Simona Ionescu / Redactor Șef

Numai negrul este noul negru: o istorie culturală a nuanței preferate din modă

Numai negrul este noul negru: o istorie culturală a nuanței preferate din modă
Hainele negre au o putere incontestabilă. Spre deosebire de roșu sau verde, care reprezintă lungimi de undă specifice ale luminii, negrul nu este tocmai o culoare. Este ceea ce vedem atunci când un obiect absoarbe toate lungimile de undă vizibile, plasându-l într-o categorie de unul singur. Întunericul său singular are o potență vizuală unică, iar adaptabilitatea sa l-a făcut mult timp deschis interpretării de către numeroasele grupuri care l-au adoptat.

 Numai negrul este noul negru. Negrul conotează seriozitate și sârguință, ca în negrul purtat de ordinele religioase. Poate fi sinistru sau rebel, precum mantiile negre ale vrăjitoarelor sau jachetele din piele neagră purtate de bandele de motocicliști. În multe culturi, este culoarea jalei. Dar poate fi simultan simbolul șicului și al rafinamentului, dar încărcat de erotism.

Toate aceste calități au conferit negrului o poziție distinctivă în modă de care nu se bucură nicio altă culoare. Micușa rochie mov nu este faimoasă. „Cravata galbenă” nu este un cod vestimentar recunoscut. Numai negrul va fi mereu cool.

Popularitatea ținutelor all black 

 Numai negrul este noul negru. Dintre varietatea nesfârșită de culori și combinații pe care le comercializează retailerii de modă, negrul este o alegere perenă populară. Într-o analiză recentă a mai mult de 183.000 de rochii comercializate online în SUA, firma de tehnologie de vânzare cu amănuntul Edited a constatat că aproximativ 38,5% erau unele nuanțe de negru, făcându-l de departe cea mai comună culoare disponibilă. Doar aproximativ 10,7% din rochii au venit în cea de-a doua cea mai populară nuanță, albă.

În acest moment, popularitatea negrului pare să crească. Potrivit datelor Edited, rochiile negre s-au vândut în număr mult mai mare în primele câteva săptămâni ale lunii ianuarie 2018 decât în ​​aceeași perioadă a anului trecut. Editatul a arătat că Time’s Up are un efect, deși este dificil de identificat exact ceea ce alimentează tendința, deoarece o creștere a disponibilității îmbrăcămintei negre online precedă mișcarea. 

Din al treilea trimestru al anului 2014 până la aceeași perioadă din 2017, Edited a constatat că îmbrăcămintea neagră pentru femei a crescut substanțial la un număr de branduri de modă rapidă – cu 269% la Boohoo, 145% la Zara, 114% la H&M și 89% la Forever 21.

Katie Smith, directorul analizei și analizelor cu amănuntul al companiei, a atribuit-o mărcilor „folosind negru pentru a încerca să stabilească longevitatea gamelor lor și să apeleze la o bază mai largă de clienți”.

Numerele vorbesc despre amploarea și rezistența atracției nuanțelor de negru. Funcționează cu fiecare nuanță a pielii, cu fiecare tip de corp și, în general, este o alegere sigură pentru o achiziție, deoarece chiar dacă cererea pentru aceasta scade, nu se demodează niciodată.

O istorie culturală

Nu există un început oficial în popularitatea modernă a negrului în moda femeilor europene și americane. Din punct de vedere istoric, a fost un semnificativ al durerii, datând cel puțin de la vechii greci. Dar a fost mult râvnită și pentru aspectul său. 

În cartea sa The Story of Black, criticul John Harvey notează că, deși romanii au vopsit în principal îmbrăcămintea neagră pentru doliu, există indicații că l-au apreciat pentru stilul său. În secolul al XVI-lea, a existat o modă pentru îmbrăcămintea neagră. Pe atunci bogații Europei purtau negru, de la nobilimea spaniolă din sud până la negustorii olandezi din nord.

Dar un moment de cotitură convenabil în cea mai recentă domnie a hainelor negre a sosit la începutul secolului al XX-lea. Asta, scrie Harvey, este atunci când negrul „a intrat în centrul atenției”. Lumina reflectoarelor a căzut direct pe negru în 1926, odată cu introducerea celebrei „little black dress” Chanel.

Chanel și „little black dress” în Vogue

Chiar înainte de acea perioadă, negrul era culoarea uniformă standard pentru servitorii casnici și „fetele” care aveau personal la etajele magazinelor cu amănuntul. Cu toate acestea, normele sociale își pierdeau capcanele de formalitate. 

Îmbrăcămintea sport își începea creșterea, iar tivele deja urcau mai sus, pe măsură ce femeile tinere din societate se îndepărtau de epocile de rochii fastuoase și restrictive. Shelley Puhak descrie în The Atlantic cum clasele superioare au optat pentru stilul simplu și modern. 

„La începutul anilor 1900, socialiștii care doreau să pară deosebit de tineri și nervosi îmbrăcau mici rochii negre”, scrie ea.

Când Vogue a pus pe copertă, în 1926, o schiță a rochiei negre simple și practice a lui Chanel, numind-o „Fordul” garderobei unei femei, părea să oficializeze o nouă eră în îmbrăcămintea pentru femei. De asemenea, revista a promovat negrul ca inteligent, elegant, atractiv.

Sursă foto: vogue, img4.goodfon.com

Un profesor român pregătește actori pentru Hollywood. Eleva lui, star în NOS4A2, alături de Zachary Quinto

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre