Expoziția „Sertare” a Suzanei Fântânariu poate fi vizitată la Timișoara, în galeria Calpe din fostul Bastion al cetății orașului, până pe 16 octombrie, între orele 15,00 – 19,00.
„Sertarele refac ceva din misterul virtualității pure, cu geometrii variabile. Ce contează în cazul unui sertar? Lungimea, lățimea, înălțimea? Un stick de memorie computerizată azvârlit neglijent, în grabă, cândva, pe fundul sertarului mașinii de cusut Singer a bunicii și regăsit după căutări zadarnice reluate obsesiv, poate tezauriza muzee imaginare și biblioteci din Alexandria… Expoziția Suzanei Fântânariu (…) (este) pariul unei artiste de excepție cu fiecare privitor în parte…
Un dar magic, un transport instantaneu pe tărâmuri ale grației și măiestriei creativității… „Ești și tu în acest sertar, nu-ți mai rămâne decât să mă descoperi pe mine… Dar și dacă te vei regăsi numai pe tine, vei ieși din acest labirint în linie dreaptă altul decât ai intrat. Măcar cu certitudinea că o sală de expoziții e un sertar care ne conține pe amândoi, artist și vizitator, Oedip în fața Sphynx-ului…”, transmite curatorul expoziției, Ovidiu Pecican.
Artista care a reprezentat virusul care a pus pe pauză mapamondul
Suzana Fântânariu este unul din plasticienii premiați de Uniunea Artiștilor Plastici din România. Cunoscută ca grafician, aceasta a abordat și alte tehnici de-a lungul carierei sale generoase, care adună peste 300 de expoziții personale și de grup, în țară și în străinătate, și prezențe în colecțiile unor mari iubitori de artă din țară și din străinătate.
Este, printre altele, Doctor Honoris Causa al Universității de Arte ”George Enescu” din Iași, a fost cadru didactic al Facultății de Arte și Design al Universității de Vest din Timișoara. Activitatea artistică i-a adus, începând cu anul 1976, numeroase premii naționale și internaționale.
O lucrare pe care a conceput-o cu 11 ani în urmă și a fost expusă șase ani mai târziu se dovedește a fi, vizionară, în contextul pandemiei de COVID-19. ”Pământul respiră” (foto), și-a intitulat plasticiana creația căreia, fără să se gândească măcar atunci la ce va urma, i-a dat forma noului coronavirus SARS-COV 2.
”N-am crezut vreodată că această lucrare-obiect concepută în 2009, ansamblată în 2011 la Timișoara, expusă în 2017 la galeria Forma din Deva (”Memoria ingenuă”) apoi, în 2019 la Bacău (”Dada-avangarda Tristan Tzara”), va fi, ulterior, atât de apropiată de ”apocalipsa contemporană” pe care o trăim cu tragism și incertitudine, în 2020.
Lucrarea-simbol s-a numit ”Pământul respiră” și a fost încorporată într-un pick-up, dinamica și sonoritatea muzicală universală fiind un semnal pozitiv, atunci… ”acum”, o realitate sufocantă”, a explicat artista.
Sursa foto: Gian Pietro Serra, Ovidiu Munteanu
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook