Prietenii și fanii Misiei din întreaga lume sunt în doliu. Artista, una dintre cele mai bune voci pe care le-a avut vreodată muzica fado a murit. Fără regină, lumea e mai tristă…
S-a stins la Lisabona, după opt ani de boală
Susanei Maria Alfonso de Aguiar, cunoscută sub numele de Mísia, îi plăcea să spună că fado vine din latină și înseamnă destin. De aceea, cântecul portughez nu se dansează, spre deosebire de genuri familiare precum tango sau flamenco.
Fado, potrivit lui Mísia, însemna „acceptarea destinului”, iar asta impune liniște. Misia tocmai s-a stins din viață la Lisabona, după opt ani de boală, iar Portugalia își ia rămas bun de la ea ca o cântăreață a timpului ei și, în același timp, ca o femeie înțeleaptă, capabilă să exprime inexprimabilul.
„Anarhistă a fado-ului”
Tatăl ei era portughez, iar mama catalană, artistă într-un spectacol de varietăți în Paralelo. Cariera ei a luat avânt abia în 1990, când celebra cântăreață de muzică Fado, Amalia Rodrigues încă domnea în genul ei. Mísia a fost, probabil împreună cu Dulce Pontes, cea mai serioasă alternativă pentru a-i lua locul lui Rodrigues, deși, în același timp, a fost o figură perturbatoare.
Cântăreața se prezenta ca „o anarhistă a fado-ului”, mai atentă la esența durerii genului decât la curtoaziile sale. La fel de dispusă să exploreze limitele genului ca și să se adâncească în istoria sa. Mísia a explorat bolero, flamenco și cântece latino-americane și a înregistrat piese de la Nine Inch Nails și Joy Division. A adus acordeonul și vioara în genul ei și a cântat texte de Pessoa, Saramago și Lobo Antunes.
A plecat din Portugalia pentru că se săturase să fie pusă la îndoială pentru că încerca să facă ceva nou cu fado
„Nu sunt regina fado-ului, sunt punk-ul fado-ului”, spunea ea într-un interviu acordat El Mundo în 2005. La acea vreme, cântăreața nu mai locuia permanent în casa sa din Santa Catarina, în Barrio Alto din Lisabona, și se mutase pe Boulevard Voltaire din Paris.
Mísia a spus că s-a săturat să fie pusă la îndoială în țara sa pentru că dorea să facă ceva nou cu fado. Paradoxul este că distanța franceză a determinat-o să înregistreze „Lisboarium”, unul dintre cele mai apreciate albume ale sale.
Ministerul Culturii din Portugalia a transmis un mesaj de condoleanțe
Guvernul portughez regretă moartea cântăreței de fado Mísia, afirmând că artista a fost „o vocefundamentală în reînnoirea fado”, plină de „talent și versatilitate”. De asemenea, Muzeul Fado i-a adus, de asemenea, un omagiu cântăreței. Într-o declarație, aceștia au subliniat spiritul de pionierat al cântăreței portugheze.
„Îi datorăm o recunoștință infinită”, a declarat instituția. „O artistă pionieră, intensă, puternică, neînfricată, Mísia nu a avut niciodată nevoie de certificate de legitimitate estetică pentru a-și trasa propriul drum.
„Avem față de Mísia o datorie de recunoștință infinită”
De-a lungul a peste 30 de ani, ea a reușit, ca puțini alții, să preia o tradiție adânc înrădăcinată în cultura noastră și să o reinventeze cu un bun gust extrem, estompând granițele, construind punți și atrăgând noi publicuri pentru fado, atât în țară, cât și în afara ei.
În fiecare concert, în fiecare proiect, în fiecare ediție, inteligența, forța, talentul și capacitatea brutală de a livra a acestui artist uriaș au ieșit întotdeauna în evidență. (…)
Avem față de Mísia o datorie de recunoștință infinită. Arta ei va rămâne cu noi pentru totdeauna. Îți mulțumim foarte mult, dragă Mísia! Pe curând!”, a fost mesajul reprezentanților muzeului.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook