Exclusiv: Fiul unui europarlamentar român i-a dat mâna de ajutor lui Adrien Brody pentru Oscarul câștigat cu „The Brutalist”
Lungmetrajul, regizat de Brady Corbet și avându-l în rolul principal pe Adrien Brody, s-a impus rapid ca una dintre cele mai remarcabile producții cinematografice ale ultimilor ani. Povestea intensă, estetica sa arhitecturală și interpretarea excepțională a actorilor au făcut ca filmul să fie considerat un adevărat fenomen critic și artistic, dominând sezonul de premii 2024–2025. De la mijlocul lunii septembrie, filmul „The Brutalist” (tradus „Brutalistul”) este disponibil în România pe platforma SkyShowtime.
Românii habar n-au că mâna de ajutor pe care a primit-o Brody pentru a câștiga Oscarul îi aparține unui român. Este născut la Miercurea Ciuc și are un CV impresionant. Și nu spunem asta doar pentru că este fiul unui europarlamentar român.

Este vorba de Sógor Ákos, fiul politicianului arădean Csaba Sógor, pastor reformat de profesie, care, din 2007 și până în prezent, este eurodeputat ales din partea UDMR. Sógor Ákos, 34 de ani, născut la Miercurea Ciuc, este arhitect independent la Budapesta și „mâna brutalistului” Adrien Brody în film.

În filmul „The Brutalist”, el a apărut ca dublură de mână pentru Adrien Brody, însă pentru el adevărata provocare nu a fost prezența în fața camerei, ci munca de desen din culise. Producția filmului a decis, foarte din scurt, că, în loc de machete, vrea să vadă desene realizate manual – astfel, Sógor Ákos s-a întors din nou la hârtie și planșetă.
Sógor Ákos este arhitect stabilit în Budapesta și model internațional. De o frumusețe răpitoare, fiul eurodeputatului UDMR are în CV campanii publicitare pentru unele dintre cele mai renumite branduri de lux mondiale, printre care Givenchy, Azzaro, Mr. Porter, Golden Goose, Hermes, Jo Malone, Salvatore Ferragamo, Diesel, Dries Van Notten. Lista este lungă.
În egală măsură, proiectele lui de arhitectură sunt cu adevărat remarcabile. Dacă ajungeți în Budapesta, nu ratați Shibuya, un restaurant cu specific japonez care vă va purta foarte aproape de atmosfera filmului în care apare. Îi place mult să deseneze și a creat inclusiv o linie de eșarfe.
Sógor Ákos a contribuit într-un mod inedit la realizarea filmului „The Brutalist” (2024). Deși inițial a fost angajat doar ca dublură de mână pentru actor, rolul său în producție a căpătat o importanță neașteptată.
În primele etape ale filmărilor, Sógor trebuia doar să apară în cadrele detaliate, în care se vedea „mâna care desenează” sau manipulează instrumente de arhitectură – gesturi care necesitau precizie și expresivitate, specifice unui profesionist în domeniu și pe care celebrul actor principal nu le putea realiza perfect. De aceea s-a apelat la un arhitect adevărat, obișnuit inclusiv cu rigorile muncii în fața camerelor și reflectoarelor, fiind și model. Sógor Ákos a fost combinația perfectă pentru cerințele regizorului filmului.
Însă, cu doar șase zile înainte de începerea filmărilor, producătorii filmului au decis să renunțe la machete împrumutate de la universitatea de arhitectură și să folosească desene realizate manual, autentice. Astfel, Sógor Ákos s-a trezit nu doar în fața camerei, ci și în spatele ei, ca autor al tuturor planșelor de arhitectură care apar în film.
Pentru aceste scene, Sógor Ákos a trebuit să realizeze 12 planșe arhitecturale originale, fiecare cu un stil și o tehnică proprie, într-un timp extrem de scurt. Provocarea a fost și mai mare pentru momentele filmate: fiind stângaci, tânărul a fost nevoit să se antreneze să deseneze cu mâna dreaptă, pentru a corespunde personajului interpretat de Brody.
View this post on Instagram
Munca sa nu a rămas neobservată: desenele create de el pentru film au fost incluse ulterior și ca material bonus în ediția Blu-ray și 4K a producției, sub titulatura „Architectural renderings by Ákos Sógor”. Arhitectul subliniază importanța desenului manual în procesul creativ.
„Desenul de mână te ajută să vezi mai bine”, afirmă el, referindu-se la legătura dintre arhitectură, artă și cinematografie. Crescut într-o țară post-comunistă, are, recunoaște, o atracție pentru formele tectonice și materialele brute. De altfel, acest lucru se simte clar și în imaginile restaurantului Shibuya, cel mai recent proiect de arhitectură al său.
Din punct de vedere profesional, brutalismul este un stil dificil de definit. Adesea este confundat cu modernismul, Bauhausul sau arhitectura socialistă.
„Personal, nu mă deranjează deloc dacă revine în tendințe!”, spune tânărul arhitect independent.
Arhitectul din Miercurea Ciuc, care trăiește și activează la Budapesta, a povestit, în exclusivitate pentru o publicație de limbă română, despre cum a fost experiența sa în filmul „The Brutalist”.
„Am fost invitat ca și consultant de Universitatea Tehnică din Budapesta. Căutau încă o persoană, așa că am recomandat un fost coleg de la arhitectură. Acesta m-a sunat mai târziu, spunând că echipa „The Brutalist” caută pe cineva care să deseneze bine – și s-a gândit la mine. Pe line producer îl cunoșteam deja din viața de noapte din Pesta. A fost, de fapt, primul care m-a contactat, în calitate de Art Director, datorită colecției mele de eșarfe VYF. (…) Desenele care apar în scena de la Bienală (cele vizibile și pe Instagram) au fost realizate mai târziu, la invitația unui alt art director, cu care colaborasem anterior, într-un film în care jucasem și un mic rol. Toată lumea m-a căutat complet independent unul de celălalt. Pe scurt, desenez mult – și o fac până în ziua de azi. Chiar și pentru un restaurant japonez, recent, am început totul prin desen, construind mai întâi atmosfera pe hârtie. Îmi amintesc că încă din grădiniță am câștigat o mică cameră foto la un concurs de desen. Orele de la Liceul de Artă „Nagy István” din România, cu profesorii Lestyán Csaba și Máthé Klára Krisztina, mi-au oferit încrederea de care aveam nevoie. Acolo am învățat tehnicile folosite de Bauhaus și de contemporanii lor. La universitate, obișnuiam să-mi desfac caietul de schițe și să-l lipesc pe perete la prezentările de sfârșit de semestru”, a declarat pentru Rețete și Vedete Sógor Ákos.
Am fost curioși să știm cum a decurs interacțiunea cu vedeta filmului multiplu premiat. Așa cum se știe, Adrien Brody e pe jumătate maghiar, dar nu vorbește limba. Una dintre performanțele personale a fost că, la finalul filmărilor, înjura ungurește cu accent. La filmări, Sógor Ákos a cunoscut-o pe mama lui Adrien Brody, Sylvia Plachy, artist fotograf faimos în America.

„Fiind dublura lui Adrien Brody, am avut de mai multe ori ocazia să-l privesc în timp ce filma. Este un profesionist extrem de conștiincios. Dacă simțea că nu a reușit să atingă nivelul pe care și-l impusese, la sfârșitul zilei era vizibil afectat. Nu am vorbit prea mult cu el – există o regulă clară: în producțiile mari, nu ai voie nici măcar să te uiți direct la actor, pentru a nu-l scoate din starea personajului. Poți interacționa doar dacă el inițiază conversația. Am vorbit însă cu mama lui. M-a surprins să aflu că este unguroaică. Regreta că nu l-a învățat pe Adrien limba maghiară, dar spunea că acum e prea târziu. Singurul meu contact direct cu Adrien a fost în ultima zi de filmare, când jucam saxofonistul din barul de jazz. Mergea printre noi cu o pungă plină de ciocolată, oferind fiecăruia câte una. La final, s-a emoționat până la lacrimi. Probabil pentru că, într-un fel, ajunsese să trăiască experiența mamei sale – o femeie care emigrase, iar acum fiul ei lucra tocmai în țara din care ea fugise în 1956”, ne-a mai mărturisit tânărul.
Sógor Ákos lucrează ca arhitect independent în Budapesta. Principalele lui proiecte au vizat restaurante, soluții de iluminat, mobilier și case private. Are propria viziune despre ce poate face ca arhitect.

„Încerc mereu să includ în fiecare proiect elemente proprii de design. Nu mă atrag obiectele exagerat de scumpe, în jurul cărora s-a construit deja o industrie întreagă. Financiar, piesele unicat nu sunt rentabile – rareori sunt plătite la valoarea lor reală. Așa că, uneori, le ofer doar la prețul materialelor. Dar tocmai acest proces mă inspiră și îmi face plăcere să le realizez. Este ca desenul: e ceva ce ții în mână, ce simți. Nu atingi o imagine printr-un ecran de sticlă, ci creezi ceva real, palpabil. Universitatea de Artă și Design „Moholy-Nagy” din Budapesta (n.r. pe care a absolvit-o) mi-a oferit o formare practică în tâmplărie și acces la un atelier unde am realizat prototipul scaunelor vizibile acum și în restaurantul cu tematică japoneză. Uram exercițiile cu umbre într-o singură direcție, cerute la examenele de admitere din universitățile românești. Din întâmplare, tocmai această neplăcere m-a condus, mai târziu, spre „The Brutalist””, mai spune acesta.

Am vrut să știm și cum i s-a schimbat viața după film. S-a întâmplat, într-adevăr.
„Alți arhitecți și creativi mă privesc acum cu mai multă seriozitate. De atunci, în serialul BBC „Beauty and Blood”, eu sunt mâna lui Leonardo da Vinci. Într-un alt film premiat, care urmează să fie lansat în cinema, publicul va putea vedea din nou desenele mele. Recent, am primit și o comandă de scaune, datorită unui interviu apărut într-o revistă tipărită. Este un proiect încă proaspăt, dar sper să aducă și alte colaborări. Înțeleg că „The Brutalist” nu reflectă pe deplin calitățile mele arhitecturale, însă faptul că oamenii aud de mine – de multe ori, e suficient”, a încheiat Sógor Ákos.
Filmul „The Brutalist”, regizat de Brady Corbet și avându-l în rol principal pe Adrien Brody, s-a impus rapid ca una dintre cele mai remarcabile producții cinematografice ale ultimilor ani. Povestea intensă, estetica arhitecturală și interpretarea excepțională a actorilor și dublurilor au făcut ca filmul să fie considerat un adevărat fenomen critic și artistic, dominând sezonul de premii 2024–2025.
„The Brutalist” a fost nominalizat la 97th Academy Awards (Premiile Oscar 2025) în nu mai puțin de 10 categorii, printre care: Cel mai bun film, Cel mai bun regizor (Brady Corbet), Cel mai bun actor (Adrien Brody), Cel mai bun scenariu original, Cea mai bună imagine și Cea mai bună scenografie. Filmul a câștigat trei premii Oscar, printre care Cel mai bun actor.

Succesul critic a fost dublat și de recunoașterea altor instituții prestigioase: filmul a primit 9 nominalizări la Premiile BAFTA, câștigând patru premii, inclusiv pentru Cel mai bun actor și Cel mai bun regizor. De asemenea, lungmetrajul a condus lista nominalizărilor la Chicago Film Critics Association Awards, unde a fost nominalizat pentru Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun actor și Scenariu original. A câștigat două premii: Cel mai bun film și Cel mai bun actor – Adrien Brody.
Totodată, Directors Guild of America (DGA) l-a nominalizat pe Brady Corbet la categoria Cel mai bun regizor, confirmând statutul său de cineast de prim rang. Recunoașterea criticilor s-a reflectat și în palmaresul impresionant de trofee câștigate: la New York Film Critics Circle Awards, „The Brutalist” a obținut distincția Cel mai bun film, iar Adrien Brody a fost desemnat Cel mai bun actor.
Lungmetrajul a fost desemnat Filmul anului la London Film Critics’ Circle Awards, consolidându-și reputația internațională. La Minnesota Film Critics Association Awards, a dominat competiția câștigând trofeele pentru Cel mai bun film, Cel mai bun regizor și Cel mai bun actor. Nu în ultimul rând, în cadrul Alliance of Women Film Journalists EDA Awards, a fost declarat Cel mai bun film, iar la AACTA International Awards, a condus cu șase nominalizări, mai multe decât orice altă producție.
Prin tematica sa complexă, estetica inspirată din arhitectura brutalistă și performanțele sale actoricești de excepție, „The Brutalist” nu doar că a cucerit publicul și criticii, ci a redefinit modul în care filmul contemporan poate aborda relația dintre artă, spațiu și identitate. Producția a devenit un reper al cinematografiei moderne, fiind considerată una dintre cele mai serioase pretendente la marile trofee internaționale ale anului.
Foto: Instagram / Sógor Ákos
Vrei să critici sau să lauzi ceva? Atunci nu ezita să ne scrii în Comentarii! Exprimă opinia într-un limbaj civilizat!
Face parte din echipa Rețete și vedete încă de la lansarea publicației, în 2020, aducând cu ea o experiență de peste 20 de ani în presa scrisă, la Evenimentul Zilei, dar și în agenții de presă internaționale (Agence France Presse și Associated Press) și radio (Radio 21). De asemenea, activează cu succes și în domeniul relațiilor publice, îmbrățișând proiecte de PR cultural și de business. Este, de mulți ani, PR-ul Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara și co-fondator la o publicație unică în peisajul media național, dedicată celor mici și părinților lor, Știri pentru copii.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook