Simona Ionescu / Redactor Șef

Se construiește cel mai lung și mai adânc tunel subacvatic din lume. Sunt alocate 2 miliarde de euro

Se construiește cel mai lung și mai adânc tunel subacvatic din lume. Sunt alocate 2 miliarde de euro
Norvegia construiește cel mai lung și mai adânc tunel subacvatic din lume, unul dintre cele mai ambițioase proiecte de inginerie din Europa, care, speră autoritățile, va stimula legăturile de transport și infrastructura țării.

Trecând pe sub fiordurile țării, tunelul subacvatic construit de Norvegia va avea o lungime de aproximativ 26,7 km și o adâncime maximă de 390 m sub nivelul mării. Autoritățile speră ca tunelul să fie gata în 2033 și să fie redusă cu 40 de minute durata călătoriei între două dintre cele mai mari orașe din Norvegia, Stavanger și Bergen.

Tunelul va înlocui traversările cu feribotul

Proiectul Rogfast, a cărui construcție se apropie de jumătatea drumului, face parte din autostrada europeană E39, care se întinde de-a lungul coastei de vest a țării nordice.

Conectând orașe precum Kristiansand, Stavanger, Haugesund și Bergen, tunelul va înlocui și traversările cu feribotul și va facilita călătoriile, potrivit autorității norvegiene responsabile cu drumurile, care se află în spatele proiectului.

Sensuri giratorii în tuneluri

Una dintre caracteristicile cheie ale noului drum submarin se află la jumătatea distanței, unde o ramificație leagă insula Kvitsøy, cea mai mică municipalitate din Norvegia, de tunelul principal din stânca de dedesubt.

Tunelul Rogfast va avea două benzi de circulație în fiecare direcție. Sub Kvitsøy, benzile se întâlnesc prin intermediul a două sensuri giratorii care sunt construite la 260 m sub nivelul mării.

„Am mai construit sensuri giratorii în tuneluri. Dar aceasta ar putea fi una dintre primele construcții în care avem această secțiune transversală cu două sensuri giratorii în tunel. Din câte știu, nu am mai văzut două sensuri giratorii într-o secțiune transversală într-un tunel.

Dacă se întâmplă ceva și trebuie să închidem o parte a tunelului, putem continua să folosim tunelul utilizând o singură conductă și traficul în fiecare direcție într-o singură conductă. (…) Avem un sistem de camere care ne permite să știm exact unde te afli. Te putem prelua și scoate din tuneluri”, spun norvegienii.

Rafinamentul norvegian în construcția tunelurilor

Se construiește cel mai lung și mai adânc tunel subacvatic din lume. Sunt alocate 2 miliarde de euro
Macheta tunel Norvegia. Sursă foto: unionrayo.com

Proiectul Rogfast, care este construit în etape, cu un cost de 25 de miliarde de coroane norvegiene (2 miliarde de euro), este în prezent finalizat pe jumătate, lucrările fiind începute în 2018.

În partea de nord, aproximativ 65% din tunel este construit, urmează lucrările de construcție a tunelului, cum ar fi forarea și dinamitarea, iar la capătul sudic, la Randaberg, este finalizat în proporție de aproximativ 45%.

Tunelul este săpat și forat prin rocă solidă

Spre deosebire de legătura fixă Fehmarn Belt, aflată în prezent în construcție între Germania și Danemarca, care utilizează o metodă de construcție modulară, Rogfast este săpat și forat direct prin rocă solidă, o metodă utilizată de Norvegia pentru a asigura stabilitatea și durabilitatea sub presiunea apei.

Autoritatea rutieră norvegiană estimează că, până în 2053, noul tunel va fi utilizat de 13.000 de călătorii pe zi.

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre
Stiri parteneri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *