În speranța informării corecte a românilor care au nevoie să iasă la pensie pentru că și-au pierdut capacitatea de muncă, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a făcut publică lista cu procedurile detaliate și toate documentele necesare din spatele pensionării anticipate, pe caz de boală. Așa cum am mai spus, presiunea dovedirii contribuțiilor la stat, a salariilor dobândite de-a lungul carierei, cade în mare parte pe contribuabil. Acesta e obligat să strângă și să prezinte documente în speranța că va obține apoi o pensie civilizată.
Conform legislației, pensia de invaliditate sau pensia de boală se acordă persoanelor care nu au împlinit încă vârsta obișnuită de pensionare, dar care au pierdut parțial sau total capacitatea lor de muncă din cauza unui accident, a unei boli profesionale, o neoplazie, schizofrenie, SIDA sau a altor boli, accidente, neasociate cu munca. Pentru a te încadra, trebuie să fi realizat deja un stagiu de cotizare.
Cum se iese la pensie pe caz de boală, parțial sau total
– cerere pentru înscrierea la pensie de invaliditate
– carnetul de muncă în original și copie
– carnetul de muncă pentru membrii CAP în original și copie
– carnetul de asigurări sociale pentru agricultor, în original și copie
– alte acte privind vechimea în muncă
– acte de stare civilă: certificat de naștere, certificat de căsătorie, buletin în original și copie
– livretul militar original și copie
– diploma de absolvire a învățământului universitar, original și copie, și adeverință privind durata studiilor și faptul că au fost urmate la zi
– dovada echivalării de statul român a cursurilor unor instituții de învățământ universitar din străinătate
– adeverință privind sporurile reglementate prin lege sau prin contract de muncă individual sau colectiv în original
– adeverință privind încadrarea activității în fostele grupe I și/sau II de muncă în condiții speciale sau deosebite, dacă e cazul
– procura specială pentru mandatar, original și copie (dacă e cazul)
– decizia medicală asupra capacității de muncă, în original
– adeverința din care să rezulte data încetării plății indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă/ copie după ultimul certificat de concediu medical, sau adeverința încetării calității de asigurat, în original
– copie după formulare pentru înregistrarea accidentului de muncă, dacă e cazul.
Sursa foto: Pixabay
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook