Simona Ionescu / Redactor Șef

Premieră la TNB, „Proorocul Ilie” – o povestire de necrezut despre apocalipsă

Premieră la TNB, „Proorocul Ilie” – o povestire de necrezut despre apocalipsă
Începând din 14 februarie publicul este invitat în Sala Studio să vizioneze, în premieră, „Proorocul Ilie” (Profetul Ilya) de Tadeusz Słobodzianek, piesa aleasă de regizorul Botond Nagy pentru cea de-a doua montare pe care o realizează la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București, după „Cuvântul progres rostit de mama suna teribil de fals” de Matei Vișniec.

Noua premieră a TNB, „Proorocul Ilie”, de Tadeusz Słobodzianek, promite să fie o povestire de necrezut despre apocalipsă, după cum transmit reprezentanții teatrului.

Lucrările lui Tadeusz Słobodzianek (regizor, dramaturg, director de teatru) sunt printre cele mai originale din dramaturgia poloneză contemporană și au fost răsplătite cu prestigioase distincții literare poloneze. Între cele mai cunoscute creații ale sale se numără tripticul de scenă constând din dramele: „Țarul Nicolae” (1985), „Profetul Ilya” (1992), și „Moartea unui profet” (2011).

„Proorocul Ilie” se bazează pe informațiile publicate de Włodzimierz Pawluczuk, sociolog și cercetător în domeniul religiei, care a descris fenomenul profetului Ilya în studiul său din 1974 centrat pe figura lui  Eliasz Klimowicz, un bărbat excentric, care a trăit în regiunea poloneză de nord-est Białystok, în anii ’30 – ’40. Un reportaj despre sfârșitul lumii;  povestea unui grup de oameni care s-au desprins de biserica ortodoxă grecească și au încercat să-și construiască propria lume într-un mic sat părăsit de Dumnezeu.

Despre ce este vorba în noua premieră TNB, „Proorocul Ilie”

Klimowicz, care deținea o singură carte – Biblia și tot ce știa despre lume erau informații aflate prin viu grai, s-a autoproclamat profetul biblic Ilya. El a construit o biserică ortodoxă într-o așezare numită Wierszalin, unde a fondat un Nou Ierusalim și a adunat curând un grup de adepți devotați. După ceva timp, Ilya a anunțat că sfârșitul lumii este aproape.

Închinătorii săi fideli așteptau apocalipsa, dar, cum așteptarea lor părea a fi în zadar, ei au decis să ajute, grăbind cursul istoriei. Au recurs la scenariul familiar al crucificării și l-au țintuit pe profet pe cruce la fel ca pe Isus. Astfel, povestea lui Ilya devine și povestea unui grup de oameni care au dorit să schimbe lumea încercând să-și impună visele în realitate.

Dramaturgul Słobodzianek explică modul în care a scris piesa.

„Am fost interesat de această poveste pentru că, la fel ca un glob de cristal, ea oglindește toate utopiile pe care le-am locuit de-a lungul secolului al XX-lea: creștinismul, comunismul și naționalismul, amestecul între diferite culturi, națiuni, limbi și religii. Se pare că am intrat în secolul 21 cu această povară și nimic nu indică că vom putea scăpa de ea – dimpotrivă, pare să devină din ce în ce mai copleșitoare. Ilya Profetul este o piesă care explorează problemele urii rasiale și fanatismului, coșmaruri care continuă să ne bântuie în ciuda unor denunțări juste”, arată acesta

„Un text provocator și obraznic”

Pentru Botond Nagy „Proorocul Ilie” este „un text provocator și obraznic”, „o povestire de necrezut în XIV scene” (subtitlul dat de autor), cu 14 personaje, o poveste dură, pe care regizorul o îmbracă într-o imagine axată pe lumină. „Totul este foarte comic și în același timp foarte dureros”. Botond Nagy invită cu această nouă montare la o meditație profundă și sinceră despre credință și religie. Dacă Dumnezeul dramei lui Słobodzianek a murit odată cu afirmația lui Nietzsche, totuși, El există în iubirea și umanitatea în care tânărul regizor continuă să creadă.

Spectacol nerecomandat tinerilor sub 18 ani

Nerecomandată tinerilor sub 18 ani – din motive cunoscute (limbaj licențios și scene cu conotație sexuală),  piesa lui  Tadeusz Słobodzianek în lectura scenică semnată de unul dintre cei mai incitanți regizori ai tinerei generații din România vine într-un moment de adâncă criză spirituală și morală cu care se confruntă societățile contemporane.  

Îl însoțesc în această expediție inițiatică, ce degajă o teatralitate vie, cu  puternic impact emoțional, actorii: Richard Bovnoczki, Aylin Cadîr, Florentina Ţilea, Silviu Mircescu, Emilian Mârnea, Răzvan Oprea, Ofelia Popii, Florin Călbăjos, Lari Giorgescu, Vitalie Bichir, Mihai Calotă – nume bine-cunoscute ale scenei TNB, cărora li s-au alăturat foarte tinerii Leonard Chionac, Oana Laura Gabriela, Teo Dincă.

Pentru a crea lumea și atmosfera spectacolului, o contribuție însemnată au avut și Irina Moscu – Scenografia, Diana Nechit – Dramaturg, Claudiu Urse – Muzica originală și Sound design, Cristian Niculescu – Lighting design și Video design.

Primele reprezentații vor avea loc în zilele de: 14, 15, 16 (premiera oficială) februarie și 20 martie, de la ora 19.00 și pe 22 martie de la ora 12.00. Biletele pot fi procurate de la Casa de bilete a TNB și online, pe Bilet.ro.

Fotografii din repetiţii: Nikita Dembinski

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre