Simona Ionescu / Redactor Șef

Naistul Gheorghe Zamfir intervine pentru Nicu Covaci. Scandalul ia amploare

Naistul Gheorghe Zamfir intervine pentru Nicu Covaci. Scandalul ia amploare
Fondatorul legendarei trupe Phoenix, Nicu Covaci, este el însuși o legendă și nu are nevoie de nicio prezentare. A făcut istorie în muzica românească, performează în continuare, în timp ce Uniunea Compozitorilor îl declară incapabil să intre în rândurile sale.

Nicu Covaci, fondatorul legendarei trupe Phoenix, care va împlini, luna viitoare, vârsta de 76 de ani, nu a fost primit nici acum în Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România. El a încercat de mai multe ori să intre în rândul artiștilor care fac parte din Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România (UCMR), pentru ca opera să fie protejată și recunoscută. Ani zile s-a judecat cu UCMR, cu Centrul Național al Cinematografiei și cu Electrecord pentru drepturile de autor pe care le merită pentru piesele compuse și folosite în spațiul public.

Nicu Covaci, fondatorul trupei Phoenix, este o legendă a muzicii românești

Recent, Nicu Covaci a fost anunțat că nu a reușit să întrunească punctajul necesar admiterii în Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România, ca atare i-a fost respinsă solicitarea de a deveni membru al UCMR. În urma examenului de admitere în UCMR, Nicu Covaci a obţinut nota 7,60, ceea ce îl plasează sub nota de promovare (8,00), conform Regulamentului privitor la admiterea în această uniune de creaţie.

Gheorghe Zamfir sare public în apărarea lui Nicu Covaci. A pățit-o și el

Artiștii sunt revoltați, pe bună dreptate, cu privire la nedreptatea care i se face lui Nicu Covaci. Unul dintre cei care a reacționat public e cunoscutul naist Gheorghe Zamfir. „Nicule, prieten drag, cu regret citesc știrile zilei și trebuie să-ți spun că-ți sunt alături și că povestea ta a fost trăită și de mine. Uniunea Compozitorilor din Franța mă primea cu brațele deschise în anii 70, iar UCMR nu a dorit acest lucru până în anul 2005, pentru că cei de la conducerea uniunii mă considerau compozitor de sârbe și hore.

Gheorghe Zamfir sare în apărarea prietenului său, Nicu Covaci

Ce certificare îți mai trebuie ție, Nicu Covaci, legendă românească în ale muzicii, de la o astfel de organizație? Tu știi bine că umilirea valorilor naționale a fost și încă este un sport național. Esența muzicii noastre se află adânc sădită în sufletele multor generații, această realitate nu poate fi notată de nicio comisie. Fruntea sus! Te iubim, pentru tot ceea ce ești și ai lăsat ca artist!”, a scris Gheorghe Zamfir într-o postare emoționantă pe rețeaua de socializare.

Ministrul Culturii: „Ceva e profund greşit cu acest UCMR…”

Ministrul Culturii, Lucian Romaşcanu, şi-a exprimat și el, tot pe Facebook, „surpriza amară” în urma neadmiterii în Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România (UCMR) a liderului legendarei trupe Phoenix.

„Am aflat şi eu, cu surpriză amară, că Nicu Covaci nu a luat ‘examenul’ pentru a fi membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. Examenul de câteva zeci de minute s-a presupus a înlocui 60 de ani de examene trecute cu imens succes în faţa publicului. Cred că undeva ceva e profund greşit cu acest UCMR…

Răspunsul halucinant primit de Nicu Covaci de la UMCR

Nu am competenţa să judec principiile statutare ale Uniunii, sunt convins că membrii săi sunt eminenţi reprezentanţi ai breslei. Dar pare că normele în baza cărora funcţionează au rămas undeva, în urmă”, afirmă Romaşcanu într-o postare pe Facebook. Ministrul mai spune un lucru pertinent:  „o asemenea organizaţie ar trebui să fie ea cea care invită marile nume să i se alăture, nu să supună umilinţei unui examen oameni care şi-au asigurat, deja, locul în istoria breslei respective (…).

„Nicu Covaci picat la examen, Nicu Alifantis refuzând politicos să ‘facă cerere’ ca să intre în UCMR (tot cu examen…) spunând ironic-amar că nu îndeplineşte condiţiile cerute, Gheorghe Zamfir primit prin 2000 după nenumărate demersuri etc, etc. E clar că e ceva putred… Acum vorbim de UCMR, dar sunt exemple la fel de greu de explicat şi în alte uniuni de creatori.

Cred că e momentul ca legea asociaţiilor şi fundaţiilor (OG26/ 2000) şi alte norme incidente domeniului să fie reanalizate cu atenţie de Ministerul Culturii şi de cei implicaţi şi să fie aduse în mileniul actual”, a mai transmis Lucian Romaşcanu.

Muzicianul Florentin Milcoff: „Despre ce note vorbiți, fraților?”

Muzicianul Florentin Milcoff a reacționat și el cu o amplă postare pe rețelele de socializare.

„Mi-am zis inițial: Stai locului și nu te băga unde nu-ți fierbe oala… Apoi m-am gândit că chiar îmi fierbe, ba chiar dă în foc oala mea pentru că n-am avut interesul nici să-l plâng pe domnul Nicolae Covaci și nici să decriptez culisele examenelor de la UCMR. (…) Apoi am re-văzut, că am mai văzut-o de-a lungul timpului, unii au obsesia notelor, obsesia studiilor muzicale. Aș înțelege dacă ar fi americani, britanici sau nemți. Dar așa obsesie, după ce oameni buni? Referitoare la ce?

Vă dau exemplul personal că p-ăsta îl știu cel mai bine. Am fost la școli de muzică într-o vreme în care se cădea la examene cu 9,35. Mi s-a întâmplat personal. Am fost nevoit să studiez până îmi curgea sângele pe nas. Pian, teorie, istoria muzicii, cor, armonie, contrapunct etc. A fost o școală foarte grea și colegii de generație știu ce spun. La ce mi-a folosit? Da, mi-a așezat biblioteca, mi-a organizat rafturile și sertarele prin creier dar, doar atât.

Meseria pe care o fac de 40 de ani în mod profesionist, adică pe bani am învățat-o la locul de muncă în țara românească. Despre ce note vorbiți, fraților? La ce mi-a trebuit clavecinul bine temperat, sonatele lui Beethoven sau Liszt? Că am învățat să acompaniez la pian în altă parte, nu la școală. Mi-am antrenat urechea ca să cânt și la prima în altă parte nu la școală.

Piesele pe care le cânt nu le-am învățat la școală ci tot prin câmpia muncii, adică la cârciumă, în cluburi, la nunți, în spectacole sau concerte, la repetiții, la studiu acasă, scoteam piese la casetofon de distrugeam toate casetele învârtite cu creionul. Adică ce vreau să spun pe partea asta e că maxim 30% îți folosește școala românească de muzică așa cum era ea pe vremea aceea”, a scris acesta pe pagina sa de Facebook.

Vendeta împotriva lui Nicu Covaci, vizibilă pentru oricine

„Acum e de vreo sută de ori mai prost și mai rău. (…) Iar în ceea ce îl privește pe Nicolae Covaci în relația cu UCMR iarăși citez: „Marea problemă care stă la baza actualelor valuri este legată de modul în care Nicu a jignit, a acuzat și a desconsiderat Uniunea Compozitorilor, total pe nedrept.” „Sunt convins că dacă Nicu și-ar fi declarat un regret față de jignirile și acuzațiile nefondate comise, cu toată nerespectarea Regulamentului de admitere, n-ar mai fi contat atât de mult cele câteva zeci de sutimi de „sub linie”

Și asta o spune cineva din interior. Numai mie mi se pare că e o vendetă, că e o răzbunare? Iarăși, din punctul meu de vedere, mă interesează mai puțin cauza lui Covaci sau frustrările UCMR-ului ci modul de gândire, felul în care sunt făcute regulamente, așea, ca să fie bine să nu fie rău, ca să ne înțelegem noi, ca s-o dăm la pace, mă-nțelegi?

Iar pe de altă parte să scot în evidență un lucru extrem de simplu. Muzicanții în țara asta nu sunt în stare să-și facă organisme, structuri prin care să se protejeze. Vă dau un exemplu. În America, dacă ești străin pentru a putea cânta, ai nevoie de o aprobare scrisă din partea unui organism profesional, altfel nu poți fi primit nicăieri ca să cânți.

Am scris și ieri și scriu și azi. Cu un soi de ordin al muzicienilor profesioniști cum e ordinul arhitecților de exemplu credeți că UCMR, organismele de gestiune colectivă și alte structuri cu apucături mafiote sau de-a dreptul grupuri infracționale organizate, ar fi putut să facă absolut tot ce vor ele ca acum? Eu cred că nu.

Problema la noi este procentajul mare de muzicieni interesați în a perpetua actuala „ordine”. Problema la noi este procentajul mare de muzicieni cărora le este lehamite, care nu vor să se bage și care își închipuie că astfel vor avea liniște și libertate. O falsă închipuire dealtfel”, a mai notat muzicianul în aceeași postare.

Sursa foto: Sorin Moraru, Facebook

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre