoriza progresia bolii și pentru a asigura că șoferul îndeplinește în continuare standardele minime de siguranță.

Alte obligații pentru șoferii cu probleme de vedere

Pe lângă acuitatea vizuală, Codul Rutier impune și alte cerințe oftalmologice. Permisele nu se emit sau reînnoiesc pentru cei care prezintă probleme de sensibilitate la contraste sau suferă de diplopie (vedere dublă), deoarece aceste condiții pot afecta capacitatea de a percepe corect obstacolele și semnalizările rutiere.

Dacă un șofer dezvoltă o afecțiune care îi afectează vederea, este obligat să informeze autoritățile (Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor – DRPCIV). Nerespectarea acestei obligații poate duce la amenzi de până la 2.500 de lei și, în caz de accident, la pierderea dreptului de a conduce.

Consecințe pentru cei care nu îndeplinesc standardele

Șoferii care nu îndeplinesc standardele minime de acuitate vizuală sau câmp vizual nu vor primi sau nu își vor putea reînnoi permisul de conducere. În cazul unui accident rutier cauzat de o problemă de vedere nedeclarată, aceștia riscă nu doar sancțiuni administrative, ci și dosare penale, mai ales dacă incidentul implică vătămări sau pierderi de vieți.

Citiți și:

Furtunile cu grindină distrug tot mai multe mașini. Ce pot face șoferii

 

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre
Stiri parteneri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *