Simona Ionescu / Redactor Șef

Ordonanță de urgență pentru actele de stare civilă! Ne luăm adio de la certificatele de naștere așa cum le știm

Ordonanță de urgență pentru actele de stare civilă! Ne luăm adio de la certificatele de naștere așa cum le știm
O ordonanță de urgență emisă în urmă cu câteva zile aduce schimbări importante în ceea ce privește actele de stare civilă. Certificatele de naștere, căsătorie și deces așa cum le știm vor dispărea definitiv.

Începând de anul viitor, actele de stare civilă se schimbă, conform unei ordonanțe de urgență publicată în Monitorul Oficial în 13 septembrie. Certificatele de naștere, deces și căsătorie în forma știută de toată lumea vor dispărea. 

Modificarea va elimina cozile interminabile pentru acte, care până acum se întocmeau manual. De la 31 martie 2025 însă, ele vor fi tipărite pe formulare dedicate. 

„Începând cu data de 31 martie 2025, Registrul de stare civilă exemplarul I se completează informatic și se păstrează în Registrul de stare civilă exemplarul I pe suport hârtie, iar Registrul de stare civilă exemplarul II se întocmește numai în format electronic de către ofițerii de stare civilă din cadrul unităților administrativ-teritoriale din România”, se arată în Ordonanța de urgență nr 111/2024.

Perioadă de tranziție pentru misiunile diplomatice și oficiile consulare 

În ceea ce privește misiunile diplomatice și oficiile consulare, acestea vor avea o perioadă mai lungă pentru a realiza tranziția la formularele tipărite, adică până pe 24 septembrie 2025. 

Certificatele de naștere, de deces și de căsătorie vor fi tipărite pe formulare dedicate, nu scrise manual așa cum se întâmpla până acum
Foto: evz

„La misiunile diplomatice și oficiile consulare de carieră ale României din străinătate Registrul de stare civilă exemplarul I se completează informatic și se păstrează în Registrul de stare civilă exemplarul I pe suport hârtie, iar Registrul de stare civilă exemplarul II se întocmește numai în format electronic începând cu data de 24 septembrie 2025”, specifică ordonanța. 

Cererile de eliberare a actelor civile, depuse oriunde în țară 

Începând cu martie 2025, cererile pentru eliberarea actelor civile vor putea fi depuse la orice serviciu de evidență a persoanelor sau la primăria din orice localitate din țară, nu doar la cele din anumite orașe, așa cum se întâmplă în prezent.

De asemenea, conform prevederilor OG 26/2022, în situația în care părinții nu ajung la un acord privind prenumele copilului la momentul declarării nașterii, în actul de naștere va fi înregistrat prenumele menționat în documentul emis de spital, conform Avocatnet. 

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre