Simona Ionescu / Redactor Șef

La Mineriada 13-15 iunie 1990, au fost atrocități greu de imaginat

Doar ziariștii mai aduc aminte că în iunie 1990 au fost omorâți și schilodiți oameni. Au trecut 31 de ani și dosarul nu a fost încă judecat. Cuvântul ”Mineriadă” a fost inventat atunci, nu există în altă limbă. Dar a fost preluat în lumea largă, pentru a arăta brutalitatea din noua democrație românească.

Cine nu a trăit scenele din Piața Universității din 13 -15 iunie 1990, nici pot să își închipuie ce barbarie a avut loc. Au aflat de la victime, de la urmași, de la românii care au fugit din țară cu traume pentru toată viața.

Mineriada 13-15 iunie 1990. „Mai bine mort decât comunist!”

Mineriada din 13 -15 iunie 1990 a adus multă suferință. Au trecut 31 de ani și dosarul nu a fost încă judecat. Printre cei 13 inculpați din acest dosar se numără Ion Iliescu, Petre Roman, Gelu Voican Voiculescu, Virgil Măgureanu, Miron Cozma, Adrian Sârbu și Cazimir Ionescu. Lor le sunt aduse acuzații de infracțiuni contra umanității. Toți spun că nu au nici o vină.

Miron Cozma spune că el a venit pe 14 iunie, cu 1.000 de ortaci, dar în București au ajuns 10.000 de mineri sau persoane îmbrăcate în mineri. Pretinde că nu știe cine îi conduceau.

În Piața Universității din București, românii au început să se strângă, în fecare zi mai mulți. Își dădeau seama că degeaba l-au ucis pe Nicolae Ceaușescu dacă Puterea era tot în mâna comuniștilor.

Profesorul universitar Emil Constantinescu a deschis balconul de la laboratorul pe care îl coordona. Au venit și au vorbit sute de oameni de o calitate într-adevăr excepțională. Au fost profesori universitari, artiști, actori, pictori, oameni de știință, avocați, juriști.

La balconul Universității București au apărut numeroase personalități care au vorbit mulțimii adunate în Piața Universității. Corneliu Coposu, Marian Munteanu, părintele Galeriu. Tot acolo, Valeriu Sterian și Cristian Pațurcă au mobilizat mulțimea. ”Mai bine mort, decât comunist!””, a ajuns imnul protestatarilor. Ion Iliescu spunea că în Piața Universităților sunt niște golani, iar acest cuvânt a devenit mândia celor adunați la Km Zero al Capitalei.

Mineriada 13-15 iunie 1990. ”Am fost lovit până mi-am pierdut cunoștința”

Pe 13 iunie, pe la ora 3-4 dimineața, forțele de ordine au distrus corturile celor aflați în Piață și au făcut arestări. În jurul orei 9, mai multe grupuri de muncitori de la IMGB au sosit în Piața Universității, cu bâte în mâini. Scandau „IMGB face ordine!” și „Moarte intelectualilor!”, „Noi muncim, nu gândim!”

Marian Munteanu, liderul Ligii Studenților a povestit că el a fost ridicat de acasă pe 13 iunie și reținut vreo 7 ore

Marian Munteanu, liderul Ligii Studenților a povestit că el a fost ridicat de acasă la ora 6, pe 13 iunie și reținut vreo 7 ore. Apoi, i s-a spus să meargă și să potolească spiritele studenților. S-a dus. ”Noi am stat acolo până la sfârșit, până s-a făcut liniște complet. Am avut câțiva băieți care au stat cu schimbul n-au dormit, pentru că ne era teamă, fuseseră câteva tentative de incendiere a Unviersității. Și am zis să stăm, poate mai apare unul întârziat, deși se făcuse 11-12 noaptea, hai totuși să rămânem câțiva, dacă vine unul rătăcit, aruncă o sticlă și ia foc Facultatea de Chimie? Era dezastru, erau substanțe. Era datoria noastră să apărăm Universitatea” a povestit Marian Munteanu.

Dimineață, s-au trezut cu un grup de mineri înarmați cu bâte. ”Ne-am așezat toți în genunchi și am început să ne rugăm. Și unul dintre noi, fratele meu, a fost singurul care a ripostat, a încercat să mă apere. După care am fost lovit foarte dur și mi-am pierdut cunoștința”, a povestit Marian Munteanu. A fost transportat în stare gravă la spital (moarte clinică). După patru zile, a fost arestat și reținut două luni. A fost eliberat în urma presiunilor naționale și internaționale.

Mineriada 13-15 iunie 1990. Ion Iliescu a mulțumit minerilor

Pe 15 iunie, la orele prânzului, minerii au fost urcați în autobuze și transportați la complexul expozițional Romexpo. Șeful statului, președintele ales recent Ion Iliescu le-a mulțumit pentru acțiunea lor vitejească prin care au salvat democrația din România. Discursul său a fost întâmpinat cu urale. Imediat după aceasta au fost conduși la trenurile care îi așteptau în Gara de Nord, și transportați în Valea Jiului.

Însă, pe 14 iunie, au fost atrocități greu de imaginat. „S-a creat haos, au venit pe neaşteptate. Am văzut cu ochii mei cum băteau. Loveau cu bestialitate, bocanci în faţă, în gură, bastoane, patul armei în cap. Îmi era frică să și plâng”, a povestit o martoră.

„Am fost bătut cu bestialitate, eram umflat, sânge peste tot. Cred că aveam ceva oase rupte pe la degetele de la mâini, în încercările mele să mă apăr. Unii au făcut pur şi simplu pe ei. Şi trebuie să recunosc că şi eu”, a spus un martor care a și plecat imediat din țară.

Povestea tristă a folk-istului Valeriu Sterian. I-a cântat lui Ion Iliescu „mai bine golan decât activist”

Ion Iliescu, la 91 de ani. Este ateu de mic copil și nu poartă verighetă

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.