Simona Ionescu / Redactor Șef

Lovitură cruntă la mâncare. „Pacienții” restaurantelor și ai comenzilor online au dreptul să știe

Lovitură cruntă la mâncare. „Pacienții” restaurantelor și ai comenzilor online au dreptul să știe
Două zile mai sunt până când cei care vor intra într-un local vor putea citi pe meniu felurile de mâncare într-o formă nouă și completă. Orice va cere clientul, el are posibilitatea să știe ce produse a pus bucătarul în rețetă și câte calorii are.

Din 15 martie, unităţile care oferă mâncare vor trebui să le prezinte clienţilor lista tuturor ingredientelor folosite şi valorile lor nutriţionale. Tot de poimâine, când clienții vor lua mâncare de la restaurante, fast-food-uri sau cantine o să afle şi cât de sănătoasă este. Meniurile vor conţine mult mai multe informaţii ca până acum, așa cum a stabilit Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

Toate unităţile care oferă mâncare vor trebui să le prezinte clienţilor meniuri care includ numeroase detalii despre mâncarea din ofertă. Detaliile ar trebui să fie la fel de explicite precum cele de pe etichetele produselor ambalate.

Practic, meniul extins va cuprinde detalii legate de cantitatea de zahăr, grăsimi, sare, tipul de carne folosită şi dacă produsele lactate sunt într-adevăr de origine animală sau vegetală.

E-urile, care sunt aditivi alimentari, vor apărea de acum în meniu, consumatorul putând să îşi dea seama ce are în farfurie cu adevărat. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a explicat că, şi atunci când cumpără de la unităţile de alimentaţie publică, oamenii au dreptul să ştie dacă gustul este natural sau dacă provine din aditivi.
Horia Constantinescu, președintele ANPC a declarat pentru Radio România Actualități: „Trebuie să luăm în calcul că mulţi operatori economici servesc acum produse similare ca aspect şi ca gust produselor cu care suntem familiarizaţi, în sensul utilizării cremelor vegetale pe bază de grăsime de palmier în locul smântânii sau a unor produse similare cu brânza, ca aspect şi ca textură, cu brânza feta, în condiţiile în care şi acestea sunt făcute cu puţin zer şi foarte multă grăsime de palmier”.

De corvoada etichetării nu au scăpat nici cei care livrează mâncare prin online

Niciun agent economic din HORECA nu este încântat de măsurile impuse de ANPC pentru că înseamnă muncă și cheltuieli în plus. Și patronii care livrează mâncare prin online trebuie să se supună acestor dispoziții.

Informaţiile detaliate trebuie să apară şi pe site-urile operatorilor economici care primesc comenzi de mâncare online, astfel încât consumatorul să fie foarte exact informat referitor la preparate.

Preşedintele ANPC a declarat că a primit un mesaj din partea Federaţiei Industriei Hoteliere din România, prin care i s-a cerut anularea acestor directive, însă ordinul care stabileşte detalierea informaţiilor din meniuri a fost emis după ce a fost stabilită abordarea la nivel european şi în urma discuţiilor cu asociaţiile de protejare a intereselor consumatorilor. Ca urmare, și clienții vor avea de acum încolo o responsabilitate, fiindcă trebuie să știe ce să aleagă din meniul detailat. Evită astfel să ajungă pacienți ai spitalelor.

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre