Prima persoana din lume care a condus o mașină a fost o femeie! A furat prototipul și l-a trasformat într-un autovehicul funcțional

La numai 39 de ani, mama a cinci copii și soția inventatorului Carl Benz, ea a urcat în cel mai recent prototip al soțului, un Benz Patent-Motorwagen Nr. 3, și, fără să îi ceară permisiunea, a pornit la drum împreună cu doi dintre băieții ei, Eugen și Richard.
Destinația era Pforzheim, orașul natal al Bertei, unde locuia mama ei, la peste 100 km distanță de Mannheim. Era o călătorie care ar fi părut imposibilă nu doar pentru o femeie singură, ci chiar pentru oricine, la acea vreme: drumuri neamenajate, lipsa oricărei infrastructuri rutiere, privirile suspicioase ale trecătorilor și o tehnologie nouă, considerată de mulți un moft periculos. Totuși, Bertha a transformat această aventură într-un veritabil „prim road-trip” din istorie, demonstrând lumii, și poate mai ales soțului său, că automobilul nu era doar o invenție ingenioasă, ci și un mijloc de transport cu aplicabilitate practică.
Bertha nu și-a informat soțul despre planul ei, fiind convinsă că, din prea multă prudență sau din lipsă de încredere în reacția publicului, Carl ar fi amânat încă testarea pe distanțe lungi. A lăsat doar o scurtă notiță pe masa din casă: „Suntem la bunica, totul e în regulă”. Însoțită de fiul ei Eugen, în vârstă de 15 ani, și de fratele acestuia, Richard, de 13 ani, a pornit la drum la primele ore ale dimineții, când puțini martori ar fi putut să o oprească sau să o judece. Vehiculul lor, un Benz Patent-Motorwagen Nr. 3, avea un motor monocilindric pe benzină, cu doi cai putere, și putea atinge viteza maximă de 16 km/h.
Distanța de aproximativ 105–106 km dintre Mannheim și Pforzheim, care astăzi se parcurge în mai puțin de două ore cu mașina, a însemnat atunci o călătorie îndelungată, ce a durat între 12 și aproape 15 ore, într-o zi toridă de vară. Bertha a trebuit să se orienteze folosind râurile și liniile de cale ferată, în lipsa unor hărți rutiere.
A traversat sate în care localnicii se uitau cu uimire la ciudata trăsură „fără cai” și a stârnit curiozitate, dar și teamă, deoarece mulți credeau că vehiculul este primejdios sau chiar „necurat”. În acea epocă, ideea ca o femeie să conducă un astfel de vehicul, ba chiar să facă o călătorie atât de lungă, era de neimaginat și contravenea tuturor normelor sociale. Totuși, tocmai această îndrăzneala Bertei a transformat acțiunea ei într-un gest istoric de pionierat, care a legitimat automobilul ca mijloc de transport viabil.
Pe parcurs, Bertha a întâmpinat numeroase probleme tehnice: a curățat o conductă de combustibil înfundată cu ajutorul unei agrafe de pălărie, iar când sistemul de aprindere a cedat, a izolat firele cu o chichiță (jarter). La frânele din lemn care au început să cedeze, a cerut unui cizmar să le acopere cu piele, obținând practic primele plăcuțe de frână moderne. Pentru realimentare, s-a oprit la o farmacie din Wiesloch, transformând farmacia într-o primă „stație de benzină”.
Scopul real al călătoriei nu era doar familial, ci strategic: Bertha dorea să demonstreze că automobilul, deși prototip, era viabil ca mijloc de transport populat. Călătoria a stârnit interesul publicului și a generat recunoaștere către invenția lui Carl. La întoarcere, el a fost informat prin telegramă de succesul călătoriei.
Drumul pe care l-a parcurs Bertha a fost consacrat ca “Bertha Benz Memorial Route” în 2008, reprezentând o rută turistică dedicată istoriei industriei auto, cu marcaje și obiective originale între Mannheim, Heidelberg și Pforzheim. Bertha Benz nu doar a furat o mașină, ci a furat privirile lumii întregi spre potențialul automobilului.
Ori de câte ori refolosim clișeul „femeia la volan”, ar trebui să ne amintim de ea, pionieră, inovatoare și, poate, puțin nebună, dar dacă nu era așa, nu i-ar fi reușit planul.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook