Dacă urmați tratamente medicamentoase, aveți grijă și ce mâncați, și ce beți. Sfaturi de la Mihaela Bilic

Dacă urmați tratamente medicamentoase, aveți grijă și ce mâncați, și ce beți. Sfaturi de la Mihaela Bilic
Atunci când urmați un anume tratament medicamentos,  vă așteptați ca efectele acestuia să fie imediate și, mai mult decât atât, de o eficiență maximă. De multe ori acest lucru nu se întâmplă, și nu e vina medicului care nu a nimerit tratamentul.

Anumite alimente sau băuturi (nu neapărat alcoolice)  interacționează cu medicamentele pe care vi le-a prescris medicul. Pot apărea stări neplăcute, de rău fizic, dar și alte efecte, secundare, cum ar fi reducerea eficienței tratamentului. Celebrul nutriționist Mihaela Bilic detaliază într-o postare de pe contul ei de Facebook cum stau lucrurile și la ce trebuie să fiți atenți.

Interacțiunea dintre băuturi și medicamente

Toată lumea știe că nu e bine să bei alcool atunci când iei medicamente. Cât este de adevărat și cum potențează anumite alimente efectul pastilelor? Merită discutat – spune celebrul medic.

„Alcoolul scade metabolizarea substanțelor active și CREȘTE efectul medicamentelor. Nu trebuie asociat cu analgezice, tranchilizante, antidepresive antialergice. Consumul simultan de alcool și medicamente dublează inclusiv efectele alcoolului, veți avea senzația că ați băut de 2 ori mai mult. Sucul de grepfruit are efect negativ pe 20 de tipuri de medicamente: antihipertensive, anticoagulante, antihistaminice, antivirale, sedative, hormoni.

El blochează descompunerea medicamentelor, prin urmare substanțele active se vor acumula în organism și pot ajunge la un nivel toxic.  Laptele și produsele lactate conțin calciu care formează compuși insolubili cu anumite substanțe active din medicamente. Asocierea lapte-medicamente poate determina iritație gastrică și reflux, pentru că laptele dizolvă rapid pelicula protectoare a pilulelor”, a explicat Mihaela Bilic.

Cum afectează medicmanetele anumite alimente

Și anumite alimente au efecte negative asupra unor tratamente. „Alimentele bogate în vitamina K (varză, broccoli, spanac, avocado pătrunjel) intră în competiție cu medicamentele anticoagulante și cresc riscul de formare de cheaguri de sânge. Dacă urmați un tratament antitrombotic, el poate fi afectat de vitamina K prezentă natural în mâncare.

Suplimentele cu fier sau alimentele bogate în fier (ficat, spanac broccoli pătrunjel kiwi citrice) modifică pH-ul intestinal și formează complexe insolubile cu medicamentele. Fierul scade efectul medicamentelor antihipertensive, penicilinei și hormonilor. Produsele fermentate de tip bere vin roșu, murături, drojdie conțin tiramină, o substanță care crește tensiunea arterială. Deci medicația antihipertensivă nu trebuie asociată cu consumul de alimente fermentate.

Atenție, cerealele integrale consumate în exces accelerează tranzitul intestinal și scad absorbția substanțelor active din medicamente. Același efect negativ îl are și consumul de fructe bogate în sorbitol (prune sau smochine)”, a mai explicat Mihaela Bilic.