Abecedarul lui Ion Creangă a detonat sistemul școlar din România

După 23 de ediții și un tiraj de peste jumătate de milion de exemplare, „Metoda nouă de scriere și citire” nu doar a introdus alfabetul latin la clasă, ci a pus bazele pedagogiei moderne utilizată în clasă.
În iulie 1868, abecedarul semnat de Creangă și echipa sa a fost tipărit la Iași, primul manual pentru clasa I redactat integral în grafie latină, după aproape două secole de educație dominată de scrierea chirilică. În contestație directă cu manualele vechi (Iarcu, Sfarț), lucrarea era adaptată pedagogiei intuitive învățate de Creangă la „clasa model” din Trei Ierarhi .
Creangă, împreună cu colegii, au introdus un concept revoluționar: învățarea prin exemple vizuale și practică, nu prin memorare mecanică. Elevii lucrau cu tablouri, recunoșteau plante sau animale și „numărau pe mașina necesară”, iar scrisul și cititul erau integrate în propoziții din viața reală.
În 1876, Creangă și Gh. Ienăchescu publică „Povăţuitoriu la cetirea prin scriere după sistema fonetică”, care ar defini o pedagogie modernă: copiii înțelegeau sensuri, nu silabe goale. Mihai Eminescu, revizor școlar, susținea că manualul lui Creangă aplică „diferența dintre pedagogie și dresură” .
Abecedarul circula în toată țara: peste 23 de ediții, 527 000 de exemplare, aproape o jumătate de milion, iar Creangă îl transformase în carte de referință timp de 25 de ani. Era printre puținele cărți cu tiraje atât de mari în epocă.
Succesului i s-au adăugat și glasuri critice: acuzații de plagiat, distanță de oficialii ministerului obrazului vechi (care preferau manualele tipărite de stat) și lobby-ul lui Maiorescu și Eminescu pentru aprobarea manualului. Însă abecedarul a rezistat și a impus o schimbare profundă.
Până în perioada interbelică încă se simțea influența manualului lui Creangă, considerat „bine conceput” și „cel mai bun” pentru alfabetizare . Critici literari precum Ilarie Chendi evocau necesitatea reluării acestui model în manualele moderne.
Abecedarul lui Ion Creangă nu a fost doar un manual, ci o revoluție pedagogică: alfabet latin, abordare practică, fonetică modernă, pedagogie cu suflet, iar toate acestea printr-o lucrare de doar 72 de pagini. Mai mult decât o carte, ci chiar un simbol al educației vii și o lecție ce încă poate inspira manualele de azi
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook