Simona Ionescu / Redactor Șef

Vestea momentului pentru locuitorii Capitalei. Piața Unirii se reface în totalitate

Vestea momentului pentru locuitorii Capitalei. Piața Unirii se reface în totalitate
Siguranța bucureștenilor este foarte importantă, de aceea primarul sectorului 4, Daniel Băluță a dat startul reconstrucției totale a Planșeului Unirii. Decopertarea nu va începe imediat.

Planșeul Unirii, o construcție din beton veche de aproape 100 de ani, care susține o mare parte din Piața Unirii va fi reconstruită total. Potrivit expertizelor, în acest moment este încadrată în clasa tehnică IV- nesatisfăcător, din cinci posibile. O veste extraordinară pentru toți bucureștenii.

Finanțarea este asigurată de Guvernul României

Contractul pentru realizarea proiectului tehnic și pentru execuția efectivă a lucrărilor a fost atribuit în urma unei proceduri de licitație publică, derulată în Sistemul de Achiziții Publice-SICAP și încheiată la finalul anului 2023. Se vor ocupa de reconstrucție mai mulți constructori și proiectanți cu renume și cu experiență în realizarea lucrărilor de infrastructură mare.

Contractul a fost semnat cu puțin timp în urmă. Lucrarea pentru refacerea Planșeului Unirii, va costa aproximativ 800 de milioane de lei, bani care sunt asigurați încă de anul trecut de Guvernul României.

Constructorii au la dispoziție 33 de luni

Potrivit documentelor semnate, constructorii și proiectanții au la dispoziție 33 de luni pentru a termina total reconstrucția Planșeului, împărțite după cum urmează. Nouă luni sunt necesare pentru realizarea Proiectului Tehnic, iar restul, de 24 de luni pentru execuția efectivă a lucrărilor de refacere.

Lucrările vor începe în 2025, în prima parte a anului și vor fi realizate pe porțiuni, în etape, pentru a menține circulația auto și pietonală în zona Unirii și ca centrul orașului să nu fie blocat. În intervalul de nouă luni de zile, specialiștii trebuie să întocmească și un Plan de Management al Traficului. Acesta trebuie să permită, ulterior, execuția efectivă a lucrărilor de refacere a Planșeului Unirii în condiții optime, cu respectarea termenelor și a legislației în vigoare dar și a asigurării circulației auto și pietonale în zonă.

Începe reconstrucția Planșeului Unirii

„Șantierul propriu-zis îl vom deschide în prima parte a anului 2025 și vom lucra etapizat”

„Marcăm momentul determinant în realizarea acestei lucrări de mare amploare. Este momentul în care am semnat contractul de execuție și am dat ordinul de începere pentru reconstrucția totală a Planșeului Unirii. Începând de astăzi, proiectanții și constructorii au la dispoziție 9 luni pentru realizarea proiectului tehnic și încă 24 de luni pentru construcția efectivă.

Șantierul propriu-zis îl vom deschide în prima parte a anului 2025 și vom lucra etapizat, astfel încât traficul rutier să fie cât mai puțin afectat. Pentru siguranța bucureștenilor, ne-am asumat acest proiect, extrem de dificil, din nevoia de responsabilitate și de eficiență pe care oamenii din acest oraș o așteaptă de la cei care trebuie să ofere comunității liniște, normalitate și un trai decent”, a declarat Daniel Băluță, primarul Sectorului 4, în cadrul unei conferințe de presă.

Va fi înlocuită structura de beton existentă

Proiectul Tehnic ce urmează a fi întocmit va cuprinde întreaga documentație tehnică prin care se vor dezvolta și detalia toate aspectele privind execuția propriu-zisă a lucrărilor, documentație necesară pentru obținerea Autorizației de Construire. E vorba de planuri generale, splanuri arhitecturale, planurile structurii de rezistență, planurile instalațiilor, detaliile de execuție etc.

Proiectul tehnic va viza înlocuirea structurii de beton existente (cu o lăţime de 32 de metri şi o lungime de 360 de metri, aflată între strada Căldărari și peretele Pasajului Unirii. Aceasta acoperă și dirijează prin subteran râul Dâmboviţa și a suferit modificări/degradări structurale semnificative în cei peste 80 de ani de existență.

Structura veche va fi înlocuită cu una nouă, modernă și performantă, care să răspundă tuturor cerințelor de trafic și fiabilitate, capacității de tranzit a debitelor de apă de pe râul Dâmbovița și care să elimine deficiențele grave identificate în urma expertizelor tehnice efectuate în cursul anului trecut.

Ce probleme sunt acum

În urma expertizei făcute s-au găsit armături corodate, beton exfoliat, reduceri de secțiune, vegetație acvatică pe fața betonului și defecte de față văzută la riglele cadrelor. De asemenea, s-au descoperit grinzi secundare (nervuri) demolate, zone care se presupune că au fost refăcute în cofraj metalic nerecuperat și care sunt într-o stare avansată de coroziune.

Dar și grinzi secundare (nervuri) cu secțiune de rezistență puternic afectată, console scurte la cadrele de rost distruse în întregime ca urmare a infiltrațiilor de apă în rosturi. Precum și beton exfoliat, armături corodate și infiltrații locale în placa de beton a planşeului; defecte de execuție și lucrări executate necorespunzător efectuate cu ocazia diverselor intervenții la planșeu. Dar și degradări la partea carosabilă a străzilor de deasupra planşeului, guri de scurgere, borduri, trotuare pietonale și parapete.

Va fi consolidat și Pasajul Unirii

Tot în baza contractului menționat anterior, vor fi proiectate și lucrările necesare pentru consolidarea Pasajului Unirii. Acesta a fost încadrat, în clasa tehnică IV – nesatisfăcător, din cinci posibile. Se va lua în considerare reabilitarea structurii de rezistență a acestuia, prin cămășuirea și armarea pereților existenți.

Primarul sectorului 4, Daniel Băluță

De când Pasajul Unirii a fost luat în administrare, în aprilie 2022, a fost pus în siguranță în cadrul primei etape a lucrărilor de consolidare a acestui obiectiv de infrastructură, folosit zilnic de peste 60.000 de autoturisme. A fost înlăturat pericolul ca bucăți de beton din plafonul tunelului rutier să se mai desprindă și să cadă peste autoturismele care circulau prin pasaj, prin îmbrăcarea pereților cu peste 3.000 de panouri metalice.

Au fost montate 498 de corpuri de iluminat, bandă LED pe o suprafață de 4 kilometri, și 150 de proiectoare (pe rampă)

Pe de altă parte, constructorii au izolat infiltrațiile de la nivelul carosabilului, și au închis, pe cât posibil, fisurile din pereții interiori ai pasajului, prin injectarea unor mortare speciale. Pentru a fi crescută vizibilitatea în tunel, au fost montate 498 de corpuri de iluminat, bandă LED pe o suprafață de 4 kilometri, și 150 de proiectoare pe rampă.

De asemenea, tunelul rutier a fost dotat și cu un sistem de ventilație performant, compus din 60 de ventilatoare, pentru evacuarea de îndată a noxelor și a fumului, cu două defibrilatoare automate pentru situații de urgență, precum și cu amplificatoare pentru semnalul de telefonie mobilă.

Zona de suprafață din Piața Unirii va fi reamenajată peisagistic

Elementele componente montate deja în Pasajul Unirii urmează a fi demontate odată cu debutul lucrărilor de consolidare, conservate și reașezate pe pozițiile actuale, după ce constructorii vor finaliza acest proiect. Nu în ultimul rând, toată zona de suprafață din Piața Unirii va fi reamenajată peisagistic. Vor exista spații verzi, piațete, zone pietonale, precum și alte soluții inovative, pentru ca Bucureștiul să arate așa cum merită.

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre