Simona Ionescu / Redactor Șef

Veste tristă pentru români: se scumpesc toate băuturile. E lege, dar există și o veste bună

Veste tristă pentru români: se scumpesc toate băuturile. E lege, dar există și o veste bună
Noua reglementare  aduce cu sine majorări de prețuri la toate băuturile, fie că sunt alcoolice sau non alcoolice. Aceasta vizează direct băuturile îmbuteliate în sticle.

La început de toamnă românii au parte de o veste proastă: se scumpesc toate băuturile. Scumpirile intră în vigoare începând cu data de 30 noiembrie. Ulterior acestei date, orice băutură îmbuteliată va fi mai scumpă cu 50 de bani. Este vorba de băuturile care se vând în sticle sau PET, dar și dozele metalice. Este vorba, practic, de toate ambalajele care conțin apă, băuturi răcoritoare, bere, vin sau băuturi alcoolice. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific.

Și sticlele de apă se vor scumpi cu 50 de bani

Sistemul garanție-returnare va fi obligatoriu din data de 30 noiembrie în România. De la această dată, cumpărătorii vor plăti 0,50 lei în plus la cumpărarea oricărei băuturi îmbuteliate ( apă, suc, bere, alcool), bani pe care îi vor putea recupera ulterior când vor returna ambalajul la unul dintre centrele de colectare pe care comercianții le vor amenaja în acest scop. „Orice producători și comercianți de băuturi răcoritoare, vinuri spirtoase, ape minerale, bere, cidru, începând cu 30 noiembrie, nu își vor mai putea desfășura activitatea dacă nu sunt înscriși pe platforma Returosgr.ro.

Magazinele au obligația de a organiza puncte de colectare, mai puțin magazinele sub 200 metri pătraţi care pot organiza aceste puncte împreună cu alte magazine, cu autoritățile locale sau cu asociațiile de dezvoltare intercomunitară”, a declarat la radio România Actualități Anca Marinescu, reprezentanta compania RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A, compania care se ocupă de implementarea sistemului.

Sistemul de garanție-returnare nu este pentru profit

Aceasta a fost înființată, conform legislației în vigoare, de către asociațiile reprezentative ale producătorilor de băuturi și ale comercianților (Asociația Berarii României pentru Mediu, Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, Asociația Retailerilor pentru Mediu) împreună cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, pentru a gestiona sistemul de garanție-returnare, în curs de implementare în România.

Compania a fost formată ca o societate administrată în sistem dualist, ce are la bază principiul not-for-profit, ceea ce înseamnă că, prin actul constitutiv, aceasta și-a asumat obligația de a reinvesti eventualul profit exclusiv în dezvoltarea sistemului.

„Misiunea RetuRO este de a implementa cel mai mare proiect de economie circulară al României – sistemul de garanție-returnare. Cu ajutorul acestui proiect, vom putea avea un mediu mai curat și mai verde și vom atinge țintele de colectare și reciclare impuse la nivel european prin noul pachet pentru economie circulară al Uniunii Europene. Sistemul de garanție-returnare va impulsiona piața de reciclare din România, oferind cantități semnificative și de calitate de materie primă”, se arată pe portalul Returosgr.ro.

Veste tristă pentru români: se scumpesc băuturile

Chiar dacă pare ceva nou pentru noile generații, părinții și bunicii au fost implicați direct în sistem. În perioada comunistă acesta purta numele simplu de „reciclare”. La magazin se plătea garanție pentru orice sticlă sau borcan, iar acestea puteau fi „vândute” ulterior, pentru recuperarea banilor.

Băuturile alcoolice, berea și dozele cu băuturi sau răcoritoare, se scumpesc de la 30 noiembrie

Ca și atunci, ambalajele de azi trebuie predate curat, și cu dopul pus. Garanția plătită inițial este de 50 de bani și tot aceasta se returnează când se predă ambalajul. Diferența este că acum se colectează inclusiv PET-uri și doze metalice în care au fost comercializate băuturi ( care, înainte de 1989, nu existau). O altă noutate este aceea că sticla adusă pentru reciclare trebuie să aibă eticheta intactă, pentru a putea fi încasată contravaloarea garanției.

După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România care are mai mult de 200 mp, pentru că locațiile mai mici (gen chioșc sau butic) nu pot organiza puncte de colectare. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal și chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

Marii retaileri au pregătit deja terenul pentru reciclare

Marile lanțuri de magazine au implementat deja sistemul, în regie proprie, și e de așteptat că, odată cu noile reglementări, îl vor ajusta. La Kaufland, de exemplu, PET-urile, sticlele și dozele pot fi depuse într-un spațiu special amenajat, fără să fie nevoie de interacțiune fizică. Toate parcările Kaufland au fost dotate deja cu automate de reciclare.

Acesta este un demers propriu al retailerului care oferă un voucher cu 10% Extra Reducere la articolele semnalizate cu bănuțul „Reciclezi și salvezi” pentru fiecare 5 recipiente (PET-uri, sticle sau doze de aluminiu) depuse la centrele de colectare selectivă din parcările magazinelor.

Sursa foto: Pixabay

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre