Simona Ionescu / Redactor Șef

Informația așteptată de toți românii cu credite. Protecția Consumatorului a intervenit

Informația așteptată de toți românii cu credite. Protecția Consumatorului a intervenit
Zilele trecute, în urma unui control al ANPC s-a dovedit că un număr de 11 bănci comerciale operează practicvi înșelătoare în raport cu clienții lor, când vine vorba de încasarea ratelor pentru credite, în sensul de a pune în prima perioadă a rambursării un raport disproporționat între taxele percepute de bancă și rata în sine.

Președintele ANPC a semnat ordinele pentru încetarea practicilor înșelătoare și incorecte în cazul a 11 bănci, cărora le-a transmis și să înceteze cu amenințările. Asta după ce băncile au făcut front comun și au contestat în instanță amenzile primite de la ANPC, în sumă totală de 550.000 de lei. Mai mult, băncile susțin că defăimarea instituțiilor de credit prin afirmații eronate și calomnioase reprezintă un abuz.

Până în acest moment, au fost verificați 11 operatori economici financiari la care s-au descoperit practici comerciale înșelătoare cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principal de rambursat și 75% dobândă.

„Dacă analizăm și faptul că, la un moment dat, ROBOR era 0,16% și astăzi este jurul cifrei de 7%, ne dăm seama că toată această situație, ușor de prevăzut la momentul acordării creditului de către instituțiile financiar-bancare, ar fi putut proteja consumatori cărora aparent li s-a făcut un bine oferinduli-se o variantă de acordare a împrumutului și așa au fost niște condiții pe care am convingerea că aceștia nu le-au înțeles”, a explicat Horia Constantinescu, președinte ANPC.

Ulterior, acest lucru s-a dovedit de fapt a fi un măr otrăvit pentru consumatori”, a spus și Sebastian Hotca, vicepreședinte ANPC.

Băncile nu se lasă ușor: au dat ANPC în judecată

La rândul lor, băncile au anunțat riposta împotriva deciziei ANPC.  „Comunitatea bancară ana­li­zează toate pârghiile legale pentru co­rectarea acestei nedreptăţi şi tra­gerea la răspundere a celor responsabili pentru prejudiciile grave de imagine aduse sectorului bancar.

Defăimarea instituţiilor de credit prin afirmaţii eronate şi calomnioase re­prezintă un abuz şi apreciem că acest tip de retorică nu poate să fie to­lerat în spaţiul public. În acest context, considerăm necesar ca in­sti­tuţiile ierarhice superioare să inter­vină cu celeritate”, spun reprezentanții Asociației Române a Băncilor.

Reprezentanții ANPC susțin că nu sunt intimidați de anunțul făcut de bancheri și cer să fie schimbate modalitățile prin care se acordă un credit, astfel încât cei care le contractează să fie corect informați.

„Ceea ce vrem noi pentru această reechilibrare, să existe o societate comercială, instituție financiară, să vină și să pună în dispoziție consumatorului două sau trei opțiuni, din care el să poată să aleagă. Să nu mai există acele contracte pre formulate, contracte de aderare în care te duce efectiv și îi spunea, nu te încadrezi astăzi la produsul ăsta, dar îți dă mai un alt produs”, spune Paul Anghel, director ANPC.

Consiliul Concurenței investighează alte fapte grave ale băncilor

Comisarii ANPC le cer băncilor emiterea unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât și pentru cele viitoare. Conform, acestora, ratele s-ar încasa în valori egale, de la începutul rambursării împrumutului.

Amintim că, la rândul sau, Consiliul Concurentei a subliniat în repetate rânduri că are propria investigație cu privire la bănci, sub suspiciunea că 10 bănci au trucat indicele ROBOR.

Sursa foto: Pixabay

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre