Simona Ionescu / Redactor Șef

Hollywoodul stă pe un butoi de pulbere. Scenariștii refuză să mai scrie

Hollywoodul stă pe un butoi de pulbere. Scenariștii refuză să mai scrie
Scenariștii de film și televiziune de la Hollywood intră în grevă începând de marți, aruncând Hollywood-ul în agitație, în timp ce industria de divertisment se confruntă cu schimbări majore declanșate de boom-ul global al televiziunii prin streaming și de explozia programelor de inteligență artificială capabile să scrie. Deja la Hollywood a început o nouă eră de austeritate fiscală, studiourile concediind mii de angajați și reducând cheltuielile pentru conținut.

Sindicatul scenariștilor din America (Writers Guild of America – WGA) declanșează astfel prima sa întrerupere a activității din ultimii 15 ani, după ce nu a reușit să ajungă la un acord privind salarii mai mari din partea unor studiouri precum Walt Disney Co și Netflix Inc. Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP), care îi reprezintă pe Walt Disney Co, Netflix Inc și alții, a declarat luni seara târziu că a oferit „creșteri generoase ale compensațiilor” în cadrul negocierilor cu Writers Guild of America (WGA).

Cei 11.500 de membri ai WGA le-au acordat liderilor sindicali puterea de a declanșa o grevă încă de marți, după expirarea actualului contract, în condițiile în care industria de divertisment se confruntă cu un context economic dificil. Conglomeratele se află sub presiunea Wall Street pentru a-și face profitabile serviciile de streaming, după ce au investit miliarde de dolari în conținut pentru a atrage abonați, arată Raw Story.

Efectele grevei precedente s-au măsurat în miliarde de dolari

Amintim că ultima grevă a WGA, în 2007 și 2008, a durat 100 de zile. Acțiunea a costat economia californiană aproximativ 2,1 miliarde de dolari. Asta deoarece producțiile au fost sistate, producătorii nemaiavând continuările poveștilor.

În fața unei perspective similare, producătorii au indicat că sunt pregătiți să mărească salariile scenariștilor și să acorde drepturi reziduale dar „nu au fost dispuși să facă acest lucru din cauza magnitudinii altor propuneri care sunt încă pe masă și pe care breasla continuă să insiste”. Principalele puncte de blocaj, a spus grupul, au fost propunerile care „ar impune unei companii să echipeze un spectacol cu un anumit număr de scenariști pentru o anumită perioadă de timp, indiferent dacă este necesar sau nu”.

Inteligența artificială și impunerile canalelor de streaming îi nemulțumesc pe scenariști

Pe lângă perturbarea adusă de activitatea de streaming, studiourile se confruntă cu scăderea veniturilor din reclame la televiziune, în condițiile în care audiențele televiziunilor tradiționale se reduc, iar agenții de publicitate se reorientează. Pe lângă toate acestea, se profilează și amenințarea unei recesiuni în cea mai mare economie din lume.

Scenariștii de la Hollywood spun că au avut de suferit din punct de vedere financiar în timpul boom-ului televiziunii prin streaming, în parte din cauza sezoanelor mai scurte și a plăților reziduale mai mici. Aceștia caută creșteri salariale și modificări ale practicilor din industrie despre care spun că îi forțează să lucreze mai mult pentru mai puțini bani. Jumătate dintre scenariștii de seriale TV lucrează acum la nivelul salariului minim, față de o treime în sezonul 2013 – 2014, potrivit statisticilor breslei.  De asemenea, salariul mediu pentru scenariști  a scăzut cu 4% în ultimul deceniu.

Inteligența artificială este o altă problemă la masa negocierilor. WGA dorește garanții care să împiedice studiourile să folosească inteligența artificială pentru a genera noi scenarii pornind de la munca anterioară a scriitorilor. De asemenea, scenariștii vor să se asigure că nu li se va cere să rescrie proiecte de scenarii create de inteligența artificială.

Emisiuni suspendate din lipsa scenariilor

Odată ce greva va fi declanșată se așteaptă ca emisiunile de noapte, precum „The Tonight Show with Jimmy Fallon”, „Last Week Tonight with John Oliver” și „Saturday Night Live”, care folosesc echipe de scenariști pentru a crea glume de actualitate, să oprească imediat producția. Asta înseamnă că noile episoade nu vor fi disponibile în intervalul lor tradițional de timp la televizor sau pe serviciile de streaming care le puneau la dispoziție a doua zi.

Telenovelele și alte emisiuni de zi, cum ar fi „The View”, vor fi și ele, probabil, perturbate. Programele de știri nu vor fi întrerupte, deoarece acei scenariști sunt membri ai unui alt sindicat.

Mai departe, greva ar putea duce la o amânare a sezonului TV de toamnă. Scrierea pentru emisiunile de toamnă începe în mod normal în mai sau iunie. Dacă oprirea de muncă se prelungește, televiziunile își vor umple tot mai mult grilele de programe cu reality-show-uri fără scenariu, știri și reluări, mai arată sursa citată.

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre