Același lucru l-a spus și fotograful german Boris Eldagsen în cadrul ceremoniei de decernare a premiilor Sony World Photography Awards. Un discurs în afara scenariului planificat și pe care l-a folosit pentru a respinge premiul obținut la categoria „Creativitate” din cadrul secțiunii Open, adresată fotografilor neprofesioniști. De altfel, imaginea lui a apărut ieri dimineață pe simeze, în expoziția câștigătorilor care s-a deschis la Somerset House din Londra.
O nouă înșelăciune pentru un juriu de fotografie pentru a demonstra puterea AI? Eldagsen este cunoscut pentru munca sa în acest domeniu. De altfel, de când lista premiilor a fost anunțată, în urmă cu câteva zile, s-a explicat că a fost o imagine generată de AI (inteligența artificială). Fotograful care a înscris-o în concurs a explicat și care a fost motivația demersului său.
„Am vrut să văd dacă concursurile foto sunt pregătite pentru imaginile AI. Și nu sunt”, explică el într-o declarație pe site-ul său. În fața juriului, el a refuzat premiul și a explicat ce a făcut și de ce.
De ce a participat în concurs cu o imagine creată de AI
„Vă mulțumesc pentru că mi-ați selectat imaginea și pentru că ați transformat acest moment într-un moment istoric, deoarece este prima imagine generată de inteligență artificială care a câștigat într-o competiție internațională de FOTOGRAFIE de prestigiu. Câți dintre voi știau sau bănuiau că a fost generat de AI? Ceva în asta nu pare în regulă, nu-i așa? Imaginile AI și fotografia nu ar trebui să concureze între ele într-un astfel de premiu. Sunt entități diferite. AI nu este fotografie. Prin urmare, nu voi accepta premiul.
Am aplicat ca o maimuță obraznică, pentru a afla, dacă competițiile sunt pregătite pentru intrarea imaginilor AI. Ei bine, nu sunt. Noi, lumea foto, avem nevoie de o discuție deschisă. O discuție despre ce vrem să considerăm fotografie și ce nu. Este umbrela fotografiei suficient de mare pentru a invita imaginile AI să intre – sau ar fi o greșeală?
Odată cu refuzul meu față de premiu, sper să grăbesc această dezbatere. După ce am fost fotograf timp de 30 de ani înainte de a apela la AI, înțeleg avantajele și dezavantajele acestei dezbateri și voi fi bucuros să mă alătur conversației”, a spus fotograful. Același discurs l-a postat și pe pagina sa de Facebook.
„AI nu este fotografie”
Categoria „Creativitate” din cadrul concursului Sony World Photography Awards permite imagini editate sau compoziții. nu pot intra în competiție imagini produse de inteligența artificială. Dar, pe de altă parte, așa cum realitatea o dovedește, acestea, dacă sunt înscrise ilicit în concurs, nu pot fi recunoscute de juriu ca fiind trucaje.
„Imaginile AI și fotografia nu ar trebui să concureze pentru un astfel de premiu. Sunt diferite. AI nu este fotografie, așa că nu accept premiul”, a punctat fotograful Boris Eldagsen. În urma anunțului fotografului, Sony a retras fotografia de pe lista câștigătorilor și din expoziție. Cu toate acestea, este clar că este doar o chestiune de timp până să se întâmple ceva similar, nu ca un experiment în căutarea dezbaterii, ci direct pentru a câștiga un premiu.
Ce face un generator de imagini AI?
„Spre deosebire de programele clasice de calculator care execută anumite procese predefinite, un AI este capabil de învățare automată. Se bazează pe o rețea complexă de recunoaștere a modelelor care leagă lucrurile după tip și interacțiune, modificându-și propria programare, acumulând informații pe măsură ce produce imagini. Este similar modului în care un copil care crește, vede multe scaune și începe să înțeleagă ce înseamnă conceptul abstract „scaun”.
În timp, copilul poate recunoaște ceva ce nu a văzut înainte ca fiind un scaun sau este capabil să deseneze un scaun care nu seamănă cu niciun scaun anume pe care copilul l-a văzut înainte. Atunci când un AI răspunde la o solicitare producând o imagine, acea imagine nu este un colaj de fragmente extrase din baza sa de date, ci ceva nou construit de la zero de AI pe baza a ceea ce a învățat despre imagini și a semnificațiilor asociate cu termenii folosiți. Imaginea este creată nu împreunată”, scrie Talking-pictures.net.au.
Cine este Boris Eldagsen
Fotograful Boris Eldagsen s-a născut în Pirmasens, Germania de Vest, în 1970. A studiat mass-media și dramă, filozofie și studii germane la Universitatea din Köln (1991 – 92). Din 1992 până în 1998 a studiat simultan filosofia la Universitatea Johannes Gutenberg din Mainz și arta vizuală la Academia de Arte Frumoase din Mainz. În acea perioadă, a studiat și arta vizuală la Școala de Arte și Comunicare Sarojini Naidu din Universitatea din Hyderabad, India (1994); și artă conceptuală la Academia de Arte Frumoase din Praga, Republica Cehă (1995).
El a prezentat nouă expoziții personale în Australia, Franța, Germania și Regatul Unit, inclusiv cele de la Rencontres d’Arles, Edinburgh Art Festival și Australian Centre for Photography, Sydney. Lucrarile sale au apărut în 21 de expoziții de grup și festivaluri din Asia, Europa și America de Sud, inclusiv Chobi Mela în Bangladesh; Encontros da Imagem din Braga, Portugalia; FestFoto din Porto Alegre, Brazilia; Festivalul FORMAT din Derby, Regatul Unit; și PhotoVisa în Krasnodar, Rusia.
A câștigat o serie de premii, inclusiv Voies-Off Award, Arles (2014); cel mai bun spectacol la festivalul FORMAT, Derby (2015); și premiul Open Competition Creative la Sony World Photography Awards (2023). Boris Eldagsen este membru al Deutsche Fotografische Akademie, responsabil pentru activitățile lor online și, din 2019, consultant digital al lui Roger Ballen. Trăiește și lucrează la Berlin.
Sursa foto: Boris Eldagsen, Pixabay.com
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook