Simona Ionescu / Redactor Șef

Cafenele și restaurantele, obligate să nu mai ceară bani pentru asta. Industria Horeca ridică deja prima problemă

Cafenele și restaurantele, obligate să nu mai ceară bani pentru asta. Industria Horeca ridică deja prima problemă
Vești bune pentru cei obișnuiți ai cafenelelor și restaurantelor. Guvernul a decis că apa nu se va mai plăti de acum încolo, iar industria Horeca va trebui să se conformeze. În acest context, au apărut deja primele întrebări care ridică o problemă importantă.

Un proiect de lege care obligă patronii de restaurante, cafenele și baruri să ofere în mod gratuit apă potabilă clienților a trecut de Camera Deputaților, care este for decizional. Legea se află în acest moment la Klaus Iohannis și indată ce acesta o va promulga, va intra în vigoare. 

Țările europene oferă deja acest serviciu, astfel că legea, propusă de fostul ministru al energiei, Virgil Popescu, reprezintă încă un pas spre normalitate. Conform acestuia „furnizarea gratuită a apei potabile prin rețeaua de distribuție pentru consumatorii din restaurante, cantine și servicii de catering” va fi obligatorie.

Legea vizează și instituțiile publice și serviciile de catering 

Proiectul de lege nu obligă doar restaurantele, cafenelele și barurile să ofere apă potabilă gratuită. Astfel atât instituțiile publice cât și firmele de catering vor fi obligate să ofere apă celor ce le calcă pragul. 

Restaurantele vor fi obligate să ofere apă potabilă de la robinet clienților
Foto: Arhivă

Daniel Mischie, vicepreședinte HORA, a clarificat într-un interviu acordat că această practică de a oferi clienților pahare cu apă gratuite este deja utilizată de ceva timp și în România în anumite locații. Însă problema pe care o ridică acesta merge mai departe de proiectul de lege. 

„Românii nu au încredere în sistemul de livrare al apei potabile”

Mischie a explicat că românilor li se oferă apă de la robinet, însă aceștia nu au încredere în sistemul de livrare al apei potabile: Noi, astăzi, evident că, la cererea clienților, le dăm apă, dar clienții nu vor apă de la robinet.

Românii nu au încredere în sistemul de conducte și în sistemul de livrare a apei potabile. Tocmai de asta, dacă vă uitați, vedeți că toată lumea cară din retail în apartamente bidoane mari cu apă”

Cine decide dacă apa este bună de băut, una dintre probleme 

Vicepreședintele HORA a mai explicat că problema reală este de fapt aceea a controlului calității apei, care ar trebui reglementat: ”Guvernanții au dat o lege fără să întrebe și participanții la jocul economic. Evident că ar trebui să știe că și astăzi se întâmplă așa. 

Daniel Mischie ridică deja primele probleme ale noii legi
Sursa foto: Linkedin

Dacă cineva vine în restaurant, în cafenea sau oriunde să ceară apă, i se oferă apă. Dar clienții au o singură rugăminte: apa trebuie să fie potabilă. Guvernanții ar trebui să definească și cine controlează dacă apa are calitatea care este necesară și trebuie definită și această calitate”, a continuat acesta. 

HORA pretinde că nu a fost consultată în ceea ce privește noua lege 

În primul rând, cred că ar trebui întrebate asociațiile profesionale din domeniu dacă se poate așa ceva. În al doilea rând, cred că cei care au dat legea ar trebui să definească și calitatea apei care ar trebui furnizată clienților din restaurante. 

Iar, în al treilea rând, dl. ministru Popescu pune din nou presiune pe operatorii din această industrie cu un cost în plus pe o lege care nu va funcționa la fel cum nu funcționează nici legea de reciclare a ambalajelor”, a încheiat Daniel Mischie. 

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre