Simona Ionescu / Redactor Șef

„Efectul Piedone” în restaurante: clienții își vor lua mâncarea în vesela adusă de acasă! De când intră noua regulă în vigoare

„Efectul Piedone” în restaurante: clienții își vor lua mâncarea în vesela adusă de acasă! De când intră noua regulă în vigoare
Un regulament nou permite clienților din sectorul HoReCa să își aducă propriile recipiente pentru a lua băuturi și alimente la pachet. Concret, clienții restaurantelor își vor lua mâncarea în vesela adusă de acasă. Se știe deja când va intra în vigoare „efectul Piedone”.

Lumea vorbește deja de „efectul Piedone”, după ce șeful ANPC a luat cu asalt localurile și le-a închis sau amendat, după ce a constatat nereguli grave ce puneau în pericol sănătatea oamenilor. Urmarea este că clienții își vor putea lua la pachet mâncarea rămasă, în vesela adusă de acasă. Noua regulă a fost stabilită la nivel european.

Scopul acestei reglementări este de a uniformiza practicile din acest sector la nivelul Uniunii Europene, însă, în urma acestei decizii, au apărut anumite îngrijorări legate de respectarea normelor sanitare. Avocatnet.ro a solicitat părerea unor experți din domeniu, iar aceștia au ridicat mai multe semne de întrebare privind conformitatea recipientelor aduse de clienți și posibilele conflicte cu reglementările stricte de igienă din industria alimentară.

Clienții își vor aduce de acasă vasele ca să își ia mâncarea

Implementarea acestei reglementări ridică probleme legate de cine va fi responsabil în cazul unor probleme de sănătate ale consumatorilor și de necesitatea unor modificări legislative pentru a alinia această măsură cu reglementările existente. Noul regulament va intra în vigoare în 2 ani.

„Efectul Piedone” în restaurante: clienții își vor lua mâncarea în vesela adusă de acasă! De când intră noua regulă în vigoare
Clienții restaurantelor își vor aduce caserolele ca să ia mâncare la pachet

Regulamentul (UE) 40/2025 despre ambalajele și deșeurile de ambalaje va fi aplicat în toate statele membre ale Uniunii Europene și aduce noi cerințe pentru sectorul HoReCa. Până pe 12 februarie 2027, operatorii din acest sector care oferă băuturi sau alimente gata preparate în ambalaje pentru a fi luate la pachet vor trebui să permită consumatorilor să își aducă propriile recipiente. Totodată, aceștia nu vor putea percepe un preț mai mare sau să impună condiții mai puțin favorabile celor care aleg să folosească propriile recipiente reutilizabile, comparativ cu cei care aleg ambalajele de unică folosință. De asemenea, vor trebui să informeze vizibil clienții despre această posibilitate.

Ce spun oamenii din HoReCa despre „efectul Piedone

Daniel Mischie, membru al consiliului director al HORA, a exprimat opinia că reglementarea este o suprareglementare a unei practici deja existente de mult timp, susținând că este puțin probabil ca cineva să refuze o astfel de solicitare din partea unui client, atâta timp cât acesta aduce un recipient adecvat. Totuși, Mischie subliniază că reglementările ar trebui să fie mai flexibile și să țină cont de bunul simț.

Auraș Pițoiu, proprietar al cofetăriei Cannelle, consideră că reglementarea ar putea crea dificultăți legate de armonizarea cu legislația sanitară existentă. El subliniază că ambalajele actuale sunt supuse unor teste riguroase de sanitație, iar permiterea utilizării propriilor recipiente de către clienți ar putea intra în conflict cu aceste cerințe stricte, punând în pericol siguranța alimentară.

Cine este responsabil în cazul în care un client se îmbolnăvește?

Matei Datcu, proprietar al restaurantului Pescăria lui Matei, crede că măsura ar putea fi benefică, întrucât ar reduce costurile cu ambalajele. Totuși, el consideră că problema responsabilității pentru eventuale probleme de sănătate va deveni mai complexă, deoarece nu va fi clar dacă o îmbolnăvire a clientului provine din igiena alimentelor sau din recipientele aduse de acesta. În plus, introducerea unor obiecte străine în bucătărie poate duce la contaminare, astfel încât vor fi necesare ajustări legislative pentru a îmbina reglementările europene cu cerințele de igienă.

Dragoș Petrescu, fondatorul lanțului de restaurante City Grill, este de părere că această reglementare răspunde unei probleme care nu există în România și ar putea duce la noi provocări. El consideră că, dacă un client își aduce propriul recipient, responsabilitatea privind siguranța acestuia va trece asupra clientului, iar restaurantul nu va mai fi răspunzător în cazul unor probleme de sănătate.

Deși regulamentul (UE) 40/2025 se va aplica în toate statele membre ale Uniunii Europene, rămâne de văzut cum va fi adaptată legislația sanitară națională pentru a se alinia noilor cerințe.

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre
Stiri parteneri