Simona Ionescu / Redactor Șef

A murit icoana modei americane. Avea 102 ani. O păpușă Barbie a fost făcută după imaginea ei

A murit icoana modei americane. Avea 102 ani. O păpușă Barbie a fost făcută după imaginea ei
Și-a găsit faima la 80 de ani, a trecut de la redactor la Women's Wear Daily la design și a lucrat pentru nouă președinți americani. Iris Apfel, icoana modei americane a murit la 102 ani.

Prin ochelarii supradimensionați cu rame negre, Iris Apfel, timp de peste un secol, a privit lumea cu încrederea unei femei care a respins convențiile și și-a stabilit propriul stil pentru toți. Icoana modei americane, creatoare de modă și designer, s-a stins la 102 ani.

„Să lucrez alături de ea a fost onoarea vieții mele”

Potrivit unei postări pe pagina sa de socializare, Apfel a murit vineri, la vârsta de 102 ani, în locuința sa din Palm Beach, Florida, a declarat Stu Loeser, un purtător de cuvânt al averii sale, pentru The New York Times.

Lori Sale, agentul lui Apfel, a confirmat vineri decesul acesteia și a declarat că „să lucrez alături de ea a fost onoarea vieții mele.

A fost o vizionară în toate sensurile cuvântului. Vedea lumea printr-o lentilă unică – una împodobită cu niște ochelari uriași, distinctivi, care îi stăteau în vârful nasului. Prin aceste lentile, ea vedea lumea ca pe un caleidoscop de culori, o pânză de modele și imprimeuri”, a mărturisit agentul.

A murit Iris Apfel, icoana modei americane

O păpușă Barbie a fost făcută după imaginea ei

Iris iubea la nebunie accesoriile, jazzul, munca și a profitat de fiecare oportunitate care i-a ieșit în cale. De la prestigioase expoziții de artă la coperte de reviste, o linie de cosmetice, un documentar, un contract de modeling și o păpușă Barbie făcută după imaginea ei.

„Mă apuc de treabă din plin, sunt foarte pasionată de ceea ce fac. Îmi pun inima și sufletul în lucruri și asta mă hrănește. Mă forțez până când nu mai pot și apoi mă întorc din nou pentru mai mult”, a declarat Apfel într-un interviu acordat CNN în 2018.

Singurul copil la părinți

Iris s-a născut în anul 1921 în Queens, New York și a fost singurul copil al părinților evrei Samuel și Sadye Barrel. Designerul a povestit la un moment dat că la 11 ani și-a cumpărat primul obiect de îmbrăcăminte, când a primit de la mama sa 25 de dolari pentru a-și achiziționa o rochie de Paște. Pantofii asortați și o pălărie au costat aproximativ alți 8 dolari. Călătoria cu trenul dus-întors a costat doar două monede de cinci cenți, sau 10 cenți.

Iris Apfel și soțul său, Carl Apfel

68 de ani alături de omul iubit

Vânătoare de chilipiruri și colecționară înrăită, în 2015 ea a declarat pentru Vanity Fair că încă mai poartă rochia pe care a îmbrăcat-o la prima întâlnire cu regretatul ei soț, Carl Apfel, cu 68 de ani în urmă. Acesta a murit în 2015, cu câteva zile înainte de a împlini 101 ani. La vremea respectivă, ea l-a descris ca fiind „un om foarte generos și foarte amuzant”.

S-au căsătorit în 1948 și, în câțiva ani, au fondat Old World Weavers, o afacere care a permis cuplului să se răsfețe cu pasiunea lor pentru țesături și călătorii. Au zburat între continente pentru a găsi textile de epocă pentru clienții renumiți care au inclus Estée Lauder, Greta Garbo și nu mai puțin de nouă președinți americani.

Iris Apfel s-a ocupat de stilizarea Casei Albe

„Stilizarea Casei Albe a fost o muncă relativ ușoară, de fapt, pentru că totul trebuia să fie cât mai aproape posibil de ceea ce a fost. Asta până când s-a mutat Jackie Kennedy. Ea a angajat un designer parizian foarte faimos pentru a aranja casa și a o transforma într-o adevărată franțuzoaică, iar comunitatea designerilor a luat-o razna. După aceea a trebuit să aruncăm totul și să o luăm de la capăt”, a declarat Apfel pentru The Guardian în 2015.

Iris Apfel, o colecționară de excepție

Pensionarea „o soartă mai rea decât moartea”

Apfel nu s-a retras niciodată cu adevărat și numit pensionarea „o soartă mai rea decât moartea”. Se poate spune că s-a lansat cu adevărat în 2005, când a fost abordată de Metropolitan Museum of Art din New York pentru a organiza o expoziție cu accesoriile sale. Avea 80 de ani la acea vreme, iar curatorul Harold Koda auzise că aceasta deținea una dintre cele mai bune colecții de bijuterii fantezie din America.

Inițial, Koda a cerut accesorii și bijuterii, apoi cinci ținute complete, a scris Apfel în cartea sa, „Accidental Icon: Musings from a Geriatric Scarlet”. Când Apfel, Koda și personalul muzeului Met au terminat de explorat garderoba ei labirintică, dulapurile și cutiile de depozitare, au plecat cu 300 de ținute și sute de accesorii.

Icoană de stil

Expoziția, „Rara Avis”, a fost prima dată când muzeul a adus un omagiu unei femei în viață care nu era designer de modă. A fost un succes, iar Apfel a fost lăudată în întreaga lume și considerată o adevărată icoană de stil. La vârsta de 90 de ani, Apfel a fost imaginea unei campanii publicitare Kate Spade, și-a creat propria linie de machiaj cu MAC Cosmetics și a proiectat propria gamă de accesorii, haine și mobilier pentru Home Shopping Network.

Fusese deja prezentată în reviste de modă, inclusiv Vogue Italia și Dazed & Confused. Iar în 2019, prestigioasa agenție IMG i-a oferit un contract de modeling la vârsta de 97 de ani, alăturându-se astfel unor modele de top, printre care Karlie Kloss, Joan Smalls, Chrissy Teigen și Bella și Gigi Hadid.

Frumusețea nu are vârstă: Iris Apfel

Nu îi plăcea social media

Pentru că a avut propria marcă, Apfel nu a fost motivată de numele designerilor. Era la fel de fericită să scotocească prin piețele de vechituri ca și prin magazinele de lux pentru a găsi piese neobișnuite pe care să le îngrămădească pe corpul ei mic. Avea 2,9 milioane de urmăritori pe Instagram, dar și-a exprimat un dispreț pentru social media.

„Este o pierdere enormă de timp”, a declarat ea pentru CNN în anul 2018. A fost rugată să definească atitudinea ei față de viață în doar trei cuvinte. „Doar o singură călătorie”, a fost răspunsul femeii, care a adăugat: „Ar fi bine să o trăiești”.

Sursă foto: The guardian

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre