Săptămâna aceasta, Compania națională marocană pentru studii de strâmtoare a declarat că se lucrează la explorarea elementelor de finanțare și strategice ale proiectului. Societatea spaniolă pentru studii de comunicare fixă peste strâmtoarea Gibraltar a prezis că tunelul, care ar urma să lege rețelele feroviare din Spania și Maroc, ar putea transporta 12,8 milioane de pasageri pe an.
Secțiunea subacvatică a tunelului s-ar întinde pe 28 km, la o adâncime maximă de 475 de metri
În martie, ministrul marocan al apei și echipamentelor, Nizar Baraka, s-a întâlnit cu ministrul spaniol al transporturilor, Oscar Puente, pentru a discuta despre acest subiect.
Secțiunea subacvatică a tunelului s-ar întinde pe 28 km la o adâncime maximă de 475 metri, conectând Punta Paloma, la vest de Tarifa, cu Malabata, în nordul Marocului, la est de Tanger. Nu se știe cât ar costa construcția celor două tuneluri (plus un al treilea tunel de serviciu), deși unele estimări plasează proiectul la 8 miliarde de euro.
S-ar putea transporta 13 milioane de tone de marfă între Africa și Europa
Societatea spaniolă pentru studii de comunicare fixă peste strâmtoarea Gibraltar susține că ar fi o trecere comercială importantă, cu potențialul de a transporta 13 milioane de tone de marfă între Africa și Europa. Pe de altă parte, ar reduce timpul de călătorie între Madrid și Casablanca la doar 5,5 ore.
În prezent, zborurile durează aproximativ două ore, iar deplasarea cu mașina, inclusiv o traversare cu feribotul, consumă aproximativ 12 ore. Planurile s-au intensificat de când FIFA a anunțat că Cupa Mondială din 2030 va avea loc în principal în Portugalia, Spania și Maroc.
Prima dată s-a discutat despre tunel în anul 1930
Ideea unui tunel în Strâmtoarea Gibraltar a fost propusă pentru prima dată de guvernul spaniol în 1930. Cu toate acestea, proiectul a fost suspendat după ce inginerii au descoperit că materialul de pe fundul mării era alcătuit din rocă extrem de dură, ceea ce făcea imposibilă construirea unui tunel cu tehnologia disponibilă la acea vreme.
Chiar și cu evoluțiile inginerești, tunelul este considerat în continuare unul dintre cele mai ambițioase proiecte submarine din lume, mult mai complex decât tunelul de sub Canalul Mânecii dintre Anglia și Franța, inaugurat în 1994.
Planurile pentru tunel au reapărut în 1979, când guvernele Spaniei și Marocului au numit un comitet comun pentru a analiza fezabilitatea proiectului, deși tunelul nu s-a realizat niciodată. Recent, proiectul a căpătat un nou impuls după deschiderea liniei feroviare de mare viteză Al Boraq din Maroc, care leagă Casablanca de Tanger, prima de acest tip din Africa.
Sursă foto: www.telegraph.co.uk
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook