Un cercetător spune că a găsit prima dovadă că Moise a existat, iar Biblia e reală. Descoperirea ar putea schimba istoria antică

O nouă interpretare controversată a unor semne gravate pe pereții unei mine antice egiptene ar putea dovedi autenticitatea Cărții Exodului. Se discută despre existența lui Moise, precum și veridicitatea Bibliei.
Cercetătorul Michael Bar-Ron a susținut că o inscripție veche de 3.800 de ani, scrisă în limbă proto-sinaitică și descoperită la Serabit el-Khadim, în Peninsula Sinai din Egipt, ar putea însemna „zot m’Moshe”, adică „Aceasta este de la Moise” în ebraică.
Inscripția, gravată pe o față de stâncă în apropierea așa-numitei Sinai 357 din Mina L, face parte dintr-o colecție de peste douăzeci de texte proto-sinaitice descoperite pentru prima dată la începutul anilor 1900. Aceste scrieri, printre cele mai vechi scripturi alfabetice cunoscute, au fost probabil create de muncitori vorbitori de limbi semitice în timpul dinastiei a XII-a, în jurul anului 1800 î.Hr.
Cercetătorul Bar-Ron, care a petrecut opt ani analizând imagini de înaltă rezoluție și scanări 3D, a sugerat că expresia ar putea indica fie autorul inscripției, fie o dedicație legată de o figură numită Moise.
Potrivit Bibliei, Moise a condus israeliții din sclavia egipteană și este cunoscut pentru faptul că a primit Tablele Legii de la Dumnezeu pe Muntele Sinai. Totuși, nu s-au găsit dovezi concrete ale existenței sale până la această inscripție.
Alte inscripții din zonă fac referire la „El”, o divinitate asociată cultului israelit timpuriu, și prezintă urme ale numelui zeiței egiptene Hathor, care au fost șterse sau distruse, ceea ce sugerează tensiuni culturale și religioase.
Experții din mediul academic rămân însă prudenți, remarcând că, deși proto-sinaitica este cel mai vechi alfabet cunoscut, caracterele sale sunt extrem de greu de descifrat.
Dr. Thomas Schneider, egiptolog și profesor la Universitatea din British Columbia, a declarat că afirmațiile sunt „complet nefondate și înșelătoare” și a avertizat că identificările „arbitrare” ale literelor pot deforma istoria antică.
Totuși, coordonatorul academic al lui Bar-Ron, Dr. Pieter van der Veen, a confirmat lectura inscripției, spunând: „Ai perfectă dreptate, și eu o citesc la fel, nu este o invenție!”.
Studiul lui Bar-Ron, care nu a fost publicat într-o revistă științifică cu recenzie, a reanalizat 22 de inscripții complexe din minele antice de turcoaz, datând din perioada faraonului Amenemhat al III-lea.
Unii cercetători au propus că Amenemhat al III-lea, cunoscut pentru vastele sale proiecte de construcție, ar putea fi faraonul menționat în Cartea Exodului.
Limbajul folosit în gravuri pare a fi o formă timpurie de semitică nord-vestică, apropiată de ebraica biblică, cu urme de aramaică.
Folosind imagini de înaltă rezoluție și mulaje 3D studiate la Muzeul Semitic al Universității Harvard, Michael Bar-Ron a grupat inscripțiile în cinci categorii suprapuse: dedicații către zeița Baʿalat, invocări ale lui El – Dumnezeul ebraic – și inscripții hibride, ce prezintă semne de ștergere sau modificări ulterioare.
Unele gravuri dedicate zeiței Baʿalat par să fi fost zgâriate sau alterate de către adoratorii lui El, ceea ce ar putea reflecta o luptă religioasă pentru putere între muncitorii semitici.
Inscripțiile conțin și referințe la sclavie, supraveghetori și o respingere dramatică a cultului Baʿalat, fapt ce i-a făcut pe unii cercetători să sugereze o posibilă epurare violentă și o plecare forțată a muncitorilor din acel loc.
Un templu al lui Baʿalat ars, construit de Amenemhat al III-lea, și mențiunile despre Poarta Blestematului – probabil poarta faraonului – indică o posibilă rezistență față de autoritatea egipteană.
În apropiere, Steaua lui Reniseneb și un sigiliu aparținând unui înalt oficial egiptean de origine asiatică indică o prezență semitică semnificativă, posibil legată de figuri precum Iosif din Biblie, un demnitar în curtea faraonului, menționat în Cartea Genezei.
Iosif, vândut ca sclav și ajuns ulterior la putere prin interpretarea viselor, a facilitat stabilirea familiei sale în Egipt.
„Găsim inscripții de cult închinate idolului Baʿalat, iar apoi un scrib devotat lui El sau lui Dumnezeu vine și anulează anumite litere, într-o încercare de a transforma mesajul într-unul închinat lui Dumnezeu. Aici este epicentrul acestui conflict”, a declarat Bar-Ron pentru Patterns of Evidence.
O a doua posibilă mențiune a lui Moshe (Moise) în gravuri apropiate adaugă mister, deși contextul exact rămâne neclar.
„Am avut o atitudine extrem de critică față de găsirea numelui Moise sau a oricărui element care ar putea suna senzaționalist”, a spus Bar-Ron.
„De fapt, singura metodă serioasă de cercetare este să încerci să nu găsești lucruri ce par biblice, ci să cauți soluții alternative cel puțin la fel de probabile”, a mai spus cercetătorul.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook