Simona Ionescu / Redactor Șef

Povestea extraordinară a pilotului român care a salvat 186 de oameni

Povestea extraordinară a pilotului român care a salvat 186 de oameni
Când era copil, Paul Mitu a primit un avion din lemn, cadou de la tatăl său. De atunci, și-a dorit să ajungă ofițer de aviație. Nici o secundă nu i-a trecut prin gând că într-o zi va ajunge cu avionul în Oceanul Atlantic. A salvat 186 de oameni.

A aterizat cu avionul în Oceanul Atlantic, cu 186 de persoane la bord. Nici unul nu a murit, în apa unde colcăiau rechinii. Paul Mitu este pilotul-erou al României.

Puţini dintre noi am auzit că avem un pilot român de excepţie care a salvat 186 de oameni, din Ocenul Atlanticul. În anul 1980, comandantul Paul Mitu a amerizat în ocean cu un Tupolev 154. A reuşit o performanţa mondială: a salvat 186 de oameni. Singurul astfel de eveniment dramatic din istoria Tarom.

Paul Mitu este pilotul român care a salvat 186 de oameni în Oceanul Altantic

Povestea extraordinară a pilotului român care a salvat 186 de oameni

Pilotul Paul Mitu a salvat 186 de oameni în Oceanul Altantic. „Nu am presimţit nimic. Am căutat să îmi găsesc un comandant cu aceeaşi pregătire ca şi mine să facem schimb ca să pot să mă odihnesc eu şi să execut a doua zi o altă cursă”, a declarat Paul Mitu.

Cursa trebuia să aibă loc la 9 dimineaţa, în ziua de 7 august 1980. Un motor al avionului se defectează, fără ca nimeni să poată să îl repare. Paul Mitu trebuia să iasă din tură. Încearcă să anuleze zborul, dar comuniştii îl oblligă să îl facă. După 14 ore, motorul e reparat, iar comandantul Mitu decolează.

„Zborul a decurs în mod extraordinar de normal, oboseală cruntă, echipajul aproape că dormea. Până când am ajuns să cerem aprobare de coborâre pentru aterizare pe aeroportul Nouadhibou (n.r. Mauritania, Africa). Culmea este că pierde legătura radio, comunicaţia nu se poate stabili.

Am luat legătura cu Las Palmas. Ei mi-au dat voie să cobor. Când mi-au dat voie să cobor la 4.000 de picioare, mi-au spus că vizibilitatea este în scădere. În loc să fiu dirijat la aterizare, probabil, zic eu, acea persoană care se afla la dirijare atunci, nici nu ştia să se uite pe ecran.

Am executat schema de aterizare, schema de apropiere, totul a decurs normal, numai că o dată la un milion de ani, acel sistem de aterizare nu funcţiona. Ceaţa era până în pământ. La 90 de metri, avionul a intrat în halău. Am luat contact cu oceanul, avionul a muşcat din apă până nu a mai avut portanţă, a căzut în acea dună de nisip”, a povestit Paul Mitu.

Avionul s-a rupt în trei

Aeronava se rupe în trei bucăți, după impactul cu oceanul şi bancul de nisip. Unul dintre motoare continuă să funcţioneze, cel din coada avionului. Zgomotul îi alungă pe rechini care colcăiau în zonă.

Cei 186 de oameni înoată în Atlantic, apoi comandantul reuşeşte să îi strângă pe planul avionului. După 3 ore au venit şi ajutoarele, iar cei 186 de oameni au fost salvaţi. După ce i-a salvat, comandatul Paul Mitu a rămas ultimul. Şi a început să înoate singur spre ţărm.

A reuşit să ajungă la mal. A fost găsit inconştient pe plajă, rănit grav la o mână şi la un ochi. Când s-a întors în ţară, în loc să fie privit ca un erou pentru că i-a salvat pe toţi, i-a fost retras dreptul de a zbura. A fost ameninţat de vechiul regim cu 100 de ani de închisoare. A fost retrogradat ca elev navigator pe curse interne.

Apoi, treptat, a reuşit să redevină comandant şi a zburat la Romavia până în 1993. Apoi a ieşit la pensie. Acum, are 78 de ani și a participat la Chefi la cuțite, în aprilie 2021.

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre