Temele pentru acasă, reinventate: noile reguli care schimbă rutina elevilor
Conform proiectului legislativ care reinventează temele pentru acasă se stabilesc limite de timp pentru un echilibru real între școală și viața personală. Astfel, durata maximă pe care elevii o pot dedica zilnic temelor este de o oră pentru ciclul primar și de două ore pentru gimnaziu și liceu.
Monitorizarea respectării acestor limite devine o responsabilitate comună a dirigintelui și a directorului, care vor analiza anual feedbackul obligatoriu furnizat de elevi și părinți. Dirigintele centralizează observațiile și le transmite conducerii școlii, aceasta având posibilitatea de a stabili măsuri corective atunci când regulile nu sunt respectate.
Reglementările introduc și o limitare a proiectelor sau lucrărilor de sinteză, acestea putând fi solicitate cel mult o dată pe modul pentru fiecare disciplină. În perioada vacanțelor școlare, elevii din învățământul primar și gimnazial nu vor primi teme, iar eventualele sarcini suplimentare vor avea caracter opțional.

Profesorii sunt încurajați ca, mai ales în perioadele de evaluare, să desfășoare aplicații și activități direct la clasă, astfel încât temele să nu devină o presiune suplimentară asupra elevilor.
Regulile care reinventează temele pentru acasă pun un accent deosebit pe formarea abilităților de învățare independentă. Elevii vor exersa în timpul orelor modalități de rezolvare autonomă a diferitelor sarcini, pentru ca aceste deprinderi să fie transferate în activitatea pe care o desfășoară acasă.
Evaluarea temelor rămâne obligatorie, însă notarea lor nu este necesară, verificarea putând avea loc prin discuții colective, prin analizarea dificultăților întâmpinate sau prin scurte testări dedicate exclusiv sarcinilor primite.
Proiectul subliniază importanța prevenirii efectelor negative asociate temelor excesive, precum pierderea interesului pentru învățare, oboseala fizică sau emoțională, diminuarea timpului liber sau accentuarea diferențelor dintre elevi.
Toate acestea schimbă rutina școlarilor. De asemenea, este interzisă folosirea temelor ca mijloc de pedeapsă, iar profesorii nu pot solicita activități care necesită explicații detaliate și abordare sistematică în clasă, deoarece acestea nu pot fi realizate eficient în mod individual.
Foto: Arhivă
Vrei să critici sau să lauzi ceva? Atunci nu ezita să ne scrii în Comentarii! Exprimă opinia într-un limbaj civilizat!
Face parte din echipa Rețete și vedete încă de la lansarea publicației, în 2020, aducând cu ea o experiență de peste 20 de ani în presa scrisă, la Evenimentul Zilei, dar și în agenții de presă internaționale (Agence France Presse și Associated Press) și radio (Radio 21). De asemenea, activează cu succes și în domeniul relațiilor publice, îmbrățișând proiecte de PR cultural și de business. Este, de mulți ani, PR-ul Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara și co-fondator la o publicație unică în peisajul media național, dedicată celor mici și părinților lor, Știri pentru copii.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook