Simona Ionescu / Redactor Șef

Topul instituțiilor în care românii au avut cele mai neplăcute experiențe cu funcționarii publici

Topul instituțiilor în care românii au avut cele mai neplăcute experiențe cu funcționarii publici
Potrivit legii, „funcţionarii publici trebuie să adopte o atitudine imparţială şi justificată pentru rezolvarea legală, clară şi eficientă a problemelor cetăţenilor”. Dar câți dintre ei o fac? FACIAS a făcut un top al instituțiilor în care românii au avut cele mai neplăcute experiențe.

În cadrul campaniei „STOP abuzurilor funcționarilor publici”, inițiată de FACIAS, s-a făcut un chestionar pentru a evalua experiențele românilor cu funcționarii publici.

Cele mai neplăcute experiențe au fost cu ANAF, Casa de Pensii, Primărie, Ministere și Inspectorarul Școlar

Scopul acestei campanii este de a sensibiliza opinia publică, dar și a găsi cele mai bune mecanisme pentru a trage la răspundere funcționarii publici, astfel încât să existe o interacțiune cât mai bună între cetățeni și autorități.

Campania a scos la iveală faptul că cetățenii au avut cele mai neplăcute experiențe cu ANAF, Ministere, Inspectoratul Școlar, Casa de Pensii și Primăriile.

De ce s-au plâns românii

În ceea ce privește ANAF, cetățenii s-au plâns de refuzul reprezentanților instituției de îndeplinire a atribuțiilor, precum și comportament nepoliticos, lipsa de pregătire, ineficiență, lipsă de interes.

Lipsa de pregătire a fost semnalată și în cazul Casei de pensii. Aceeași lipsă de pregătire, alături de refuzul de a acorda îndrumare și refuzul de îndeplinire a atribuțiilor s-a semnalat la Inspectoratul Școlar.

Românii s-au plâns de lipsă de pregătire și comportament nepoliticos

FACIAS a făcut un top al instituțiilor în care românii au avut cele mai neplăcute experiențe

Tot lipsă de pregătire există și în Ministere, dar și la Primării, unde românii s-au lovit și de ineficiență și lipsă de interes. Un procent de 40,8% din cetățeni au depus plângeri oficiale, iar 59,2% nu au depus nici o plângere.

În urma acestor plângeri, s-a constatat că în 36,3% sesizarea a fost clasată sau nu s-a primit nici un răspuns.  Sesizarea a fost admisă dar fără ca funcționarul public să fi fost sancționat într-un mod concret în 24,8% din cazuri. În 2,6% din cazuri sesizarea a fost admisă și funcționarul public a fost sancționat.

Cum trebuie să se comporte funcționarii publici cu cetățenii

Potrivit FACIAS, pentru ca relația să funcționeze între cetățeni și instituțiile publice, românii trebuie să primească informații clare și precise, să fie tratați cu respectul cuvenit și să aibă servicii publice eficiente.

De asemenea, FACIAS spune că funcționarii publici trebuie să respecte principiile de etică și profesionalism, să ofere asistență adecvată și să trateze fiecare cetățean cu imparțialitate.

Sursă foto: www.infoinstitutii.ro

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre