Aceste sculpturi datează din timpul dinastiei Tang (618 – 907 d.Hr.) și al dinastiei Song (960 – 1279 d.Hr.), majoritatea fiind create în perioada secolelor IX-XIII. Povestea Gardienilor istoriei.
Tehnica acestor sculpturi își are originea în India antică
Aceste monumente magnifice sculptate în stâncă acoperă o suprafață vastă și includ peste 50.000 de statui și peste 100.000 de inscripții cu caractere chinezești sculptate în piatră, care au fost realizate de-a lungul mai multor secole. Cercetătorii cred că tehnica acestor sculpturi își are originea în India antică și s-a răspândit în China odată cu religia.
Buddha, Bodhisattva, zeități și scene din poveștile budiste
Sculpturile sunt în principal budiste, dar sunt reprezentate și elemente ale credințelor taoiste și confucianiste. Se găsesc de obicei pe stânci abrupte și în peșteri, reprezentând o gamă largă de subiecte, cum ar fi figuri de Buddha, Bodhisattva, zeități și scene din poveștile budiste. Ele au fost create pe astfel de locații îndepărtate pentru a fi protejate de posibili cuceritori, jefuitori sau de furia naturii.
Sculptura în relief, sculptura în gol și basorelieful
Sculpturile se remarcă prin diversitatea stilului și a temei, precum și prin măiestria cu care au fost create. Fiind lucrate de-a lungul secolelor, în tehnici diferite și modernizate constant, ele servesc drept fereastră în timp, arătându-ne exact cum au evoluat metodele de cioplire a rocilor de-a lungul timpului în China medievală.
Artiștii au folosit diverse tehnici, inclusiv sculptura în relief, sculptura în gol și basorelieful, pentru a crea sculpturi detaliate și expresive. Detaliile complicate din sculpturi reflectă creativitatea și devotamentul artiștilor care au lucrat la ele.
O credință păstrată în piatră
Există mai multe grupuri de sculpturi rupestre din Dazu, Baodingshan fiind unul dintre cele mai faimoase și mai vizitate situri. Baodingshan prezintă un număr mare de sculpturi care înfățișează învățături și povești budiste.
Cu toate acestea, sculpturile de la Dazu nu se limitează la teme religioase, ci includ și subiecte laice, cum ar fi viața de zi cu zi, portrete și scene de pietate filială. Acest lucru le sporește și mai mult semnificația istorică, deoarece permit descoperirea a multor lucruri despre viața oamenilor obișnuiți din perioada medievală a Chinei.
Au început să fie construite în jurul anului 650
Cele mai vechi sculpturi au fost începute în jurul anului 650 d.Hr., în timpul dinastiei Tang, cunoscută și sub numele de Imperiul Tang. Sul a atras pelerini și vizitatori, iar alte sculpturi au fost adăugate. Lucrările serioase au început abia la sfârșitul secolului al IX-lea d.Hr., când prefectul din Changzhou, un anume Wei Junjing, a început o serie de sculpturi pe Muntele Beishan.
Aceasta avea să se dovedească a fi o întreprindere majoră, iar lucrările aveau să fie preluate mai târziu de alți pelerini și credincioși. Chiar și după prăbușirea dinastiei Tang, nobilii locali, oamenii de rând și figurile religioase au comandat și creat noi sculpturi la Dazu. Pe măsură ce spațiul s-a epuizat, au fost selectate și lucrate alte părți ale stâncilor și pereți stâncoși din complexul Dazu.
Un călugăr a lucrat 70 de ani la realizarea sculpturilor
În jurul secolului al XII-lea d.Hr., în timpul dinastiei Song, un călugăr budist pe nume Zhao Zhifeng a început să lucreze la noi sculpturi pe muntele gol Baoding. Acesta avea să își dedice 70 de ani din viață acestei întreprinderi monumentale, adăugând o cantitate incredibilă de sculpturi la complexul Dazu. În mod firesc, deoarece lucrările din acest sit se întind pe mai multe secole, au devenit unice în multe privințe. Astfel, de exemplu, este unul dintre rarele situri care încorporează imagini din trei religii majore: budismul, confucianismul și taoismul.
Minunea de piatră antică a Chinei
Sculpturile rupestre din Dazu au fost înscrise în 1999 în Patrimoniul Mondial UNESCO, fiind una dintre cele mai impresionante opere de artă antică. Includerea în lista UNESCO recunoaște valoarea universală excepțională a sitului și nevoia de protecție și conservare a acestuia. „…calitatea lor estetică, diversitatea bogată a subiectelor, atât laice, cât și religioase, și lumina pe care o aruncă asupra vieții de zi cu zi din China în această perioadă.
Ele reprezintă o dovadă remarcabilă a sintezei armonioase a budismului, taoismului și confucianismului”, au menționat reprezentanții UNESCO. Interesant este faptul Dazu a fost o perioadă aproape complet uitat. Din fericire, în jurul anului 1961 au fost demarate lucrări de conservare, iar în curând complexul a fost disponibil pentru vizitatorii lumii.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook