Simona Ionescu / Redactor Șef

Se dau mai mulți bani ca ajutor de înmormântare. Unde depuneți actele dacă defunctul a fost angajat, pensionar sau șomer

Se dau mai mulți bani ca ajutor de înmormântare. Unde depuneți actele dacă defunctul a fost angajat, pensionar sau șomer
Statul dă mai mulți bani rudelor unui defunct, pensionar, angajat sau șomer. Măsura se aplică de la 1 ianuarie, fiind vorba de ajutorul de înmormântare care se corelează cu salariu mediu brut.

Începând cu prima zi a anului 2022, salariul mediu brut s-a mărit în conformitate cu Legea asigurărilor sociale de stat pe anul în curs. Astfel, acesta s-a majorat de la 5.380 de lei la 6.095 de lei brut. Majorarea salariului mediu brut a determinat şi creşterea valorii ajutorului de deces, care se calculează în funcție de valoarea salariului.

Iată despre ce categorii de persoane este vorba și în ce condiții se pot încasa sumele oferite drept sprijin financiar rudelor care s-au ocupat de înmormântare.

Banii acordați

– suma de 6.095 de lei va fi acordată persoanelor asigurate în sistemul public de pensii sau în cazul decesului un pensionar;

– suma de 3.048 de lei va fi acordată în cazul decesului unui membru de familie al persoanei asigurate sau al pensionarului.

Pentru a putea beneficia de acești bani este nevoie însă de o serie de documente. Trebuie menționat că ajutorul de stat de deces nu se acordă automat, ci trebuie făcută o solicitare. Se face un dosar cu toate actele doveditoare ale decesului și actele care atestă calitatea de asigurat sau de rudă a persoanei decedate.

Actele necesare pentru obținerea ajutorului de înmormântare

Pentru a primi ajutorul de deces, este necesară depunerea următoarelor documente la Casa Judeţeană de Pensii:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
  • certificat de deces (original şi copie);
  • act de identitate al solicitantului (original şi copie);
  • acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
  • adeverinţă care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învăţământ organizată potrivit legii (original).
  • adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz.
  • dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaraţie pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces, dupa caz.

Ce se întâmplă cu șomerii

Dacă persoană decedată era șomeră, atunci ajutorul este oferit de către instituția responsabilă de asigurările pentru șomaj. Pentru persoanele asigurate sau pensionare, casă teritorială de asigurări se va ocupă de achitarea ajutorului de înmormântare.

În cazul în care se apelează la ajutorul unei firme de specialitate în acest domeniu (n.r. firmă de pompe funebre), nu va mai trebui să vă ocupați personal de acest ajutor de deces, deoarece firma respectivă vă va oferi suportul de care aveți nevoie.

 

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre