Simona Ionescu / Redactor Șef

Misterul neelucidat al prăbușirii avionului companiei TAROM din 9 decembrie

Misterul neelucidat al prăbușirii avionului companiei TAROM din 9 decembrie
Cu 50 de ani în urmă, în adâncurile Mării Roșii se află un avion al TAROM, un Ilușin II-18, care se prăbușit din motive necunoscute nici până acum.

Avionul companiei TAROM trebuia să transporte pasageri pe ruta Cairo-Jeddah, pe 9 decembrie 1974, dar a dispărut fără urmă, misterul nefiind dezlegat nici acum.

Familiile piloților români dispăruți au făcut tot ce au putut să afle adevărul, dar acesta a fost ascuns de comuniști. Nici după 1989, n-au avut mai mult noroc, pentru că răspunsurile au fost aceleași. În tragedia de atunci și-au pierdut viața șapte persoane.

Până în momentul accidentului, aeronava mai făcuse 15 curse pe ruta respectivă

Avionul efectua curse în zona Arabiei Saudite, în baza unui acord care a fost încheiat între Comandamentul Aviației Civile- Tarom și compania Egyptair. Iar românii au închiriat egiptenilor avionul pentru a transporta pelerini pe ruta Cairo-Jeddah, începând cu data de 3 decembrie 1974.

Ciudat este că până la acea dată, avionul mai făcuse, pe aceeași rută, 15 curse. Echipajul aeronavei era format din Ion Mihai Vasilescu – comandant de aeronavă, Răzvan Ionescu – copilot, Constantin Duschel – navigator de bord, Coman Stoia – mecanic de bord, Justina Constantinescu – operator radio şi Ion Popescu – însoţitor de bord, la care s-a mai adăugat şi un alt însoţitor de bord de la compania Egyptair.

Avionul a plecat în cea de-a 16-a cursă fără pelerini la bord

Misterul neelucidat al prăbușirii avionului companiei TAROM din 9 decembrie 1974

Pe 9 decembrie 1974 aeronava a decolat de la Jeddah, cu destinația Cairo, la ora 19.05, fără nici un pasager la bord, spune comisia de anchetă din anul 1996.

Potrivit comunicatului nr. 417/31 din 21.08.1996, după ce aeronava a decolat, până la altitudinea de 800 de metri, pe o distanță de 13 kilometri și timp de cinci minute echipajul a vorbit și cu turnul de dirijare și cu organele de trafic saudite.

Apoi, legătura radio s-a întrerupt, iar avionul a dispărut și de pe ecranele radar. Orice încercare a ACC-Jeddah de a repera avionul a fost în zadar, deși au fost anunțate toate aeroporturile din zonă. Au început să caute aeronava și Garda de Coastă și Forțele Aeriene Regale ale Arabiei, care și-au trimis specialiști cu avioane și vase de patrulare și elicoptere.

Autoritățile saudite ar fi găsit la un moment dat trei martori care au spus că la 20 km  Nord – Nord Vest de Jeddah, pe litoralul Mării Negre au văzut un avion care după ce a zburat de la sud la nord, ar fi virat brusc spre stânga, apoi, în flăcări, s-a prăbușit în mare.

Doar supoziții

După nenorocire, rudele mai primeau câte o scrisoare prin care înștiințau familia că persoana dispărută „a fost citat prin Ordinul de zi al comandantului Aviaţiei Civile-TAROM”.

Au existat însă și zvonuri potrivit cărora aeronava ar fi fost lovită de antiaeriana saudită sau deturnată, dat fiind faptul că la bord ar fi fost și un libian. Dar familiile nu știu nici acum adevărul, autoritățile din România susținând că accesul la anchetă și la raportul final nu a fost permis de autoritățile saudite.

O ușă de răcitor, o mască de oxigen și un burete

După multe căutări, pe 11 decembrie 1974 din toată aeronava au fost găsite în Marea Roșie doar câteva obiecte. E vorba de un răcitor, o mască de oxigen, un burete dintr-un scaun și resturi de pânză… După trei zile, autoritățile saudite au oprit căutările.

Românii au continuat cercetările și s-a spus că dispariția avionului ar fi fost cauzată de o explozie la bord. Sau de coliziunea cu un obiect întâlnit pe panta de urcare la nivelul de croazieră…

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre