Regizorul italian Alessandro Serra este fondatorul Companiei de teatru Teatropersona, cu care a creat și a prezentat spectacole în majoritatea țărilor din Europa, dar și în Asia, America de Sud, Marea Britanie ș.a. Opera sa este universal recunoscută și aclamată, fiind recompensată cu numeroase premii internaționale. Alessandro Serra este, în egală măsură, dramaturg și excelează și ca scenograf și light designer, fiind una dintre cele mai importante personalități ale artei spectacolului de teatru european din ultimii douăzeci de ani.
Furtuna lui Alessandro Serra este un spectacol despre lumea de astăzi, despre putere și despre felul în care teatrul reprezintă una dintre cele mai puternice formule de a deschide drumuri între realitate și imaginație. Așa cum afirmă însuși regizorul, „forța magică a teatrului rezidă tocmai în această posibilitate unică și excepțională a sa de a atinge dimensiuni metafizice prin bufoneria unei trupe de actori care tropăie pe patru scânduri de lemn, cu câteva obiecte și un maldăr de costume peticite. Omul va avea întotdeauna nostalgia teatrului căci teatrul este, de acum încolo, singurul loc în care ființele umane își pot exersa dreptul la actul magic”.
Un spectacol care trebuie văzut
„În Furtuna, toate personajele încearcă să uzurpe, să-și consolideze sau să-și reîntărească puterea de dominare. Prospero neglijează guvernarea, cum s-ar zice, nu se descurcă cu puterea. De îndată, fratele lui – sânge din sângele lui – începe să conspire cu regele din Napoli împotriva sa și îl condamnă la moarte prin înec. Gonzalo îl salvează și îi oferă în secret o sursă de putere mult superioară celei politice: magia.
Însă, așa cum zice Simone Weill, „Cine este dezrădăcinat, dezrădăcinează” așa că, de îndată ce ajunge pe insulă, Prospero își folosește forța magică pentru a-l prinde pe Caliban, pe care îl adoptă, la început, iar mai apoi îl înrobește. La fel va face și cu Ariel: îl eliberează din sclavie, dar îl condamnă să îl slujească timp de doisprezece ani. Până și felul în care se comportă cu Ferdinand și cu Miranda este dictat tot de argumentul dinastic. În Furtuna (…), tema unirii a două regate este atotprezentă. (…)
Numai Gonzago, într-un admirabil monolog în care Shakespeare l-a rescris pe Montaigne, delirează despre o societate ideală, fără violență, în care totul se împarte, fără nicio formă de suveranitate, în simbioză cu natura. Dar tocmai în fața naturii ierarhiile sunt răsturnate, încă din prima scenă: pe o mare în furtună, Șeful de echipaj comandă, nu regele, căci ce le pasă valurilor de rangul de rege! În realitate, natura stăpânește și când ea decide să-și redobândească locul, marinarii nu pot face altceva decât să își cânte savantul recviem: „Să ne rugăm, nimic nu mai are rost! Totul s-a sfârșit!””, mai arată regizorul Alessandro Serra.
Co-organizator al evenimentului este Istituto Italiano di Cultura di Bucarest. Proiectul face parte din Programul Cultural „Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii” și este finanțat de municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte. Biletele pot fi achiziționate online, pe www.tntm.ro, sau fizic, de la Agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2, orar marți-duminică, orele 11-19, tel. 0256 201 117.
Fotografii: Alessandro Serra
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook