Pe baza conservării sale incredibile, arheologii au reușit să dateze nava în perioada Renașterii. Este vorba despre sfârșitul secolului al XV-lea sau începutul secolului al XVI-lea, epoca lui Cristofor Columb și Leonardo da Vinci.
„Este aproape ca și cum s-ar fi scufundat ieri – catargele sunt la locul lor”
Originea exactă a navei este necunoscută. Aceasta provine dintr-o perioadă anterioară numirii navelor, de aceea a fost denumită Okänt Skepp, adică „navă necunoscută” în suedeză. „Este aproape ca și cum s-ar fi scufundat ieri – catargele sunt la locul lor și multe lucruri sunt intacte.
Pe puntea principală se află încă o descoperire incredibil de rară – barca tender, folosită pentru a transporta echipajul la și de pe navă, sprijinită de catargul principal. Este o priveliște cu adevărat uimitoare”, a declarat arheologul maritim Rodrigo Pacheco-Ruiz de la compania de studii maritime MMT.
Nava este fiind puțin mai mică decât nava amiral a lui Columb, Santa Maria
Primele indicii că există ceva pe fundul mării la 140 de metri sub suprafața apelor salmastre au apărut în 2009, când sonarul cu scanare lateral folosit de Administrația Maritimă Suedeză a dezvăluit ceva ieșit din comun. Dar abia după un deceniu a fost dezvăluită întreaga semnificație a epavei.
Și a fost în întregime un accident. MMT a fost angajată să cerceteze fundul mării înainte de instalarea unei conducte de gaze naturale. Și a dat de o navă înaltă. Pentru a studia nava mai în detaliu, oamenii de știință au desfășurat vehicule operate de la distanță de pe puntea navei Stril Explorer.
Acestea au fost folosite pentru a realiza un studio fotogrammetric al navei scufundate, oferind modele 3D detaliate de înaltă rezoluție pe care cercetătorii le-au putut studia în profunzime. Nava are o lungime de aproximativ 16-18 metri, fiind puțin mai mică decât nava awmiral a lui Columb, Santa Maria, care avea 19 metri.
Tunurile pivotante pot fi încă văzute la locul lor
În plus, față de șalupă, coca și catargele neatinse, o parte din echipaj a rămas intact. La fel și ferăstrăul de prova și unele părți ale fundului decorative. Până și tunurile pivotante pot fi încă văzute la locul lor pe puntea de arme. Echipa spune că nava s-a conservat atât de bine grație apelor reci, ușor sărate și hipoxice din Marea Baltică. Vasul naufragiat are o mare importanță istorică, au declarat cercetătorii.
Cea mai veche epavă din Marea Baltică
„Știm că este cea mai veche epavă din Marea Baltică. Nu există nicio altă navă în lume din această perioadă ca aceasta. Avem nave mai vechi, dar sunt doar din lemn sau metal – nu avem niciodată o astfel de navă cu catarge și ancore”, a declarat Pacheco-Ruiz pentru The Daily Mail. Desigur, povestea navei nu s-a încheiat încă. Cea mai mare întrebare la care trebuie să răspundă cercetătorii este de ce s-a scufundat, din moment ce nu există daune care să indice în mod clar o cauză.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook