Simona Ionescu / Redactor Șef

Roz pentru fete, albastru pentru băieți. Copiii, expuși la reclame sexiste

Roz pentru fete, albastru pentru băieți. Copiii, expuși la reclame sexiste
Roz pentru fete, albastru pentru băieței. De câte ori ați auzit discuții disperate despre cupluri care au pregătit culoarea copilul în roz, pentru că la ecografie li s-a spus că vor avea fetiță, apoi s-au trezit cu un băiețel de toată frumusețea? Și nu mai știau ce să facă, să zugrăvească din nou, urgent și să schimbe hăinuțele. De parcă rozul acela era o plagă.  

Culoarea roz nu are absolut nicio vină, dar face parte din construcția de gen a fetelor, exact așa cum și albastru este asociat băieților. Idei preconcepute susțin că băiețeii sunt cu albastru, iar fetițele cu roz. Ei vor fi super-eroi, iar ele niște prințese. Nimic mai greșit. Un studiu recent realizat în Spania, care arată că publicitatea la jucării este sexistă și, mai mult decât atât, detaliază cât de greșită este abordarea.

Studiul publicat de Instituto de la Mujer, un insitiut care  militează pentru egalitatea de gen, arată diferențele între băieți și fete făcute de societate. Cercetarea demonstrează că reclamele la jucării sexualizează minorii. Mai exact, 11% dintre reclame spun direct că produsul lor ar fi doar pentru băieți sau doar pentru fete. Experții susțin că micuții ar trebui lăsați să aleagă liber cu ce vor să se joace.

Copiii, expuși la reclame sexiste

Raportul studiului, întins pe 190 de pagini demonstrează că în secolul XXI încă există discriminare de gen în publicitatea la jucării. Conform studiului  38,5% dintre reclame arată fetițele ca fiind prințese cochete, viitoare mămici și soții. Mai târziu, vor observa că aproximativ 34% dintre anunțurile de angajare destinate tinerelor sunt în domenii precum cosmetică sau coafură, în timp ce aproximativ 50% dintre cele pentru tinerii bărbați sunt pentru meserii „macho”: piloți, polițiști, militari, etc.

Iria Marañón   coordonatorul acestui studiu, editor și activistă pentru valorile feministe în Spania,  explică modul cum societatea construiește genurile. „Se fac jucării și obiecte de îngrijire pentru copii roz, în continuare, doar pentru fetițe. Ce alt exemplu mai bun puteți găsi? Atâta timp cât genul va fi prezentat așa societatea va genera obiecte pentru fete și pentru băieți pe sexe. Fetele stau ca păpușile în casă și se aranjează, iar băieții fac pe supereroii pe stradă. Asta este societatea de tip patriarhat”, spune Iria Marañón.

„Rozul nu are absolut nicio vină, dar face parte din construcția de gen a fetelor”, mai spune cercetătoarea. Părinții continuă să cumpere rochițe roz pentru fete. Studiile au demonstrat că, după vârsta de șase ani, acestea se vor simți mai slabe și mai puțin inteligente decât un băiat. Parcă societatea i-ar obliga pe copii, cumva, de mici, să fie într-un anume fel.

Iria Marañón este de părere că nu e târziu să începem o schimbare de paradigmă și le recomandă părinților ca, pentru sărbătorile de iarnă sau aniversări, să caute cadouri diferite. Părinții trebuie să își lase copiii liberi să se joace cu ce vor ei.

Sursa foto: Instagram

Unde s-a refugiat George Burcea după ce a plecat din casa Andreei Bălan. Acum s-a aflat

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre