În comunicatul Poștei se spune că algoritmul de distribuire a plicurilor electorale a avut în vedere acoperirea cu prioritate a ţărilor mai îndepărtate și unde expedierea s-a realizat pe cale aeriană, astfel încât cetățenii din aceste țări să aibă la dispoziție suficient timp pentru a-şi exercita votul. Potrivit Poștei Române, opțiunea privind returnarea plicurilor către România le aparține exclusiv votanților. Pentru a elimina impredictibilitatea curselor aeriene, Poșta Română a utilizat cursele auto proprii pentru serviciul de returnare a plicurilor electorale, predate de administrațiile poștale străine din Marea Britanie, Germania, Italia, Moldova, Serbia, Bulgaria și Ungaria, din celelalte țări plicurile electorale fiind expediate direct de către autoritățile poștale străine.
Precizările Poștei Române vin după ce au apărut informații că nu au ajuns în țară mii de voturi din străinătate, iar președintele AEP a oferit presei o declarație.
Florin Mitulețu, președintele AEP: „La București nu au ajuns în timp util diferența între 35.880 și 21.600. Aproximativ 14.000 de voturi nu au ajuns în țară deloc, sau până la data limită. Poșta Română a trimis 35.880 de plicuri în străinătate și au sosit 21.600. Diferența poate să nu fi ajuns la cetățeni – o dată, și a doua oară, aceste plicuri ori să nu fi plecat, ori să fi plecat în termen inutil, ca să spun așa, pentru că ele trebuiau să ajungă înapoi până la data de 3 decembrie, ora 24:00, la misiunile diplomatice, ori la secțiile de votare organizate pentru votul prin corespondență de MAE, sau în țară.
În străinătate vorbim de specificul fiecărui stat, de servicii poștale ale fiecărui stat. Cetățenii care nu au primit plicurile, sau le-au întârziat la ajungerea în țară, se pot prezenta la secțiile de votare organizate în afara țării astăzi sau mâine.
Din condiții de pandemie, plicurile nu au ajuns la unii dintre cetățeni, sau nu au reușit să revină în țară aceste plicuri.”
Amănunte de la șeful Guvernului
Românii din străinătate au votat și ieri, sâmbătă, votează și astăzi. Premierul Ludovic Orban a venit și el cu explicații privind situația votului prin corespondență.
„Exercitarea dreptului de vot prin corespondență a fost introdusă în legislația electorală la cererea Partidului Național Liberal. De asemenea, votul două zile, trei zile, la prezidențiale și două zile la alegerile parlamentare au fost rodul eforturilor Partidului Național Liberal, care a fost un apărător constant al dreptului românilor din diaspora, în privința exercitării în cele mai bune condiții a dreptului de vot.
În ceea ce privește procesul de vot prin corespondență, reglementarea legală spune că sunt valabile acele voturi care sunt transmise până în data de 3 decembrie, până la ora 24:00. Toate plicurile care vin după data de 3 decembrie nu pot fi considerate ca voturi valide. Asta este prevederea legală. Nu am votat-o noi, asta prevede legea.
În ceea ce privește obligațiile Poștei Române și AEP-ului, prima obligație a fost să transmită toate plicurile către toți cetățenii care şi-au exprimat intenția de a vota prin corespondență, lucru care s-a întâmplat.
Între data de 4 și 14 noiembrie, s-au transmis aceste plicuri care conțin și plicul cu buletinele de vot care trebuie transmis – s-au transmis către cetățenii care au solicitat exercitarea dreptului de vot prin corespondență. Asta a fost prima obligaţie.
A doua obligație era aceea de a înregistra toate plicurile cu voturi care intră în țară. Plicul, o dată transmis, folosirea acestui plic era decizia cetățeanului român care şi-a exprimat intenția de a vota prin corespondență. De ce au ajuns mai multe… mai puține plicuri în țară – este foarte greu de găsit o explicație. Ce pot să vă spun cu precizie este că Poșta Română, o dată ce a primit prin tranzit corespondența cu plicurile cu dreptul de vot, nu putea să o înregistreze decât când a primit acea corespondență cu voturile respective, pentru că există o relație cu toate serviciile poștale din celelalte țări.
Poșta Română, de altfel, vedeți că e un comunicat care a fost transmis de Poşta Română și vă rog să citiți acel comunicat! Mai mult decât atât, Poșta Română s-a oferit, în relația cu serviciile poștale din țările în care sunt români, inclusiv în cazul în care sunt probleme cu transmiterea corespondenței din cauza problemelor cu zboruri aeriene, inclusiv s-a oferit să preia din țările respective corespondența, plicurile cu voturile respective. Sunt și câteva țări care au și acceptat lucru respectiv şi totul s-a derulat în regulă.
De asemenea, există și posibilitatea ca o parte dintre cei care au votat să fi votat mai târziu decât era necesar pentru ca plicurile să ajungă pe 3 decembrie.
Mai menționez un lucru, care este foarte important, de ce a fost stabilită data de 3 decembrie ca termen limită de exercitare a dreptului de vot de primire a plicurilor? Pentru ca cei care nu au votat valid prin corespondență să mai aibă posibilitatea legală de a vota la secția de votare. Acest lucru a fost făcut în interesul cetățeanului român din diaspora și pentru a avea posibilitatea suplimentară de a-şi exercita dreptul de vot. (Sursă: Rador)
Suntem mândri că ne citiți! Cifrele SATI aferente lunii noiembrie 2020
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook