Abia în 2002, americanii au recunoscut că ideea pentru jet pack (rucsacul zburător), folosit de cosmonauții agenției pentru deplasările inter capsulare îi aparține românului Justin Capră. Au ajuns la ea după ce acesta s-a gândit să ceară sprijin Ambasadei SUA. Asta se întâmpla cu aproape jumătate de secol în urmă, în timpul comuniștilor. Poate vă întrebați cu ce s-a ales Justin Capră de pe urma unei astfel de idei. Cu arest, într-o pușcărie comunistă. Și cu invenția furată. La care s-au adăugat și pierderea locului de muncă.
NASA și-a însușit ideea lui Justin Capră pentru jet pack
Justin Capră a realizat prima versiune a rucsacului zburător, adică a jet pack-ului, așa cum e cunoscut el, de zeci de ani – un aparat portabil pentru zbor individual, între anii 1955 – 1956. Conștient de potențialul invenției sale, a căutat sprijin pentru realizarea lui la Ambasada Americii. Numai pentru faptul că a îndrăznit să intre şi să se adreseze unei ambasade străine, a fost arestat de comuniști şi anchetat sub pretextul că ar fi vrut să fugă din ţară și să trădeze cauza românească. A fost pus în libertate cu interdicția de a mai profesa.
Ca să nu moară de foame, ilustrul inventator a ajuns să spele mașini şi să măture străzile. Însă nu a abandonat munca de inventator. Ceea ce le-a prezentat pe hârtie americanilor în 1956, a construit ulterior, acasă. Justin Capră a realizat, în 1958, prototipul pentru jet pack. Avea doar 25 de ani. Și nu și-a brevetat invenția, la fel cum a făcut și în cazul altora, motivând, așa cum a spus într-un interviu acordat ziarului Adevărul, că nu avea „simțul proprietății“.
NASA s-a folosit decenii de invenția românului, pe care și-a însușit-o pur și simplu și a brevetat-o la trei ani după ce a avut acces la ea. Rucsacul zburător a fost folosit de cosmonauți la deplasările inter capsulare. Abia în anul 2002 americanii au recunoscut oficial că ideea dispozitivului fără de care nu se poate imagina nicio misiune spațială, i-a aparținut românului Justin Capră.
„De meserie, eu sunt român”
Mareele inventator Justin Capră a murit pe 19 ianuarie 2015, la vârsta de 82 de ani, la Spitalul Judeţean de Urgenţă din Ploieşti. Dacă nu s-ar fi născut și trăit în România, ar fi primit, probabil Premiul Nobel pentru măcar una din invențiile lui epocale. Și ar fi ajuns măcar cu zeci de milioane în conturi.
Chiar dacă a fost conștient de potențialul unei vieți în străinătate, Justin Capră a fost și a rămas patriot până în ultima secundă a vieții sale. „De meserie, eu sunt român, iar la asta eu nu voi renunța niciodată, chiar dacă cei din jur mă privesc ca pe un tataie ţicnit“, spunea, de câte ori avea ocazia, Justin Capră. A refuzat ofertele de carieră în inventică și dezvoltare primite din partea unor companii mari din Germania sau Italia.
Invențile românului ne-ar fi putut schimba viața
Justin Capră a lăsat în urma lui foarte multe invenții care ne-ar putea schimba viața chiar și acum. Dar și altele care, într-un fel sau altul s-au materializat, prin ideile altor oameni vizionari, la zeci de ani distanță. Românii le puteau avea încă din secolul trecut, pentru că Justin Capră trăia cu adevărat cu mult înaintea timpului său. Însă oamenii din jur și autoritățile pur și simplu au putut înțelege invențiile lui. Bunăoară, de ce să intre în fabricație, ca producție de masă o mașină care consuma doar 0,5 litri de carburant la 100 km?
Asta eta întrebarea de acum jumătate și mai bine de secol în urmă. azi, toți marii producători se străduiesc să reducă consumul. Mașină care să consume jumătate de litru de carburant într-o sută de kilometri, nu a reușit însă niciunul să pună pe piață. Invențiile lui Justin Capră dărâmau bariere şi mentalități. Așa că, pentru confortul partidului comunist, totul a fost trecut sub tăcere. Din păcate, nici România eliberată de comunism și devenită capitalistă nu a fost mult mai interesată de munca lui.
A creat mașina care consumă 0,5l / 100 km
Justin Capră s-a născut în Prahova, la Măgureni, în 22 februarie 1933. În mod normal ar fi trebuit să unul dintre inginerii şi fizicienii prețioși ai unui laborator sofisticat în care se nasc invențiile zilei de mâine ale lumii moderne, într-o universitate de top. Când a inventat mașina care consuma doar 0,5 l / 100 km, a fost conștient că nu o va dori nimeni. Pornise de la ideea că mașinile sunt niște ciudățenii: au minim o tonă ca să transporte un om de 70 de kilograme.
„Îmi dau seama că automobilele mele nu se pot realiza acum. Ce s-ar întâmpla dacă mașinile ar merge cu 0, 5 litri de combustibil la suta de kilometri? S-ar închide fabrici, oamenii ar deveni șomeri şi ar ajunge pe stradă. Timpul invențiilor mele nu este acum. Dar va veni…“, medita Justin Capră, la Ploieşti, în 2012, cu ocazia ultimei sale expoziții în care și-a prezentat invențiile.
Invenții de Nobel, ignorate de autorități
Ca să înțelegeți mai bine geniul lui Justin Capră vă spunem că era doar un copil, avea numai 16 ani când a început să caute soluții pentru un vehicul cu adevărat eficient, care să consume puțin. Între 1949 și 1950 a construit un dispozitiv cu motor, care pornea la o simplă comandă verbală. Acesta se punea în mișcare după ce i se dădea comanda „Pornește”. Vă sună cunoscut? Azi există mașini ultra modernizate, cu computere încorporate, care sunt capabile de același lucru.
Gândiți-vă că „străbunica lor a fost inventată de un adolescent român, acum peste 70 de ani. Și mai gândiți-vă că acest lucru nu se știe la scară largă, în lume. La 22 de ani a construit automobilul Virgilius, prima sa invenție omologată. Acesta avea două roți, un motor de avion, de 105 cai putere, ce atingea viteza de 300 km/oră şi cântărea doar 250 kg.
În anul 1973, când avea 40 de ani, Justin Capră a prezentat Soleta, cea mai mică mașină din lume. Ulterior a lansat variante ale Soletei, dar și primele vehicule electrice, mașini și motorete alimentate de acumulatori. Abia astăzi se produc pe scară largă mașini electrice, și pentru că invențiile lui Justin capră au fost pur și simplu ignorate.
Între 2007 și 2008 a conceput, împreună cu un grup de prieteni, Marian Velcea şi Alex Munteanu, Oblio 3C, lansat la a XI-a ediţie a Târgului Inventika din Bucureşti, şi Troty, primul „vehicul la purtător“. Acesta din urmă era un răspuns la problemele traficului urban – un triciclu pliabil echipat cu motor electric integrat în butucul roţii de direcţie. A mai construit și un elicopter de numai 30 kg, un aparat de zbor individual, care folosea ca și combustibil azotul lichid. Din păcate toate acestea au rămas la stadiul de prototip.
Singura recunoaștere din partea statului, Ordin în grad de cavaler
Modest, Justin Capră spunea mereu că el nu a inventat, și că totul e meritul lui Dumnezeu. Legat de jet pack, probabil cea mai spectaculoasă invenție a lui, spunea că doar a propulsat un om în spațiu, folosind niște elemente deja cunoscute. Spre finele vieții, din banii primiți pentru recunoașterea meritelor sale, a înființat o fundație dedicată copiilor supradotați, la Filipeşti. Justin Capră a murit lăsând în urma sa un portofoliu ce cuprinde 114 invenții, dintre care 72 sunt prototipuri de autoturisme cu consum foarte mic de combustibil, 7 aparate de zbor şi 15 motoare neconvenționale.
Poate vă întrebați cu ce s-a ales, de-a lungul vieții, ilustrul inventator ignorat de semenii lui. A primit diferite distincții şi premii importante precum: Premiul Arca, Premiul Ifia Eco pentru cea mai bună invenție ecologică – Triciclu electric sau hibrid, împreună cu Marian Velcea; Diploma Eureca Gold Medal – Triciclu electric sau hibrid, împreună cu Marian Velcea; Diploma Salonului Internaţional de invenţii de la Geneva şi multe altele.
În 2008 a fost decorat cu Ordinul Naţional „Pentru Merit” în grad de Cavaler, iar cu un an înainte să treacă la cele veșnice i s-a decernat „Medalia Regele Mihai I pentru Loialitate”, din partea Casei Regale române.
Surse foto: Pixabay, Instagram, Facebook
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook