Statuia Hristos cu văl este o redare uimitor de vie a trupului lui Hristos acoperit de un voal transparent, creată dintr-un singur bloc de marmură albă. Legenda spune că…
Raimondo di Sangro, prinț de Sansevero a dorit crearea unui monument cum n-a fost și nu va mai fi. Un memorial pentru mama sa. Hristos cu văl nu doar că este plin de mister și frumusețe, dar se numără și printre cele mai bine conservate din epoca barocă, precum și o parte a patrimoniului artistic mondial. Iar cine privește statuia are senzația că Mântuitorul… tremură și vorbește.
Voalul subțire ca hârtia care acoperă trupul lui Hristos este realizat cu atâta minuțiozitate încât pare mai degrabă din țesătură decât din piatră și este atât de delicat sculptat încât lumina poate trece în mai multe locuri. Cel care a început opera a fost Antonio Corradini, devenit faimos pentru că sculpta femei cu chipul acoperi de văl atât de natural, încât păreau reale.
Legenda spune că artistul vorbea noaptea cu bucata de marmură
Artistul a început macheta, dar la 12 august 1752 a trecut la cele veșnice. Atunci Raimondo a semnat un angajament cu un alt sculptor de seamă, Giuseppe Sanmartino, de asemenea, specialist în văluri. Legenda povestește că artistul s-a închis în atelierul său unde a lucrat zi și noapte.
Atât de prins a fost de această statuie, încât adormea pe masa de lucru și vorbea cu bucata de marmură. Atât de bine a ieșit opera încât se spunea că Giuseppe i-ar fi pus acoperământul diafan, iar Raimondo, care era specialist în tainele alchimiei, l-ar fi învățat cum să transforme țesătura în piatră… ”…
Și îi vei plăti 50 de ducați Magnificului Giuseppe Sanmartino, în numele meu, pentru realizarea statuii <<Domnul nostru mort>>, acoperit de un văl făcut, de asemenea, din marmură”, se arată într-un document semnat de duce, datat 16 decembrie 1752 și păstrat în ”Banco di Napoli”…
„Aș da zece ani din viața mea să pot fi capabil de o asemenea capodoperă”
Hristosul voalat al lui Sanmartino este una dintre cele mai mari sculpturi din toate timpurile și începând cu secolul al XVIII-lea, călătorii au venit să contemple acest miracol artistic. Unul dintre nenumărații săi admiratori a fost Antonio Canova, unul dintre marii sculptori ai perioadei sale, care a încercat să o cumpere în timpul șederii sale la Napoli.
„Aș da zece ani din viața mea să pot fi capabil de o asemenea capodoperă”, ar fi spus Canova. De asemenea,, în memoriile sale de călătorie, marchizul de Sade a lăudat „faldurile, finețea voalului […] frumusețea și regularitatea proporțiilor generale”.
„Mai frumos decât sculpturile lui Michelangelo”
Matilde Serao a scris cu lux de amănunte despre pasiunea narată de trăsăturile lui Hristos, iar Riccardo Muti a ales chipul lui Hristos pentru coperta înregistrării Requiemului lui Mozart. Scriitorul argentinian Hector Bianciotti a vorbit despre „sindromul lui Stendhal” la vederea vălului de marmură, „pliat, desfășurat, reabsorbit în cavitățile unei voci întemnițate, ușor ca un tifon pe relieful venelor”.
Recent, într-un interviu acordat pentru „Il Mattino”, Adonis, unul dintre cei mai mari poeți contemporani, îl definea pe Cristos voalat ca fiind „mai frumos decât sculpturile lui Michelangelo”.
Cum ajungeți la Hristos
Celebra statuie este expusă chiar în centrul Cappella Sansevero, o micuță capelă barocă care rămâne unul dintre cele mai interesante obiective turistice din oraș. Capela se află la doar câțiva metri de Piazza San Domenico Maggiore și nu poate fi accesată cu mașina, deoarece zona înconjurătoare este închisă pentru majoritatea traficului auto.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook