Podeaua din Catedrala Siena, cu model decorativ din tarsie de marmură durează de secole. Aici au lăsat câte o picătură din geniul lor Michelangelo, Donatello sau Bernini. Lucrarea s-a desfășurat între secolele XIV – XVI-lea, iar aproximativ patruzeci de artiști și-au adus contribuția. Podeaua este formată din 56 de panouri de diferite dimensiuni.
„cea mai frumoasă… cea mai mare și cea mai magnifică… care a fost făcută vreodată”
Catedrala din Siena conține numeroase capodopere din toate epocile. O lucrare care, din multe puncte de vedere, este excepțională, este podeaua, „cea mai frumoasă… cea mai mare și cea mai magnifică… care a fost făcută vreodată”, după cum spunea Giorgio Vasari. Realizate de aproximativ 40 de artiști și meșteșugari între secolele XIV – XVI, cele 56 de panouri care alcătuiesc podeaua variază ca mărime și formă.
Cele mai multe dintre ele au formă dreptunghiulară, unele hexagonală sau rombică și sunt realizate în principal prin două tehnici diferite. Prima se numește graffito și constă în mici găuri și linii de tăiere create în marmură și apoi umplute cu stuc negru și smoală minerală. Cea de-a doua este intarsie de marmură (marmură neagră, albă, verde, roșie și albastră, folosită în același mod ca și intarsia de lemn).
Podeaua poate fi văzută doar șase-zece săptămâni pe an
Extraordinara podea poate fi văzută doar pentru o perioadă de șase până la zece săptămâni în fiecare an, incluzând în general luna septembrie. În restul anului, este acoperită. Însă, începând cu 1 martie 2014, în urma unei restaurări îndelungate, vizitatorii pot admira „cerul” catedralei și li se oferă o vedere panoramică a naosului și a podelelor de marmură descoperite.
O serie de încăperi care nu au fost niciodată deschise publicului, în care nimeni nu a intrat timp de secole, cu excepția muncitorilor dirijați de o succesiune de mari arhitecți care, de-a lungul secolelor, au lăsat mărturii în proiecte și schițe, uneori desenate direct pe pereți.
Catedrala Siena, patrimoniu UNESCO din anul 1995
Siena a fost declarată patrimoniu mondial UNESCO în 1995. Panourile care formează pardoseala reprezintă sibiline, scene din Vechiul Testament, alegorii și virtuți, majoritatea fiind în starea lor originală. Cel mai timpuriu panou a fost probabil Roata Norocului (Ruota della Fortuna), așezată în 1372 (restaurată în 1864).
Lupul din Siena cu emblemele orașelor confederate datează probabil din 1373 (restaurat, de asemenea, în 1864). Cele patru virtuți (Temperanza, Prudenza, Giustizia și Fortezza) și Mila (Misericordia) datează din 1406, așa cum a fost stabilit printr-o plată făcută Marchesei d’Adamo și colegilor săi de muncă. Aceștia erau meșterii care executau desenele pictorilor sienezi.
Panoul Împăratul Sigismund în tron aparține renumitului artist Domenico di Domenico
Primul artist cunoscut care a lucrat la panouri, a fost Domenico di Niccolò dei Cori, care s-a ocupat de catedrală între 1413 și 1423. Acestuia i se pot atribui câteva panouri, cum ar fi Povestea regelui David, David psalmistul și David și Goliat. Succesorul său ca superintendent, Paolo di Martino, a finalizat între 1424 și 1426 Victoria lui Iosua și Victoria lui Samson asupra filistenilor.
În 1434, renumitul pictor Domenico di Bartolo a continuat cu un nou panou Împăratul Sigismund în tron. Împăratul Sfântului Imperiu Roman Sigismund a fost popular în Siena, deoarece a locuit acolo timp de zece luni în drumul său spre Roma pentru încoronare.
Alături de acest panou, se află compoziția din 1447 (probabil) a lui Pietro di Tommaso del Minella cu Moartea lui Absolom. Panoul mare, Expulzarea lui Irod a fost proiectat de Benvenuto di Giovanni în 1484-1485. Povestea Fortunei sau Colina virtuții, realizată de Pinturicchio în 1504, a fost ultima comandată de Aringhieri. Acest panou oferă, de asemenea, o reprezentare a lui Socrate.
Jumătate din cele 13 Scene din viața lui Ilie au fost proiectate de cel mai renumit sienez al vremii
Domenico Beccafumi, cel mai renumit artist sienez al vremii sale, a lucrat la caricaturi pentru podea timp de treizeci de ani (1518-1547). Jumătate din cele treisprezece Scene din viața lui Ilie, din transeptul catedralei, au fost proiectate de el (două hexagoane și două romburi). Friza de opt metri lungime, Moise scoțând apa din stâncă, a fost executată de el în 1525. Panoul mărginit, Moise pe Muntele Sinai, a fost pus în 1531. Ultima sa contribuție a fost panoul din fața altarului principal: Sacrificiul lui Isaac (1547).
Sursă foto: www.travelingintuscany.com
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook